name | autoweek.cz

Revoluční systém rekuperace od Mazdy

Revoluční systém rekuperace od Mazdy

25.11.2011 | Vladimír Rybecký | Trendy

Při rekuperace energie při brzdění se obvykle dobíjí akumulátor. Mazda přichází se zcela novým řešením. Její systém i-ELOOP totiž energii ukládá do kondenzátoru.

Možnosti zvyšování účinnosti spalovacích motorů se pozvolna blíží maximu možného. Je zde ale ještě další prostor, jak zlepšit hospodárnost automobilů poháněných motory s vnitřním spalováním. Jednou z možností je rekuperace energie, která se při brzdění normálně bez užitku proměňuje v teplo.

Mazda namísto dobíjení akumulátorů u svého systému rekuperace i-ELOOP (Intelligent Energy Loop, tedy inteligentní energetický obvod) používá kondenzátor. Jeho předností proti akumulátoru je schopnost rychlého nabití a vybití. Mazda ovšem elektrickou energii uloženou v novém dvouvrstvém kondenzátoru EDLC (Electric Double Layer Capacitor) nepoužívá pro pohon vozidlo. K tomu by potřebovala hybridní pohon. U Mazdy se energie využívá k pohonu pomocných systémů jako např. klimatizace, rádia a dalších elektrických zařízení a elektromotorů. To umožňuje snížit potřebu dobíjení akumulátoru pomocí alternátoru, což znamená hospodárnější využití pohonné jednotky. Pokud není elektrické energie potřeba, dobíjí systém akumulátor.

Systém i-ELOOP používá vlastní alternátor dodávající stejnosměrný elektrický proud o napětí 12 až 25 V, který se transformuje do stálého stejnosměrného napětí 12 V. Systém se uvádí do chodu vždy, když řidič uvolní pedál akcelerátoru a automobil začne zpomalovat.

Systém i-ELOOP se má začít v sériově vyráběných vozech Mazda začít objevovat během roku 2012. Mazda uvádí, že použití systému zlepší hospodárnost vozu o 10 %. Oficiálně bude systém představen na konceptu Takeri při autosalonu v Tokiu.