name | autoweek.cz

Škoda nadále spoléhá na zemní plyn

Škoda nadále spoléhá na zemní plyn

16.03.2020 | Vladimír Rybecký | Trendy

Škoda chce být šetrná k životnímu prostředí za dostupné náklady pro její zákazníky. Proto se i nadále u některých svých modelů spoléhá na zemní plyn, například u nové generace modelu Octavia G-Tec, která bude k dispozici ve druhé polovině roku 2020, a u G-Tec verzí modelů Scala a Kamiq.
V závislosti na původu nebo výrobě použitého plynu by mělo být dosažitelné okamžité snížení emisí CO2 o přibližně 25 % ve srovnání se srovnatelným motorem na benzin. Při použití biometanu by mělo být možné dosažení až 90 % a se syntetickým plynem dokonce až 100 % klimaticky neutrálního provozu.
 
Verze G-Tec jsou stejně vhodné pro každodenní používání jako jakýkoliv jiný vůz značky Škoda a nabízejí neomezené pohodlí a radost z jízdy. Ve srovnání s motory na naftu a benzin jsou náklady na pohonné hmoty díky nižšímu zdanění zemního plynu o 40 až 50 % nižší. Navíc se síť čerpacích stanic nabízejících CNG v Evropě trvale rozšiřuje. V Evropě Itálie s necelými 1300 čerpacími stanicemi v roce 2019 předstihla Německo disponující 900 čerpacími stanicemi. Už naa třetím místě, před Švédskem a Nizozemskem, se umístila Česká republika, přičemž všechny tři země disponují okolo 200 veřejných čerpacích stanic na CNG.
 
Koncepce s většími nádržemi na CNG, umožňující, aby se jízdy na dlouhé vzdálenosti mohly do značné míry pokrývat ekologičtějším a nákladově efektivnějším režimem jízdy na zemní plyn. Nádrž na 9 l benzinu zajišťuje jistotu mobility i v místech bez čerpacích stanic CNG. Nová Škoda Octavia G-Tec, která dorazí na trh v druhé polovině roku 2020, je vybavena čtyřválcovým motorem 1,5 TSI/96 kW (130 k). Tři nádrže na CNG mají celkovou kapacitu 17,3 kg, takže na CNG se dá ujet až 480 km. Motor 1,0 TSI v modelech Scala G-Tec a Kamiq G-Tec má výkon 66 kW (90 k). U obou modelů mají tři nádrže kapacitu 13,8 kg, což zajišťuje v režimu pohonu na zemní plyn dojezd 410 km.
 
Motory G-Tec speciálně upravené pro provoz na CNG
Pro provoz na zemní plyn dostal motor 1,0 G-Tec jiné sací a výfukové vačky, přepracovanou hlavu motoru, nové sací potrubí, speciální vstřikovače vhodné pro CNG a výfukové ventily speciálně odolné vůči teplotám. Kromě toho snižuje elektronický regulátor ve dvou fázích tlak plynu: Nejprve se tlak v nádržích mechanickým seškrcením sníží z 200 bar na 20 bar. Ve druhé fázi se sníží prostřednictvím magnetického ventilu na pracovní tlak mezi 9 a 5 bar, který převládá v nízkotlakém systému. U motoru 1,5 G-Tec jsou úpravy podobné. Navíc je dimenzován na vysoký kompresní poměr 12,5:1 a pracuje v tzv. Millerově cyklu, při němž zůstávají sací ventily ve fázi komprese déle otevřené. Včasnou a rovnoměrnou tvorbu plnicího tlaku zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií turbíny.