name | autoweek.cz

Toyota Mirai už brzy ujede 1000 km

Toyota Mirai už brzy ujede 1000 km

20.08.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota zdvojnásobuje investice do automobilů s palivovými články. Plánuje nové modely osobních aut i SUV, zdokonalování pohonu s využitím vodíku a snižování nákladů na výrobu. Toyota Mirai už brzy ujede na jedno natankování vodíku až 1000 km. Předvede nám to i v Praze?
Toyota zkoumá elektromobily napájené palivovými články už od začátku 90. let. Výsledkem jejího snažení je Toyota Mirai, středně velký sedan s bezemisní pohonnou jednotkou o výkonu 113 kW (154 k) a s dojezdem více než 500 km, přičemž natankování vodíku trvá jen několik minut. Toyota Mirai byla uvedena na trh v roce 2014 v Japonsku a o rok později se představila i v Evropě a USA.
 
Podmínkou prodeje je infrastruktura
Prodej Toyoty Mirai se omezuje na území, kde fungují vodíkové čerpací stanice. Přesto se tohoto vozu dosud prodalo téměř 6000 těchto kusů. V Evropě je v provozu několik vozových parků tvořených sedany od Toyoty jezdící na vodík - v Paříži jezdí 100 taxíků, 52 aut v Londýně a v Hamburku nabízí služba sdílení 35 těchto vozů. Pokud vše půjde podle plánu, už v příštím roce by mohl být zahájen zkušební provoz také v Praze.
 
Aby se prodej vozů Mirai do roku 2020 zvýšil na plánovaných 30 000 aut ročně, musí Toyota překonat několik zásadních obtíží: zautomatizovat výrobu, která v současné době probíhá do značné míry ručně, a zároveň snížit náklady na materiál a montáž. Musí také pokračovat v podpoře rozvoje infrastruktury čerpacích stanic na vodík. Pro snížení nákladů je zásadní dosáhnout efekt úspor z objemu. Proto je nutné uvést na trh další modely, včetně nákladních a lehkých užitkových vozů.
 
Úspory ve větším objemu produkce
V současnosti se vozy Mirai ručně montují v továrně Motomachi v Toyota City, tedy ve stejné továrně, kde se, rovněž ručně, vyrábělo superauto Lexus LFA. Na stavbě každého exempláře pracuje 13 techniků. Proces umožňuje vyrobit v průměru jen 6 a půl vozu za den, zatímco celková produkce Toyoty v Japonsku činí 13 400 vozů denně.
 
Firma Strategic Analysis Inc, která analyzovala náklady vozů s palivovými články, včetně Mirai, zjistila, že výroba jednoho kompletu palivových článků, který je nejdražší součástí celého vozu, stojí Toyotu cca 11 000 dolarů. Příčinou vysokých nákladů je do značné míry využití drahých materiálů včetně platiny, titanu a uhlíkových vláken.
 
Inženýrům se náklady podařilo nepatrně snížit vylepšením platinového katalyzátoru, který je klíčovým prvkem palivových článků s 370 vrstvami. Katalyzátor usnadňuje reakci vodíku s kyslíkem, při níž vzniká elektrický proud. Podle Strategic Analysis umožní snížení obsahu platiny o 10 % ušetřit na každém kompletu palivových článků cca 300 dolarů.
 
Aby se redukce nákladů urychlila, rozšíří Toyota svou výrobní kapacitu po roce 2020 z 3000 na 30 000 vozů ročně. To Toyotě umožní snížit náklady na výrobu jednoho kompletu palivových článků na 8000 dolarů.
 
Vodík jako řešení pro užitková a nákladní auta
Z neoficiálních zdrojů také přicházejí zprávy o tom, že od poloviny příštího desetiletí má Toyota v úmyslu postupně uvádět na trh nové modely napájené palivovými články včetně SUV, pick-upů a nákladních vozů. V současnosti firma v Japonsku nabízí vodíkový městský autobus Sora.
 
Toyota zprávy o plánech na nové produkty nekomentovala. Ví se však, že vypracovala prototypy vodíkových dodávek a velkých nákladních vozů, které jsou založeny na konstrukci již vyráběných modelů. Jeden z nich se testuje v námořním přístavu Long Beach v Kalifornii a v Japonsku se začaly testovat vodíkové užitkové vozy v síti obchodů Seven Eleven.
 
Nová generace Mirai
Desetinásobné zvýšení výroby Toyoty Mirai vyžaduje změny v konstrukci auta. Proto se na začátku příštího desetiletí představí druhá generace tohoto modelu s vyšší efektivitou. Neoficiální zdroje uvádějí, že do roku 2025 bude dojezd Toyoty Mirai 1000 km na jedno natankování vodíku.