name | autoweek.cz

Toyota začíná v Bruselu testovat auta bez řidiče

Toyota začíná v Bruselu testovat auta bez řidiče

11.07.2019 | Vladimír Rybecký | Trendy

Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení na veřejných komunikacích v Evropě. První na řadu přišlo centrum Bruselu. Lexus LS tam bude příštích 13 měsíců projíždět pevně stanovenou trasu.
Po úspěšných simulacích a zkouškách na uzavřených trasách nasazuje systémy autonomního řízení z vlastního vývoje Toyoty v reálných podmínkách města - v rušném centru belgického Bruselu. Sériový Lexus LS se bude pohybovat po veřejných komunikacích. Jediným rozdílem od jeho sériové podoby je sestava senzorů namontovaných na střeše vozidla. Jde například o laserový systém LIDAR, radary, kamery a vysoce přesný systém pro určování polohy.
 
Ve voze bude vždy přítomen záložní řidič, který může kdykoli zasáhnout a místo systému autonomního řízení převzít kontrolu nad vozidlem. Dohlížet na to bude i pracovník obsluhy. Toyota tento vůz nasazuje na veřejné komunikace až po měsících důkladných příprav zahrnujících ověřování systému autonomního řízení, školení řidičů, analyzování tras a jednání s úřady za účelem získání nezbytných povolení.
 
Toyota chce snížit počet obětí na nulu
„Hlavním cílem tohoto zkušebního projektu je studovat komplexní a nepředvídatelné lidské chování a jeho dopady na požadavky kladené na systémy autonomního řízení. Konečným cílem Toyoty je nulový počet obětí dopravních nehod. Je tudíž klíčové rozumět lidskému chování a reagovat na složitosti různorodé populace v prostředí měst jako je Brusel, hlavní město Evropy, v němž dnes žijí lidé 184 různých národností. Po úspěšném testování na veřejných komunikacích v Japonsku a USA budeme nyní vůz zkoušet v evropských podmínkách,“ říká viceprezident TME pro výzkum a vývoj Gerald Killmann.
 
Projekt razí cestu rozsáhlým provozním zkouškám systémů autonomního řízení, do nichž se zapojí okolo 1000 řidičů a 100 vozidel z 10 evropských zemí. TME se zde zaměří na výzkum chování zákazníků a bezpečný provoz systémů ve složitém a různorodém prostředí měst.
 
„Celý bruselský region se snaží využívat nejmodernější technologie zaměřené na autonomní vozidla. Uvědomujeme si možnosti této technologie coby řešení městské mobility, ale současně klademe nejvyšší důraz na bezpečnost. Toto ostatně dokládá náš nový generální plán regionální mobility s označením Good Move, stejně tak jako jedna z našich 50 akcí, kterou prosazujeme s cílem proměnit naši vizi ve skutečnost: vycházíme vstříc automatizaci řízení vozidel,“ říká Christophe Vanoerbeek z regionální služby Brussels Mobility.
 
Bezpečnost na prvním místě
Toyota vnímá vztah mezi řidičem a vozidlem jako vztah kolegiální spolupráce. Tento přístup k mobilitě proto označuje jako Mobility Teammate (Spoluhráč pro mobilitu). Toyota pracuje souběžně na dvou odlišných režimech autonomního řízení s cílem podporovat bezpečnější a dostupnou mobilitu. Jsou to Guardian (Ochránce) a Chauffeur (řidič). Souběžně s vývojem těchto technologií Toyota vybavuje všechny své nové vozy vyspělými jízdními asistenty Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.
 
Evropský projekt L3Pilot
Autonomní vozidlo bude rovněž sloužit ke sběru dat v evropském projektu L3Pilot, jehož se Toyota účastní společně s 34 dalšími partnery, včetně významných výrobců automobilů, dodavatelů pro automobilový průmysl, výzkumných institucí a úřadů. L3Pilot představuje čtyřletý evropský projekt zahájený v roce 2017 a spolufinancovaný Evropskou komisí.