name | autoweek.cz

Ultralehké vozidlo od kosmických výzkumníků

Ultralehké vozidlo od kosmických výzkumníků

06.10.2020 | | Trendy

Extrémně lehký dvoumístný vůz SLRV s pohonem palivovým článkem, navržený techniky Německého střediska pro letectví a kosmonautiku DLR, má hmotnost pouhých 450 kg, přičemž nosná struktura váží jen 90 kg.
V letectví a kosmonautice hraje snižování hmotnosti zásadní roli. Německé středisko pro letectví a kosmonautiku DLR se specializuje na koncepty lehkých konstrukcí. Své zkušenosti nyní využilo při stavbě vozidla, které je lehké i bezpečné: Safe Light Regional Vehicle (SLRV). Institut DLR nyní představil první prototyp tohoto extrémně lehkého vozidla při ukázkových jízdách.
 
Extrémně nízkou hmotnost zajišťuje sendvičová konstrukce, která mí hmotnost jen 90 kg a přitom poskytuje velmi vysokou úroveň pasivní bezpečnosti. Tento přístup s odlehčenou konstrukcí v kombinaci s pohonem palivovými články má zajistit bezpečnou mobilitu šetřící zdroje.
 
„Jako inovativní řešení mobility ve třídě lehkých vozidel ukazuje SLRV možnosti jak lze kombinovat technologii vozidla, podmínky jeho použití a hospodárnost. To z něj činí reálný základní prvek a technologickou platformu pro lokální bezemisní, tichou a individuální mobilitu,“ říká zástupce ředitele DLR Institute for Vehicle Concepts profesor Tjark Siefkes.
 
Dvoumístný SLRV je dlouhý 3,8 m a je navržen s velmi nízkou stavbou aby bylo dosaženo co nejnižšího odporu vzduchu. Použitý materiál se skládá z kovové vrchní vrstvy a plastové pěny uvnitř. Přední a zadní část SLRV jsou složeny ze sendvičových panelů a slouží jako deformační zóny. Je v nich také umístěna velká část technologie vozidla. Prostor pro cestující se skládá z vany s připojenou strukturou tvořenou prstenci. Ta absorbuje síly působící na auto během jízdy a chrání cestující v případě nehody.
 
Konstrukce vyrobené ze sendvičových materiálů se dosud v sériové výrobě vozidel nepoužívaly. DLR tímto vozidlem chce ukázat jejich potenciál. V další fázi výzkumného programu pracuje na optimalizaci souvisejících výrobních technologií.
 
SLRV má hybridní pohon. Pro hnacího ústrojí vědci DLR připojili malý palivový článek s nepřetržitým výkonem 8,5 kW k akumulátoru. Ten poskytuje dalších 25 kW pro akceleraci. Tato kombinace má hmotnost méně než běžné systémy s akumulátory, poskytuje dojezd přibližně 400 km a umožňuje dosažení maximální rychlosti 120 km/h.
 
Díky futuristickému sportovnímu designu je dvoumístný vůz o hmotnosti přibližně 450 kg plnohodnotným vozem třídy L7e. „SLRV je vhodný například jako automobil pro dojezd po absolvování delší cesty jiným dopravním prostředkem, jako doplněk místní veřejné dopravy nebo jako vozidlo pro sdílení automobilů zejména v okrajových městských nebo mimoměstských oblastech,“ uvádí DLR.
 
Pokud jde o pořizovací cenu, tým SLRV v současnosti počítá s částkou kolem 15 000 eur. Při životnosti umožňující ujetí 300 000 km za deset let by se dosáhly provozní náklady pouhých 10 eurocentů na kilometr.