name | autoweek.cz

Unikátní pohon všech kol Opel Twinster AWD

Unikátní pohon všech kol Opel Twinster AWD

13.04.2017 | Vladimír Rybecký | Trendy

Druhá generace Opelu Insignia využívá novou platformu Epsilon 2 umožňující použití unikátního systému pohonu všech kol Twinster AWD Drive Module se systémem Torque Vectoring. Vzešel ze spolupráce se společností GKN Driveline, ale byl vyvinut speciálně pro model Insignia.
Systém pohonu všech kol Twinster využívá techniku Active Twin Clutch Technology, tedy dvě elektronicky ovládané vícelamelové spojky, které nahrazují mechanický diferenciál zadní nápravy a podle potřeby nezávisle připojují levé a pravé zadní kolo. Tato konstrukce umožňuje aktivní rozdělování točivého momentu na kola (Torque Vectoring). Insignia nové generace je prvním automobilem v segmentu střední třídy vybaveným touto technikou. Podobný systém od GKN mají i vozy Range Rover Evoque a Ford Focus ST, nicméně ve spolupráci s techniky Opelu byl pro Insignii speciálně upraven a nastaven.
 
Při jízdě v zatáčce se větší podíl točivého momentu přenáší na vnější zadní kolo, což vyvolává pocit, že vozidlo zatáčí kolem své svislé osy - proto vůz přesněji zatáčí a spontánněji reaguje na pohyby volantu. Torque Vectoring přispívá také ke zvýšení aktivní bezpečnosti, protože k rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola dochází v souladu se změnami polohy škrticí klapky, úhlu natočení volantu a s ohledem na povrch silnice. Systém dokáže reagovat rychleji, než motor vyvine zvýšený točivý moment.
 
Toto inteligentní rozdělování točivého momentu vyvolává efekt, že vozidlo kolem své osy snadněji zatáčí (tzv. funkce Yaw Damping), takže se chová neutrálněji, má lepší stabilitu a snáze se ovládá. Řidič si může nastavit intenzitu efektu zmírnění pohybu zatáčení okolo svislé osy volbou příslušného jízdního režimu na dotykovém displeji: od vysoké úrovně v komfortním režimu Tour přes neutrální Standard až po nízkou v režimu Sport.