name | autoweek.cz

Vodík míří do Ostravy

Vodík míří do Ostravy

31.10.2018 | Vladimír Rybecký | Trendy

Moravskoslezský kraj jako první uvedl vodíkový pohon na železnici. Nyní jej chce vyzkoušet v autobusech. Ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava (DPO) a ČSAD Havířov plánuje výstavbu plnicí stanice vodíku v terminálu Hranečník.
Pokud vše půjde bez problémů, mohla by se plnicí stanice na vodík začít stavět příští rok. Výstavba plničky potrvá rok a půl a vyjde na 60 až 80 milionů korun. Kraj chce využít podporu ministerstva životního prostředí. Počítá se s tím, že DPO A ČSAD Havířov by zkušebně provozovaly každý dva až čtyři autobusy, dohromady až osm autobusů na vodík.
 
„Do konce roku 2020 nechceme mít mezi autobusy jediný s dieselovým motorem,“ prohlašuje ředitel DPO Daniel Morys. Na Hranečníku ve vozovně DPO byla nedávno uvedena do provozu druhá plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG) a další se staví nedaleko.
 
V ostravské aglomeraci nepočítají s vodíkem vyrobeným z fosilních paliv. Plnicí stanice by měla být autonomní a vyrábět si vodík s využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody.
 
Zatím jediná plnicí stanice na vodík v tuzemsku (v současné době ale mimo provoz) je ve středočeských Neratovicích. Během roku 2019 by měly být uvedeny do provozu další dvě - jedna v Praze a druhá v Litvínově, kde se vodík vyrábí.