zf copilot umožňuje vyšší bezpečnost a lepší komfort | Trendy | autoweek.cz

ZF coPILOT umožňuje vyšší bezpečnost a lepší komfort

ZF coPILOT umožňuje vyšší bezpečnost a lepší komfort

16.11.2019 | Rybecký Vladimír | Trendy

Integrovaný systém pro podporu řízení nové generace pomocí ZF ProAI a Nvidia Drice slibuje nový prožitek z řízení díky jeho částečné automatizaci, když nový systém ZF coPILOT přebere řízení různých manévrů. K dispozici bude od roku 2021.
Skupina ZF se chystá uvést na trh ZF coPILOT, inteligentní pokročilý systém pro podporu řízení (ADAS - Advanced driver assistance system) zvyšující bezpečnost a komfort při řízení. Vozidla vybavená tímto systémem efektivně využívají schopností umělé inteligence (AI) a jsou vybavena komplexní sadou senzorů, díky nimž mohou provádět různé funkce automatického řízení především na dálnici.
 
ZF coPILOT lze ovládat hlasem. Je navržen tak, aby rozpoznával různé dopravní situace a monitoroval řízení i řidiče, a dokázal tak pomocí aktivních zásahů do řízení předejít nebezpečným situacím.
 
Ústředí systému ZF coPILOT tvoří centrální počítač ZF ProAI, který obsahuje výkonné funkce umělé inteligence, s platformou Nvidia Drive s procesorem Nvidia Drive Xavier a softwarový zásobník úrovně 2+. Oba výrobci vyspělých technologií společně představují atraktivní systém na úrovni 2+ pro vyšší bezpečnost a lepší komfort při řízení osobních vozidel.
 
Předváděcí vůz ZF coPILOT dokazuje rozsah funkcí a s tím související výhody pro řidiče z hlediska pohodlí a bezpečnosti: vozidlo dokáže za určitých podmínek samostatně vykonávat konkrétní jízdní manévry, například nájezd a výjezd z dálnice. Větší pohodlí při jízdě na dálnici systém ZF coPILOT zajišťuje  kombinací pokročilé funkce tempomatu s aktivní asistencí při řízení a asistencí pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Kromě toho umí ZF coPILOT aktivně přejíždět z pruhu do pruhu, předjíždět a zařazovat se do pruhu. Systém dále umí neustále analyzovat prostředí kolem vozidla, rozpozná chodce, vozidla přijíždějící z protisměru a křižovatky.
 
V systému ZF coPILOT jsou také integrovány senzory a funkce pro monitorování řidiče, které mohou v případě potenciálně nebezpečných situací spustit výstrahu když se řidič nesoustředí na jízdu, je něčím rozptýlen nebo prokazuje náznaky ospalosti. Kromě inteligentního navigačního systému včetně interaktivní mapy MyRoute, která rozpoznává opakující se trasy, je součástí ZF coPILOT také rozpoznávání hlasu, aby řidič mohl za jízdy hlasovými příkazy pohodlně aktivovat, obsluhovat a deaktivovat jednotlivé asistenční funkce, pokud se rozhodne řídit samostatně bez asistence.
 
Soustavu ZF senzorů, integrovaných do předváděcího vozidla tvoří čelní radar, čtyři rohové radary a celkem osm kamer. Dvě kamery snímají vozovku z přední části, jedna kamera ze zadní části, dvě kamery jsou integrovány do bočních zpětných zrcátek a jedna kamera sleduje řidiče. Systém vyžaduje vysokou schopnost zpracování dat, aby byl schopen vyhodnocovat takové velké množství dat, snímaných v reálném čase komplexní sadou senzorů. To má na starosti centrální počítač ZF ProAI Gen2, na němž je systém ZF coPILOT nainstalován, a vysoce výkonný a energeticky nenáročný procesor Nvidia Drive Xavier. Díky němu může počítač ZF ProAI integrovat a kompletně samostatně ovládat předučené algoritmy, na nichž spočívají všechny asistenční služby pro řízení vozidla. Systém je flexibilní, lze jej odstupňovat a bez problémů aktualizovat. Výrobci vozidel mají kromě toho možnost do systému integrovat další funkce z vlastního vývoje nebo od společnosti ZF.
 
ZF ProAI je součástí produktové série, která se skládá ze čtyř modelů od úrovně 0 po úroveň 5. Nejvýkonnější model ZF ProAI RoboThink zvládá zpracovávat až 600 biliónů operací za sekundu (600 teraOPS) a je nejvýkonnějším superpočítačem s funkcemi umělé inteligence v odvětví mobility na trhu.
 
Řízení vozidel s asistencí jízdy na vysoké úrovni automatizace (SAE Level 3) není v mnoha zemích povoleno aktuálními zákony. Z tohoto důvodu je systém ZF coPILOT založen na částečné automatizaci asistence jízdy (úroveň SAE Level 2), která od řidičů vyžaduje nepřetržité sledování silničního provozu. Vylepšené technologie úrovně 2+ od firem ZF a Nvidia poskytují spolehlivou a praktickou asistenci při řízení, protože se chovají jako „kopilot“, který svého řidiče podporuje.
 
Systém se připravuje pro hromadnou výrobu a na trh se dostane od roku 2021.