name | autoweek.cz

Auf Wiedersehen spalovacímu motoru

Auf Wiedersehen spalovacímu motoru

30.06.2021 | | Doprava

Stručná informace o dopravě: nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla za Euractiv.

Za méně než 15 let přestane jeden z největších světových výrobců automobilů Volkswagen prodávat v Evropě vozidla se spalovacím motorem. Místo toho německý automobilový gigant přesune své zaměření na elektromobily. Není pochyb o tom, že tento krok je částečně motivován předpisy EU, které výrobce přinutily vyrábět čistší vozidla, často navzdor protestům průmyslu.

 

Nové emisní normy, které Evropská komise představí 14. července jako součást širšího balíčku zákonů o klimatu, budou dosud nejtvrdšími stanovenými v rámci EU. Uniklé koncepty vedly k pobouření mezi některými vedoucími představiteli automobilového průmyslu, kteří je označili za de facto zákaz spalovacích motorů. Hněv se ale v této fázi jeví jako zbytečný: když vedoucí producent v oboru, jakým je Volkswagen, signalizuje svůj záměr změnit se, je to obrazem toho, jak bude vypadat budoucnost.

 

Ale co ta vozidla, která jsou již na silnici? Větší elektrifikace sníží emise v nadcházejících letech (alespoň emise z výfuku - záleží na tom, jak se vyrábí elektrická energie), ale to nevyřeší problém, jak dekarbonizovat miliony používaných vozidel. Zástupci evropského palivového a automobilového průmyslu upozorňují, že zaměření politiků EU na elektrická vozidla přehlíží potřebu dekarbonizace automobilů s vnitřním spalováním, které jsou v současné době na silnicích EU. Odpovědí je podle výrobců kapalných paliv zvýšení podílu biopaliv.

 

„Pokud chceme dosáhnout náš cíl, musíme být extrémně pragmatičtí a nikoliv dogmatičtí,“ řekla prezidentka sdružení výrobců etanolu ePURE Valérie Correová.

 

Cestovní certifikát EU neodstraní chaos na letištích, obávají se letecké společnosti

Díky digitálnímu cestovnímu certifikátu EU, který má být vydáván po celém kontinentu od čtvrtka 1. července, bude cestování snazší. Letecké společnosti a letiště jsou ale nervózní. Zástupci průmyslu jsou znepokojeni tím, co nazývají „znepokojivou směsicí přístupů“ přijatých v celé EU, přičemž mnoho členských států se rozhodlo pro ruční zpracování osvědčení na letištích.

 

„Vzhledem k tomu, že v příštích týdnech dojde k nárůstu osobní dopravy, je riziko chaosu na evropských letištích reálné,“ uvedly skupiny ve společném dopise vedoucím představitelům států EU. Aby se předešlo hodinovým frontám, pokud země lépe nekoordinují zavedení digitálního certifikátu, skupiny leteckých společností a letišť požadují, aby byly formuláře o očkování a vyhledávače cestujících zpracovány on-line doma, ještě než cestující přijdou na letiště. Digitální cestovní certifikát EU ukazuje stav vakcíny cestujícího, nedávné výsledky testů a to, zda držitel certifikátu prodělal během posledních šesti měsíců onemocnění Covid-19 . Má pomoci znovu nastartovat odvětví cestovního ruchu.

 

Bude mandát na udržitelné letecké palivo poškozovat malé výrobce?

EU brzy předepíše, aby letadla na letištích v rámci EU natankovala „zelené“ palivo pro proudové motory, což je krok, jehož cílem je snížit emise z letectví, zatímco na vývoji technologie letadel s nízkými emisemi uhlíku se teprve pracuje. Zprávy o tomto nařízení vyvolaly diskusi o tom, co si představit jako udržitelné letecké palivo, přičemž průmysl a nevládní organizace o tom diskutují.

 

Evropská asociace pro proměnu bioodpadu v moderní biopaliva EWABA varovala, že pokud by do mandátu pro udržitelné letecké palivo měly být zahrnuty živočišné tuky a použitý kuchyňský olej, mělo by to pro odvětví zničující účinek. Zatímco většina malých a středních podniků v tomto odvětví zpracovává takzvané odpadní lipidy na bionaftu, není schopna ji dále rafinovat na palivo pro proudové motory. Tuto schopnost má ve skutečnosti jen hrstka megarafinérií v Evropě - rafinérie vlastněné některými z největších blokových palivových společností, jako jsou Neste, Total nebo Repsol.

 

EWABA říká, že legislativa by v zásadě umožnila průmyslovým gigantům vykoupit zásoby odpadu a ponechat malým a středním podnikům nedostatek surovin ke zpracování. Takový scénář by podle asociace EWABA přinutil menší hráče v pokročilém odvětví výroby bionafty založené na odpadu, aby uzavřeli více než 50 závodů, které nepřímo zaměstnávají více než 25 000 lidí.

 

Návrh politiky EU na snížení emisí z lodní dopravy je označován za „katastrofu“

Uniklý návrh klíčové politiky EU, která má snížit emise uhlíku v lodní dopravě, která je jednám z největších znečišťovatelů životního prostředí na světě, byl popsán jako ekologická katastrofa pro propagaci zkapalněného zemního plynu, fosilního paliva, jako alternativy k těžkým olejům.