name | autoweek.cz

Bosch spolupracoval s firmou Nikola

Bosch spolupracoval s firmou Nikola

02.05.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnosti Nikola a Bosch společně vyvinuly pohonnou jednotku na palivové články pro nový tahač Nikola Two Alpha. Tahače Nikola jsou vybaveny inovacemi od společnosti Bosch, jako jsou kamerový systém Mirror Cam, Perfectly Keyless a systém řízení Servotwin.
Nikola Motor Company v rámci akce Nikola World poprvé veřejnosti představila svůj vodíkovo-elektrický tahač Nikola Two. U zrodu tohoto plně funkčního tahače stála společnost Bosch, která přispěla svými technologiemi a odbornými znalostmi.
 
Tahače Nikola se vyznačují inovacemi v oblasti automatizace, konektivity a elektrifikace, které jsou možné díky přispění společnosti Bosch. Dodavatel technologií a služeb nabízí řešení pro užitková vozidla, která zvyšují efektivitu a bezpečnost v logistice. Aby byl tento jedinečný přístup firmy Nikola možný, strávily inženýrské týmy z poboček Bosch ve Spojených státech a Německu na realizaci myšlenky společnosti Nikola Motor více než 220 000 hodin.
 
Mozek budoucnosti navržený společnostmi Nikola a Bosch
Tahač Nikola je víc než jen vozidlo s palivovými články. Je to superpočítač na kolech. Systémy, software a technické znalosti Bosch pomohly společnosti Nikola vytvořit mozek pro jejich supervozidlo Nikola Two.
 
Jedním z klíčových prvků pokročilého systému Nikola je řídicí jednotka vozidla VCU (Vehicle Control Unit) od společnosti Bosch, která nabízí vyšší výpočetní výkon pro pokročilé funkce a zároveň snižuje počet samostatných jednotek. VCU umožňuje budoucí inovace díky škálovatelné platformě pro vysoce komplexní elektrickou/elektronickou (E/E) architekturu potřebnou pro podporu pokročilých funkcí vozu Nikola. Řada tahačů Nikola bude propojena s pokročilým a zabezpečeným operačním systémem, který poskytuje bezdrátové aktualizace a monitorování v reálném čase.
 
Nová koncepce pohonné jednotky užitkových vozidel
Podstatou řady tahačů Nikola je nová pohonná jednotka pro užitková vozidla, jejíž vývoj byl možný díky úzké spolupráci firem Nikola a Bosch. Nikola a Bosch navrhly systém palivových článků určených pro vozidla ve srovnatelné třídě. Firmy také spolupracovaly na vývoji elektrické nápravy eAxle pro první opravdové užitkové vozidlo se dvěma motory - pro kamiony určené k dálkové přepravě. Systém eAxle je vybaven rotory a statory od firmy Bosch.
 
Bez zrcátek a klíčů
Technologie Bosch převládá i v dalších oblastech tahačů Nikola. Běžná hlavní zrcátka nahrazuje kamerový systém Mirror Cam System, který řidičům nabízí z kabiny digitální boční a zadní pohled. Uvnitř kabiny je umístěn displej s vysokým rozlišením, na kterém se v reálném čase zobrazuje obraz dvou kamer umístěných vlevo a vpravo namísto tradičních zrcátek. Systém vyvinutý společnostmi Bosch a Mekra Lang digitálně přizpůsobuje zobrazení na monitoru aktuální jízdní situaci. Pomocí jediného objektivu kamery na každé straně kabiny vozidla snímá obě zorná pole zpětného zrcátka. Kromě zvýšené bezpečnosti nabízejí kompaktní digitální kamery oproti zpětným zrcátkům aerodynamické výhody, protože jsou podstatně menší a snižují tak odpor.
 
Provozovatelé vozových parků budou mít díky systému Perfectly Keyless od společnosti Bosch možnost digitálně spravovat klíče od vozidel Nikola. Prostřednictvím aplikace pro chytré telefony mohou spediční firmy a společnosti zabývající se pronájmem užitkových vozidel pružně spravovat, kdo a kdy má k vozidlu přístup. Senzory na autech Nikola se připojí k aplikaci na chytrém telefonu řidiče, takže po jeho přiblížení k vozidlu Perfectly Keyless rozpozná chytrý telefon, identifikuje jedinečný bezpečnostní klíč přiřazený telefonu řidiče a odemkne dveře. Jakmile řidič opustí tahač, vozidlo se automaticky bezpečně uzamkne.
 
Elektrohydraulický systém řízení Servotwin od společnosti Bosch umožňuje integraci řízení do asistenčních systémů řidiče. Tento systém umožní funkce, které aktivně podporují řidiče a zajišťují větší jízdní komfort a bezpečnost, jako jsou například asistence pro udržování vozidla v jízdním pruhu, kompenzace bočního větru a asistence při dopravních zácpách. Systém je také klíčovým stavebním prvkem pro zavádění dalších automatizovaných funkcí v budoucnu.