name | autoweek.cz

Cyklistická elita - přijíždí pro vaše auta?

Cyklistická elita - přijíždí pro vaše auta?

07.09.2021 | | Doprava

Dopravní zpravodaj Euractiv Seana Gouldinga Carrolla přináší nejnovější přehled novinek z oblasti mobility z celé Evropy.
Velo-city, největší světová cyklistická konference, právě probíhá v Lisabonu. Zúčastnil se jí šéf politiky EU v oblasti klimatu Frans Timmermans, který zde vyzdvihl přednosti volby dvou kol místo čtyř.
 
Vztah orgánů EU k cyklistice je zajímavý. EU je jedinečnou organizací, která vykonává moc v různých obměnách. Pokud jde o cyklistiku, EU není nadnárodní zákonodárce ani rovnocenný partner s členskými státy, ale je do značné míry odsunuta do role nadšených roztleskávaček.
 
Pravomoci EU se nevztahují na politiku týkající se cyklistiky - to obecně spadá do kompetence orgánů na místní nebo regionální úrovni, takže rolí EU, v tomto případě především jednotky městské mobility DG MOVE, je do značné míry podporovat města, aby přijala cyklistiku, přičemž zdůrazňuje, že cyklistika může pomoci splnit cíle snižování emisí z dopravy.
 
Přínosů cyklistiky je bezpočet - pro změnu klimatu, pro zdraví i proti znečištění ovzduší a hluku. A ve Velo-city není nouze o vášnivé požadavky Evropanů o náhradu jejich vozidel na fosilní paliva ve prospěch jízdních kol v zájmu lepší a zdravější společnosti.
 
Video, prezentující návštěvníkům mladé lidi projíždějící na kolech po sluncem prosvětlených ulicích, sloužilo k posílení romantického ideálu jízdních kol jako protijedu proti automobilům. Někdy ale celé úsilí připadá jako propagace důležitosti kouřových hlásičů proti žhářům. Až na výjimky (zřejmým příkladem je Kodaň) dominují v našich městech auta vytlačující cyklisty (doslova) na okraj.
 
Po celá desetiletí byla auta propagována jako klíč ke svobodné mobilitě a  byla spojena se společenským postavením, zatímco městské plánování obecně posilovalo přesvědčení, že řízení auta je ten nejlepší způsob, jak se dostat z bodu A do bodu B.
 
Bezpočet zákonodárců má stále pohled „přes čelní sklo“ pokud jde o tvorbu legislativy, takže mají více sympatií pro řidiče než pro ty, kteří se zabývají tím, co EU označuje jako „aktivní mobilita“.
 
Jízdní kola, která jsou relativně levná a jejichž provoz prakticky nic nestojí, začala symbolizovat ekologicky uvědomělou elitu, zatímco auta, která jsou drahá a jejich provoz stojí mnoho, jsou vnímána jako volba obyčejných lidí. Cyklisté, kteří se pohybují po chodnících, kde a ohrožují chodce, jsou zobrazováni jako nepřijatelné ohrožení, zatímco ohromující počet úmrtí při dopravních nehodách automobilů je přijímán jako přijatelný kompromis. Je to zvláštní, protiintuitivní populismus mobility, jehož změna bude nějakou dobu trvat. Jízdní kola mohou být budoucností městské mobility, ale ve velké části Evropy současnost patří automobilu - se vším, co k tomu patří.
 
Přechod k elektromobilitě středem zájmu na mnichovském veletrhu
Cyklisté nejsou jedinou skupinou s velkým shromážděním. V Mnichově probíhá autosalon IAA, na němž se spojují přední světoví výrobci automobilů. Samozřejmě vzhledem ke klimatické krizi a signálům Evropské komise (a také některých členských států), že se éra spalovacích motorů chýlí ke konci, se pozornost soustřeďuje na přechod k elektromobilům.
 
Přechod k elektrické energii je považován za zásadní opatření ke snížení emisí v odvětví dopravy, tedy v odvětví, kde v posledních letech emise spíše rostou než klesají. Ale činit tak ve velkém vyžaduje, aby výrobci automobilů výrazně změnili své výrobní procesy a dodavatelské řetězce, což představuje změnu v odvětví, které již zasáhl globální nedostatek polovodičů.
 
Naštěstí většina výrobců automobilů má dostatek prostředků, takže mohou pokrýt potřebné investice. Volkswagen investuje miliardy, aby porazil konkurenci a stal se do roku 2025 předním světovým výrobcem elektromobilů. Ti, kteří si připomínají environmentální skandály této společnosti - nejznámější je „dieselgate“, v níž společnost pomocí softwaru podváděla při testech emisí - budou tento krok považovat spíše za pragmatický než motivovaný hlubokým zájmem o naši planetu.
 
Bez ohledu na motivaci tyto ambice Volkswagenu pravděpodobně potěší ty, kteří chtějí vidět vozy se spalovacími motory odsunuté na smetiště dějin. Ne všechny automobilky však jsou s tím smířeny - výrobci superautomobilů Ferrari a Lamborghini usilují o zvláštní výjimku od EU, která jim umožní pokračovat ve výrobě vozů se spalovacími motory, pokud by v EU skutečně v roce 2035 vstoupil v platnost jejich navrhovaný zákaz.
 
Connecting Europe Express opouští Lisabon
Vlakový expres Connecting Europe Express, jedna z vlajkových akcí evropského roku železnice, se minulý týden konečně oficiálně vydal na cestu napříč kontinentem. Vlak na cestě do Paříže, kam by měl dorazit 7. října, navštíví stovku měst. Vlak bude projíždět téměř všemi členskými státy, s výraznými výjimkami Irska a Finska. Také ostrovní země Malta a Kypr jsou vyloučeny, protože nemají žádnou železniční infrastrukturu.
 
„V nadcházejících týdnech se Connecting Europe Express stane průběžnou konferencí, laboratoří a fórem pro veřejnou diskusi o tom, jak učinit ze železnice dopravní prostředek, který si vyberou cestující i firmy,“ řekla komisařka EU pro dopravu Adina Văleanová, která označuje vlaky za budoucnost Evropy.
 
Vzhledem k rozdílné šířce rozchodu v Evropě však Connecting Europe Express ve skutečnosti není jeden vlak, ale vlastně tři - iberský, standardní a baltický.
 
Elektrický přechod VW nemůže probíhat rychleji
Generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess v Mnichově řekl, že není možné, aby se elektrická transformace německého automobilového giganta uskutečnila rychlejším tempem a obvinil vládu Angely Merkelové, že brzdí přechod k elektromobilitě velkorysými dotacemi na naftu.
 
Plán reformy EU v oblasti biopaliv riskuje podkopání paliv na bázi odpadu
Návrh Evropské komise na zastavení dvojnásobného započítávání pokročilých biopaliv do energetických cílů silniční dopravy by omezilo používání paliv na bázi odpadu ve prospěch levnějších biopaliv z plodin. Sdělila to přední průmyslová organizace European Waste-based and Advanced Biofuels Association (EWABA).
 
Továrna na akumulátory Opel získá vládní grant
Opel obdrží vládní grant ve výši 437 milionů eur na výstavbu továrnu na články akumulátorů v Kaiserslauternu. Uvedlo to německé ministerstvo hospodářství v rámci širší evropské iniciativy na vytvoření domácího akumulátorového průmyslu.
 
Námořní průmysl navrhuje poplatky za urychlení budoucnosti s nulovými emisemi uhlíku
Přední námořní asociace navrhly vytvoření celosvětového poplatku za emise uhlíku z lodí, aby pomohly urychlit úsilí odvětví o ekologičtější provoz. S asi 90 % světového obchodu přepravovaného po moři tvoří globální lodní doprava téměř 3 % světových emisí CO2 a toto odvětví je pod rostoucím tlakem, aby bylo čistší.
 
Důvěra, ne kontrola: Německo, elektromobily a síla spotřebitelské volby
Tváří v tvář výzvě integrovat elektrická vozidla bez ohrožení spolehlivosti energetického systému zahájilo německé federální ministerstvo energetiky spolupráci s provozovateli distribučních soustav na novém návrhu tarifů.