name | autoweek.cz

ETS pro silniční dopravu: podpora kontroverzního návrhu roste

ETS pro silniční dopravu: podpora kontroverzního návrhu roste

19.01.2022 | | Doprava

Transport Brief, přehled novinek Euractivu ze světa mobility od Seana Gouldinga Carrolla.
Mezi legislativními návrhy Fit for 55 jeden návrh vyniká jako zvláště kontroverzní. Tím je vytvoření trhu s uhlíkem pro budovy a silniční dopravu, což je krok, který je podle Evropské komise nezbytný pro získání kontroly nad rostoucími emisemi.
 
Dokonce i zelené nevládní organizace, které jinak útočily na Evropskou komisi za to, že nezašla dostatečně daleko, obvinily exekutivu EU z překročení meze. Poslanci zleva i zprava se této představě bránili, zatímco reakce průmyslu se pohybovaly od odmítavých až po cholerické.
 
Systém EU pro obchodování s emisemi ETS stanoví cenu emisí tím, že od znečišťovatelů požaduje, aby si kupovali povolenky na CO2. Tyto povolenky je pak možné nakupovat a prodávat na burze, kde jejich cena neustále roste. Navrhovaný trh s uhlíkem pro dopravu a budovy nemá být vázán na současný ETS, ale měl by mít spíš samostatnou (nižší) cenu.
 
Kritici však tvrdí, že nucení motoristů platit za emise CO2 nejhůř zasáhne nejchudší domácnosti, zatímco bohatým umožní prakticky beztrestně znečišťovat životní prostředí. Greenpeace v červenci 2021 varovalo, že toto rozšíření ETS by představovalo sociální riziko bez záruky smysluplného snížení emisí a tvrdilo, že by neposkytlo „nezbytnou ochranu pro chudší domácnosti, které čelí nárůstu cen paliv.“ Ekologické nevládní organizace, jako Friends of the Earth Europe, WWF a Transport & Environment, podobně strávily roky lobováním proti rozšíření ETS na silniční dopravu a budovy a nazvaly jej „strategií s vysokým rizikem a nízkou odměnou.“
 
Existují však známky toho, že se toto myšlení mění.
 
Ti, kteří kdysi viděli rozšíření ETS jako něco, co je třeba poslat do popelnice, nyní zvažují, jak by se dalo spravedlivě uplatnit. Europoslankyně Emma Wiesner z centristické skupiny Renew zaznamenala v posledních měsících posun: „Myslím, že spíše než být tvrdohlavá ohledně tohoto nového ETS věřím, že lidé nyní vstupují do kreativního a konstruktivního prostoru, otevírají politický nástroj a skutečně se dívají na to, jak to můžeme zlepšit,“ řekla EURACTIVu.
 
Peter Liese, německý europoslanec za středopravou skupinu lidovců EPP, je jedním z nejsilnějších obhájců rozšíření ETS: „Nový ETS je podle mého názoru nepostradatelnou součástí balíčku Fit for 55. Nemůžeme dekarbonizovat dopravu a budovy bez ceny uhlíku.“ Jedním z hlavních argumentů na obranu rozšíření ETS, který Liese předložil je, že získaný výnos lze použít ke zmírnění dopadu na finančně zranitelné. Jiná opatření, zaměřená na snížení emisí vozidel, nemusí vytvářet fond fondů stejným způsobem. (Ne každý je však tímto argumentem přesvědčen.) Liese řekl, že za posledních šest měsíců došlo k výrazné změně v tom, jak je rozšíření ETS vnímáno, přičemž tento nápad získal podporu nevládních organizací a průmyslu.
 
Také kdysi silný kritik organizace Transport & Environment se v názoru na toto téma proměnil. V nedávném informačním dokumentu tato zelená nevládní organizace uvedla: „Pokud bude ETS uplatňován sociálně spravedlivým způsobem, může hrát důležitou roli při řešení poptávky, ale co je nejdůležitější, při vytváření nových příjmů, které pomohou těm nejzranitelnějším k přechodu od fosilních paliv.“
 
Rozšíření ETS zůstává kontroverzní, ovšem méně než před šesti měsíci. Kde to bude za dalších šest měsíců, se teprve uvidí.
 
Průzkum zjistil, že občané EU jsou ochotni za čistší auta zaplatit víc
Zákonodárci EU v současné době projednávají legislativu, která by zavedla přísnější emisní limity pro automobily a lehká užitková vozidla prodávaná v EU. Normy Euro 7 by vyžadovala, aby výrobci automobilů snížili emise o 55 % ve srovnání s rokem 2021, což je nárůst oproti stávajícímu cíli snížení o 37,5 %. Výrobci automobilů varují, že pokud by tyto požadavky byly schváleny, mohly by zvýšit cenu automobilů pro spotřebitele, což by zasáhlo prodej a vedlo by to k tomu, že majitelé automobilů prodlouží životnost starších, více znečišťujících modelů.
 
Nový průzkum uskutečněný YouGov na objednávku nevládní organizací pro čistou mobilitu Transport & Environment zjistil, že téměř dvě třetiny respondentů by byly ochotny zaplatit až o 500 eur (12 200 Kč) víc, aby zajistili, že jejich nový vůz splňuje nízké emisní normy. Z dotazovaných 76 % také uvedlo, že výrobci by měli být ze zákona povinni snižovat emise z nových automobilů tak, jak je to technicky možné. V rámci průzkumu bylo dotazováno 8000 lidí v Německu, Francii, Itálii, Španělsku, Polsku, Rumunsku a České republice.
 
„Automobilový průmysl tvrdí, že snížení emisí vozidel je příliš drahé, i když ve skutečnosti bude stát méně než lakování. Veřejnost však chce co nejčistší auta a nyní označila automobilky za blafující tím, že je připravena za to zaplatit,“ řekl manažer pro politiku vozidel v T&E Fabian Sperka.
 
Německý ministr dopravy v debatě o e-palivech podporuje elektromobily
Debata o tom, jak nejlépe dekarbonizovat silniční dopravu, dlouho stavěla syntetická e-paliva proti plné elektrifikaci. Zatímco přední výrobci automobilů se vrhli na elektrická vozidla, jiní v tomto odvětví, zejména petrolejářské společnosti a výrobci autodílů, tvrdí, že syntetická e-paliva mohou pomoci dekarbonizovat vozidla se spalovacími motory. Nový německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) však nyní prohlásil, že elektromobily v EU závod vyhrály. „V dohledné budoucnosti nebudeme mít dostatek e-paliv pro pohon osobních automobilů se spalovacím motorem, které jsou nyní registrovány. Tato e-paliva budou primárně potřebná pro letectví. Musíme používat různé nosiče energie tam, kde jsou nejúčinnější. V případě osobních automobilů je to elektromotor,“ dodal Wissing.
 
Komise popírá existenci letů duchů kvůli obavám dopravců
„Pravidlo letištních slotů v Evropě nevytváří problémy pro letecké společnosti během pandemie Covid-19. Neexistují žádné důkazy o tom, že by dopravci kvůli tomuto pravidlu provozovali lety duchů s prázdnými letadly,“ prohlásil vysoký úředník Evropské komise.
 
Zatímco představitel Evropské komise říká, že lety duchů nejsou realitou, dopravci tvrdí opak. Podle nich požadavek EU na využití 50 % letištních slotů vede k tomu, že provozují zpola zaplněné nebo prázdné lety. Lufthansa varovala, že v zimních měsících bude muset uskutečnit kolem 18 000 „zbytečných letů“.
 
Europoslanec Brando Benifei ze skupiny S&D označil tyto „lety duchů“ za „urážku, která maří úsilí milionů mladých lidí, kteří každý den bojují za ochranu naší planety a proti změně klimatu.“ Navzdory tomuto tlaku Komise odmítla změnit pravidla nebo přijmout něco podobného britskému modelu (pravidla pro sloty ve Velké Británii byla pro zimní sezónu pozastavena, čímž se odstranila potřeba nesmyslných cest s vysokými emisemi).
 
Výrobci autodílů obviněni z maření politiky EU v oblasti klimatu
Analýza klimatického thinktanku InfluenceMap tvrdí, že Evropská asociace zastupující výrobce autodílů CLEPA a německá společnost Bosch se pokusily oslabit nebo oddálit politiku EU zaměřenou na snižování emisí vozidel. „Evropští výrobci autodílů podkopávají snahy o dekarbonizaci dopravního sektoru lobováním proti klimaticky šetrným politikám EU. Výzkum ukazuje, že i když CLEPA i Bosch tvrdí, že berou změnu klimatu vážně, jejich kroky podkopávají politického úsilí EU o dekarbonizaci sektoru dopravy,“ uvedla analytička InfluenceMap Kalina Dmitrieva. (Pozn.: web této organizace o ní samotné ani jejím financování neuvádí žádnou informaci)
 
Plán přepravy EU ponechává miliony tun CO2 neregulované: studie
Návrhy Evropské komise na zavedení lodní dopravy na trh s uhlíkem v bloku obsahují výjimky pro malá komerční a vojenská plavidla, která by ponechala miliony tun emisí CO2 neregulované, uvádí studie nevládních organizací.
 
Přibližně 90 % světového obchodu je přepravováno po moři a globální lodní doprava představuje téměř 3 % světových emisí CO2. Dosud se vyhýbá systému poplatků za znečištění EU. Podle návrhů oznámených v červenci 2021 by měla být přidána do systému obchodování s emisemi Evropské unie (ETS) od roku 2023. Studie ekologické skupiny Transport and Environment uvedla, že návrhy, které budou letos projednávány v Bruselu, vylučují lodě s hrubou tonáží pod 5000 brt, které zahrnují malé pobřežní zásobovací lodě, které obsluhují ropný a plynárenský průmysl, a také rybářská a vojenská plavidla. T&E uvedla, že by to znamenaly, že asi 25,8 milionů tun CO2 nebude spadat do ETS, což představuje 20 % ze 130 milionů tun vyprodukovaných ročně lodní dopravou v bloku.
 
Americké aerolinky varují před chaosem 5G
Na druhé straně Atlantiku se schyluje k letecké krizi, protože velké americké aerolinky varují, že zavedení 5G učiní značné množství letadel nepoužitelnými. Uvedla to agentura Reuters. Letecké úřady tvrdí, že 5G, které mají být zavedeny americkými telekomunikačními společnostmi od 19. ledna, by mohlo rušit citlivé přístroje letadla.
 
Generální ředitelé American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines a dalších společností nastínili své obavy v dopise zaslaném vysokým představitelům včetně ředitele Národní ekonomické rady Bílého domu Brianu Deesemu a ministru dopravy Pete Buttigiegovi. V dopise varují, že průměrně 1100 letů a 100 000 cestujících může každý den čelit zrušení nebo zpoždění v důsledku rušení letů. Letecké společnosti požadují, aby oblasti kolem letištních drah byly označeny jako zóny bez 5G. „Je zapotřebí okamžitý zásah, aby se předešlo významnému provoznímu narušení cestujících v letecké dopravě, přepravců, dodavatelského řetězce a dodávek potřebného zdravotnického materiálu,“ uvedly.