name | autoweek.cz

Hyundai dodal první vodíkové náklaďáky XCient

Hyundai dodal první vodíkové náklaďáky XCient

08.07.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Hyundai, která již investovala do pohonu s palivovými články v osobních automobilech oznámil dodávku prvních deseti nákladních vozidel XCient do Švýcarska. Jde o jedno z prvních těžkých nákladních vozidel na světě s vodíkovým pohonem.
Zatímco někteří výrobci, jako například Tesla, nákladní vozidla kvůli elektrickému pohonu naplňují akumulátory, Hyundai si pro svůj první tahač nové generace XCient zvolil zcela jinou technologii. Patří totiž k těm, kteří budoucnost dopravy vidí ve vodíku a využití palivových článků.
 
Prvních deset vozidel XCient Hyundai dodal do Švýcarska. To značka zdůvodňuje z fiskálních a environmentálních důvodů, protože poplatky za přepravu těžkých vozidel jsou ve Švýcarsku vysoké, ale nevztahují se na nákladní automobily s nulovými emisemi. Tím se náklady na přepravní kilometr provozu kamionu s palivovými články vyrovnávají s konvenčními vozidly na naftu.
 
Aby bylo možné skutečně snížit emise uhlíku, musí všechny nákladní automobily jezdit výhradně na vodík vyrobený z obnovitelných zdrojů. Švýcarsko je jednou ze zemí s největším podílem vodní energie v globálním měřítku, a tak může k výrobě vodíku poskytnout dostatek energie z obnovitelných zdrojů.
 
Tahač 4x2 je vybaven dvěma sadami palivových článků o celkovém výkonu 2x95 kW a nádržemi obsahujícími 32 kg vodíku doplněnými akumulátorem s kapacitou 73,2 kWh. Dojezd je 400 km s nákladem 18 t s dobou pro doplnění vodíku mezi 8 a 20 minutami. Švýcarsko není velká země. Společnost Hyundai proto pro doplňování vodíku využívá spolupráci se švýcarskou společností H2 Energy.
 
Hyundai má v plánu do roku 2025 dodat na trh 1600 XCient, přičemž do konce letošního roku to bude 50 vozidel. V současné době pracuje na novém nákladním vozidle HDC-6 Neptune s dojezdem 1000 km na jedno naplnění nádrže díky nové generaci palivových článků. S tímto kamionem tentokrát zacílí na celou Evropu a Severní Ameriku.
 
Hyundai XCient Fuel Cell je skříňové vozidlo s rozvorem náprav 5130 mm a celkovou délkou 9745 mm. Jeho pohotovostní hmotnost je 19 000 kg a celková hmotnost 36 000 kg. Trakční elektromotor Siemens má výkon 350 kW