name | autoweek.cz

Limitovaná edice Tatra Phoenix Präsident

Limitovaná edice Tatra Phoenix Präsident

13.04.2017 | Vladimír Rybecký | Doprava

Tatra představila limitovanou edici vozů Tatra Phoenix Euro6 Präsident. Připomíná 120 let výroby automobilů v Kopřivnici.
V roce 2017 si společnost Tatra Trucks připomíná 120 let od výroby prvního automobilu se spalovacím motorem v Kopřivnici. Na legendární NW Präsident odkazuje automobilka limitovanou edicí vozů Tatra Phoenix Euro6 Präsident, kterých dodá na trh symbolických 120 kusů.
 
„Tradice výroby aut v Kopřivnici je pro nás zavazující a zároveň je zdrojem velké inspirace. Proto jsme se rozhodli navrhnout a vyrobit limitovanou edici vozů úspěšné obchodní řady Tatra Phoenix Euro 6 odkazující na historický vůz NW Präsident. Uvádíme ji na trh jako poctu všem, kteří se v průběhu celé historie automobilky podíleli na vývoji a výrobě vozidel,“ řekl místopředseda představenstva a generální ředitel Tatra Trucks Radek Strouhal.
 
NW Präsident vyrobený před 120 lety byl ve skutečnosti motorizovaný kočár typu Mylord s loukoťovými koly. Motor Benz měl výkon srovnatelný s dnešní motorovou sekačkou s pojezdem. Konstruktéři jej umístili pod zadní sedačku kočáru. Přestože ve své době šlo o vrcholné průmyslové dílo, mělo první vozidlo NW Präsident spíš charakter technické novinky a kuriozity. Oproti tomu Tatra Phoenix Euro6 Präsident je sériově vyráběný nákladní automobil s unikátním poměrem ceny a výkonu u všech zákazníků, kteří aspoň z deseti procent pracují v terénu mimo silnice.
 
Srovnání vozů NW Präsident Tatra Phoenix Präsident
motor Benz Paccar MX
výkon 4,85 kW až 375 kW
max. rychlost 22 km/h 85 km/h
 
„Tyto dva vozy je obtížné srovnávat. Důležitým pojítkem je pro nás především historický odkaz. Technici v Kopřivnici již v roce 1897 dokázali to, co nikdo jiný na území celého Rakousko-Uherska a položili základ tradice, z níž v Tatře čerpáme dodnes. Na svého předchůdce odkazují vozy dnešní limitované edice Tatra Phoenix Euro6 Präsident například imitací dřeva na palubní desce, která připomíná, že před 120 lety se dřevo v konstrukci vozidel uplatňovalo ve velké míře. Dalším prvkem je zlatý nápis Präsident v historizujícím fontu umístěný na masce a na předních dveřích nebo třeba kožená sedadla či multifunkční volant s koženým obšitím,“ popisuje Radomír Smolka, místopředseda představenstva a technický ředitel Tatra Trucks.
 
Tatra vyrobí 120 kusů limitované edice Tatra Phoenix Euro6 Präsident. První vozidla jsou již vyrobena a připravena k odběru. Limitovaná edice Präsident je odvozena od úspěšné obchodní řady Tatra Phoenix Euro6. Těchto vozů již automobilka vyrobila a prodala přes 1000 kusů. Zákazníkům slouží na silnici, ve smíšeném provozu i v nejtěžším terénu. Prosadily se v stavebnictví, těžařství, lesnictví, zemědělství, ale i u komunálních služeb, záchranných sborů a speciálních uživatelů.
 
O vozidle Tatra Phoenix Präsident
Typickým znakem vozidel limitované edice Tatra Phoenix Euro6 Präsident je dvoubarevné provedení kabiny korespondující s firemní barvou. Červená metalíza je doplněna o černé lesklé provedení masky kabiny. Mezi exkluzivní prvky podtrhující význam limitované edice patří logotyp ve formě názvu Präsident v historizujícím fontu umístěný na masce a dveřích kabiny, vyvedený ve zlatém laku. Ve stejném barevném provedení je též logotyp obchodní řady Tatra Phoenix Euro 6 a mimořádně též rámeček kulatého logotypu Tatra umístěného na masce kabiny.
 
Exkluzivní nestandardní prvky jsou použity také v interiéru kabiny vozidla, například kožené sedačky či multifunkční volant s koženým obšitím. Nárazník, boční kryty, schody, kryty vnějších zpětných zrcátek a aerodynamické kryty za kabinou jsou vyvedené v červené metalíze. Na kabině je vnější sluneční clona, přední světlomety jsou vybaveny ostřikovači. K pracovnímu komfortu řidiče a posádky vozu přispívá rovněž autorádio s handsfree a manuální klimatizace.
 
Vozidla jsou k dispozici ve dvou, tří a čtyřnápravovém uspořádání podvozku s pohonem 4x4, 6x6 a 8x8. Dle požadavku a přání zákazníka je možno volit mezi krátkou (denní) a prodlouženou (spací) kabinou. K dispozici jsou motory PACCAR MX-11 s maximálním výkonem 291 kW nebo 320 kW nebo MX-13 s maximálním výkonem 300 kW, 340 kW nebo 375 kW. Převodovka ZF je ve dvou provedeních: přímo řazená ZF EcoSplit nebo automatizovaná ZF AS Tronic. Na přání mohou být vozidla vybavena zesílenou motorovou brzdou MX nebo intardérem.
 
O vozidle NW Präsident
NW Präsident se v roce 1897 stal prvním vyrobeným automobilem se spalovacím motorem na území tehdejšího Rakouska-Uherska (pokud ale pomineme možnost, že pravděpodobně v roce 1888 nebo 1875 byl v Adamově vyroben vůz Siegfrieda Marcuse). Duchovním otcem vozidla NW Präsident byl dílovedoucí Leopold Sviták. Vůz vycházel konstrukčně z kopřivnického kočáru typu Mylord.
 
Karoserie typu Phaeton měla tzv. americkou střechu zakrývající všechna sedadla. Pod sedadlem nad zadní nápravou byl umístěn dvouválcový řadový ležatý motor Benz o zdvihovém objemu 2,714 l (vrtání i zdvih 120 mm) a výkonu přibližně 5 kW (6,6 k) při 600/min. Palivová nádrž o objemu 23 l se nacházela pod předními sedadly.
 
V roce 1898 se ve dnech 21. - 22. května uskutečnila propagační jízda se čtyřmi cestujícími z Kopřivnice do Vídně na výstavu konanou k výročí 50 let vlády Františka Josefa I. Trasu dlouhou 328 km absolvoval NW Präsident za 24,5 hodiny z čehož bylo 14,5 hodiny čisté jízdy s průměrnou rychlostí 22,62 km/h.
 
Dnes je originál vozidla vystaven v Národním technickém muzeu v Praze. Podle původní technické dokumentace byla v roce 1977 v závodě Tatra postavena plně funkční replika, která je v Technickém muzeu v Kopřivnici.