name | autoweek.cz

Obloha již není hranicí pro daně z létání

Obloha již není hranicí pro daně z létání

06.07.2021 | | Doprava

Nejnovější přehled zpráv o mobilitě z celé Evropy v dopravním zpravodaji Euractiv od Seana Gouldinga Carrolla.
Evropská komise je připravena realizovat dříve nemyslitelné - zdanit palivo proudové motory letadel. Při obrácení dlouhodobé politiky uplatní exekutiva EU celoevropskou minimální sazbu daně z fosilního kerosinu pro lety v rámci bloku.
 
Na rozdíl od téměř všech ostatních paliv bylo letecké palivo ušetřeno daní, a to především díky mezinárodní letecké dohodě podepsané v roce 1944 - Chicagské úmluvě. Podle dokumentu, zveřejněného agenturou Reuters, však výjimka z doby druhé světové války již „není v souladu se současnými výzvami a politikami v oblasti klimatu.“ Evropská komise vypracovala plány na stanovení celoevropské minimální sazby daně ze znečišťujících leteckých pohonných hmot, protože se snaží dosáhnout ambicióznější cíle v boji proti změně klimatu
 
Trestání znečišťujících leteckých paliv - což je krok, po němž ekologové už dlouho volají - je součástí úsilí EU o podporu zavádění zeleného paliva pro proudové motory vyrobeného ze syntetických paliv, při výrobě využívajících elektrickou energii z obnovitelných zdrojů, nebo moderních biopaliv.
 
Není překvapením, že lobby leteckých společností tento krok odsoudila. Organizace Airlines for Europe (A4E) varovala, že „to by mohlo vést k narušení hospodářské soutěže na vnitřním evropském trhu i na celém světě.“
 
„Regulace politiky v oblasti klimatu ve formě daní je ekologicky a ekonomicky kontraproduktivní. Snižuje kapacitu leteckého průmyslu investovat a inovovat zatímco potenciálně přesune emise CO2 do jiných regionů, což je účinek známý jako únik uhlíku,“ uvádí A4E ve svém prohlášení.
 
Rozhodnutí o zdanění fosilních leteckých paliv je v souladu s nadcházejícím spuštěním nařízení ReFuelEU Aviation, které vyžaduje používání udržitelných leteckých paliv pro tankování letů v rámci EU.
 
Po spuštění cestovního certifikátu se objevuje hrozba Delta
Celoevropský certifikát Covid-19 byl spuštěn napříč EU od 1. července, právě včas před rušným letním prázdninovým obdobím v Evropě, což teoreticky ohlašuje snazší cestování po celé EU. Jedinou výjimkou z jeho zavedení je Irsko, jehož zdravotnický systém byl zasažen útokem ransomwaru, o němž se domnívají, že je dílem ruských počítačových zločinců. Dublin doufá, že své protějšky z EU dohoní do 19. července.
 
Ti, kteří byli očkováni, mají negativní test nebo se nedávno zotavili z virového onemocnění Covid-19 nyní mohou certifikát využít.
 
Varianta Delta, infekčnější mutace Covid-19, však hrozí vykolejením cestování napříč blokem s omezením platnosti Covid-pasu. Tato varianta již způsobila prudký nárůst případů v Portugalsku, což vedlo Německo k zákazu cestování z této země.
 
Covid oslabil práva cestujících, tvrdí auditoři EU
Cestující, kteří si rezervovali lety v nejistých dnech roku 2020, si vzpomenou na zmatek ohledně kompenzace za jejich zrušení. Některé letecké společnosti původně nabízely vrácení peněz - než se rozhodly nabídnout pouze poukázky. Tato praxe byla v rozporu s právy cestujících v letecké dopravě, která zahrnují zákonnou povinnost dopravců platit náhrady za zrušené lety. Uvádí to zpráva, kterou vydal Evropský účetní dvůr ECA, orgán EU, který chrání zájmy občanů.
 
„Přestože bylo vynaloženo veškeré úsilí na podporu leteckých společností a provozovatelů služeb cestovního ruchu, pro zajištění práv milionů lidí v EU toho bylo učiněno příliš málo,“ uvedla členka ECA odpovědná za tuto zprávu Annemie Turtelboomová.
 
Letecký průmysl se proti této zprávě ohradil a označil ji za „nepřiměřenou“. „Nejrychlejší propad poptávky cestujících v historii znamenal, že letecké společnosti nemohly dodržovat pravidla týkající se práv cestujících, která nebyla navržena pro takovou krizi,“ napsal Rafael Schvartzman, regionální viceprezident pro Evropské sdružení leteckých společností IATA.
 
Alitalia o krok blíž ke znovuzrození
Italská národní letecká společnost Alitalia, známá svými litaniemi finančních potíží, se podle agentury Reuters po schválení Bruselem brzy reorganizuje na Italia Trasporto Aereo (ITA). Řím prosazoval nezávislost ITA na jejím předchůdci čímž zajistil, že nebude odpovědný za miliardy eur státní podpory pumpované do churavějící společnosti Alitalia.
 
„Po intenzivních a konstruktivních diskusích na všech úrovních dospěly Komise a italské orgány ke společné dohodě o klíčových parametrech k zajištění ekonomické diskontinuity mezi ITA a Alitalia,“ uvedl mluvčí Evropské komise.
 
Očekává se, že obnovená letecká společnost bude mít méně než polovinu současného letadlového parku společnosti Alitalia a výrazně sníží počet zaměstnanců.
 
Proč Evropská komise demontuje nejúspěšnější model dobíjení elektromobilů na kontinentu?
Nizozemsko je světovým lídrem v oblasti dobíjecí infrastruktury pro elektromobily, a to částečně díky použití multiplikátorů - statistické metody, která podporuje využívání obnovitelné energie v dopravě. Rozhodnutí Evropské komise eliminovat multiplikátory elektřiny však tento úspěšný holandský model zničí, tvrdí William Todts z nevládní organizace T&E pro čistou mobilitu.
 
Společnosti VW, Daimler a Volvo se spojily a postaví nabíjecí místa pro nákladní vozidla
Divize vyrábějící nákladní vozidla společností Volkswagen, Daimler a Volvo oznámily, že se spojí, aby v Evropě vybudovaly síť 1700 dobíjecích míst pro těžká nákladní vozidla využívající zelenou elektřinu.