name | autoweek.cz

Poslední let (l’ultimo volo)

Poslední let (l’ultimo volo)

20.10.2021 | Vladimír Rybecký | Doprava

Sean Goulding Carroll z Euroactiv přináší nejnovější přehled novinek z oblasti mobility z celé Evropy. Rozlučte se laskavě s italskou národní leteckou společností Alitalia.
Letecká společnost sužovaná dluhy minulý týden absolvovala l’ultimo volo, krátkou domácí cestu z ostrova Sardinie do Říma. Znamenala tichý konec letecké společnosti, která byla příkladem italského stylu s uniformami navrženými Giorgiem Armanim, před utonutím v ekonomické bažině (z velké části vlastní výroby).
 
V minulých letech měla Alitalia tendenci zaujímat místo v titulcích spíš kvůli svým ekonomickým kalamitám a pracovním sporům než kvůli postavení konkurenceschopné mezinárodní letecké společnosti. Jak uvádí agentura Reuters, jen za poslední tři roky Řím do letecké společnosti nasměroval více než 8 miliard eur, aby ji udržel nad vodou.
 
A i když selhání Alitalie vyvolalo mezi cestujícím spoustu reptání, osobně jsem vždy shledával jejich politiku poskytovat cestovatelům zdarma balíčky občerstvení taralli natolik příjemnou, abych jí odpustil mnoho prohřešků.
 
Z popela jako veřejně financovaný Fénix povstává Italia Trasporto Aereo, nástupce Alitalie. ITA Airways kráčí zvláštní cestou v obchodním světě - přestože je široce vnímána jako „nová“ Alitalia, pro právníky je důležité, abyste věděli, že to není, alespoň z právního hlediska, jen přejmenování. Důvodem je částečně souvislost s nezákonnou státní podporou. Evropská komise nedávno prohlásila, že ITA není jen skrytou společností Alitalia, a není tedy odpovědná za vrácení státní podpory poskytnuté společnosti Alitalia.
 
Margrethe Vestagerová, šéfka politiky hospodářské soutěže v EU, v září oznámila, že Brusel je přesvědčen, že Itálie „prokázala, že mezi společností Alitalia a novou leteckou společností ITA existuje jasné přerušení,“ což znamená, že ITA začíná s čistým štítem, zatímco Alitalia bere svůj dluh do hrobu. Takže i když zaměstnanci ITA prozatím stále nosí uniformy Alitalia, nenechte se tím zmást - letíte s jinou leteckou společností bez právní odpovědnosti za svého předchůdce.
 
ITA bude také restrukturalizovat, aby se stala konkurenceschopnější, a to v návaznosti na vedení ostatních leteckých společností, které odstranily luxusní služby, jako jsou jídlo a nápoje zdarma, aby se jejich ceny více podobaly světovým Ryanairům. Takže se obávám, že už žádné další balíčky taralli.
 
ITA již rozhněvala odbory snížením počtu pracovních míst (z přibližně 10 000 zaměstnanců na 2800) a nabídkou toho, co představitelé odborů označují za podstatně horší smlouvy než jejich předchůdce. Ve srovnání s Alitalií ITA také omezila trasy a vzdala se slotů ve velkých uzlech, jako jsou Milán a Řím.
 
Bude tedy uhlazenější model ITA znamenat, že se vyhne osudu svého dlouho trpícího předchůdce? Jedním z důvodů pádu Alitalie (mimo špatné řízení) bylo zvýšení popularity cest vlakem, zejména v tuzemsku. Bylo by zvláštní ironií, kdyby kroky ke zvýšení konkurenceschopnosti ITA - propouštění zaměstnanců a snižování mezd - podrazila tradici veřejného sektoru oddaná železniční společnost Trenitalia.
 
Ryanair chce zpět své peníze
Je dobře známo, že společnost Ryanair vytrvale odmítá přijmout americkou zásadu zákaznických služeb „zákazník má vždy pravdu“. Ale její poslední krok - vyřazení některých zákazníků kvůli vrácení peněz - zvedá obočí, a to i kvůli pověsti irské letecké společnosti. Podle Guardianu byla společnost Ryanair obviněna z vyřazování cestujících, kteří v době pandemie požadovali vrácení peněz od poskytovatelů kreditních karet, z možnosti cestovat s ní.
 
Zákazníkům, kteří společnost vydávající kreditní karty, požádali o vydání příkazu k vrácení platby - v němž zákazník zpochybňuje poplatek za vrácení platby na jejich kartu - bylo zakázáno létat s leteckou společností dokud společnosti peníze nevrátí. To platí pouze v případě, že dotyčný let vzlétl, takže společnost Ryanair uvádí, že splnila svůj smluvní závazek vůči cestujícímu. V té době však bylo mnoha cestujícím zabráněno cestovat kvůli vládou nařízeným uzavírkám.
 
„Za lety Ryanairu, které létají podle plánu, se peníze nevracejí, to je jasně uvedeno v přepravních podmínkách společnosti Ryanair dohodnutých se zákazníkem při rezervaci. Uvádí se v nich, že vás můžeme odmítnout přepravit, pokud nám dlužíte jakékoli peníze v souvislosti s předchozím letem z důvodu nevhodného chování, zamítnutí nebo odvolání platby vůči nám,“ citoval Guardian mluvčí Ryanairu.
 
Spojené státy se chystají znovu přivítat návštěvníky z Evropy
Ty, kteří chtějí se chtějí vydat za rodinami a přáteli přes Atlantik, nebo ti, kteří chtějí navštívit nejmocnější zemi světa, potěší zpráva, že Spojené státy od 8. listopadu otevřou své hranice očkovaným lidem. Budoucí cestovatelé musí předložit doklad o úplném očkování a také negativní test na Covid provedený tři dny před příjezdem.
 
Vedoucí představitelé EU byli otevřeně kritičtí vůči zákazu cestování Evropanů do USA. Tvrdili, že vysoký podíl aplikací vakcíny v celém bloku znamená, že omezení jsou nelogická.
 
Toto oznámení je pro letecké společnosti velkým přínosem, protože transatlantické lety patří k nejlukrativnějším trasám dopravců. Evropské letecké společnosti proto vyzvaly americké úřady, aby poskytly datum znovuotevření hranic očkovaným cestujícím a odsouhlasený seznam uznávaných vakcín.
 
Jak může EU zajistit, aby elektrická vozidla poháněla revoluci zelené dopravy?
Evropská komise představila novou ambiciózní legislativu zaměřenou na podporu evropské výroby akumulátorů a zároveň na posílení standardů udržitelnosti. Akumulátory jsou pro přechod EU na klimaticky neutrální ekonomiku klíčové vzhledem k roli, kterou hrají v zelené dopravní revoluci a při skladování obnovitelné energie. Podle Světového ekonomického fóra by uhlíkově neutrální ekonomika tak, jak je nastíněna v evropském Zeleném údělu, vyžadovala zvýšení světové výroby akumulátorů o faktor 19.
 
V odvětví dopravy znamená rostoucí poptávka po elektricky poháněných vozidlech nárůst poptávky po akumulátorech a také nárůst poptávky po surovinách, jako jsou kobalt, nikl a lithium. V případě akumulátorů pro elektromobily a skladování energie bude EU potřebovat do roku 2030 až 18xt víc lithia a 5x víc kobaltu a do roku 2050 téměř 60x víc lithia a 15x víc kobaltu ve srovnání se současnými dodávkami do celé ekonomiky EU.
 
Úspěšné zavedení elektricky poháněných vozidel v EU závisí na spolupráci mnoha zúčastněných stran. Tvůrci politiky, akademická sféra, průmysl a občanská společnost musí společně najít řešení, aby se elektrická doprava stala skutečností pro všechny občany EU. Přechod má mnoho problematických prvků, takže podpůrný regulační rámec na podporu tohoto inovativního trhu je zásadní.
 
Na Euractivu se dozvíte více o tom, jak EU zamýšlí zajistit stabilní dodávku „zelených, eticky vyráběných akumulátorů“ pro elektrická vozidla a jak má EU směřovat inovace v oblasti akumulátorů pro zajištění toho, aby elektrifikovaná doprava hrála svou roli na cestě ke klimatické neutralitě v roce 2050.