name | autoweek.cz

První mobilní plnicí LNG stanice na Moravě

První mobilní plnicí LNG stanice na Moravě

25.03.2019 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Agrotec zahájila v Hustopečích zkušební provoz mobilní plnicí stanice LNG a dopravci si díky ní mohou vyzkoušet model Iveco Stralis NP.
Hlavní rozdíl mezi LNG a CNG je ve formě skladování zemního plynu. Zemní plyn je v případě CNG stlačen pod tlakem více než 20 MPa (200 bar), zatímco LNG je plyn zkapalněný (Liquified Natural Gas) a ve vozidlech je skladován při teplotě -130 °C. Ihned po vytěžení je zkapalňován na -162 °C a jeho doprava musí probíhat ve speciálních izolovaných tancích. Předností takové formy skladování je, že LNG zaujímá až několikanásobně menší objem než plyn stlačený (CNG). Díky tomu lze mít ve vozidle zásobu plynu pro mnohem delší dojezd.
 
Na podzim 2018 bylo v Evropské unii 167 plnicích stanic LNG, převážně v pobřežních západoevropských státech. Pro letošní rok je v plánu vybudování dalších 137 plnicích míst po Evropě.
 
Tahač Stralis NP je revoluční z více důvodů, zejména však kvůli své dojezdové vzdálenosti a výkonu. S dojezdovou vzdáleností 1500 km se vyrovnává vozidlům s tradičním pohonem a posouvá tak dálkovou dopravu s LNG vozidly na vyšší úroveň. Bonusem je přístup do center měst, kam vjezd může být omezen hlukovými a emisními normami, případně ekologicky šetrnější vozidla mohou mít v některých zemích úlevu na poplatcích. Například v Německu již byl schválen zákon, který osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické části dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu 135 eur za každých 1000 km.
 
Z pohledu výkonu nemá Stralis NP na trhu v současné době konkurenta, protože přináší až o 17 % větší výkon - 460 k - a o 6 % vyšší točivý moment (2000 N.m) než vozy jiných značek. Jsou to parametry podobné jako varianta na naftu, jenže s rozdílem 43 % úspor díky tomu, že má jednoduchý systém zpracování spalin bez AdBlue, DPF a aktivní regenerace. Komfort, praktičnost a pohodlí je zásluhou dálkové kabiny Hi-Way, tichého vnitřního prostředí, ergonomie řízení, ovládání vnitřního klimatu nebo propracovaného infotainmentu.
 
Polský prezident Andrzej Duda loni podepsal zákon o nulové sazbě spotřební daně pro tento typ vozidel. Také česká vláda předložila návrh na 50% snížení dálničních poplatků pro elektrická a plynová vozidla s plánovanou platností od roku 2020, stejně jako v případě Německa s dvouletou platností.