name | autoweek.cz

Sázka EU na lepší akumulátory

Sázka EU na lepší akumulátory

16.02.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv – souhrnu nejnovějších zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla. Evropský parlament ve velkém sází na lepší akumulátory, aby si zajistil pozici na trhu.
Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu minulý týden hlasoval o pozměňovacích návrzích k navrhovanému nařízení EU o akumulátorech, čímž podpořil vyšší cíle sběru přenosných baterií a zvýšenou úroveň využití materiálů. Zpráva, kterou připravila italská europoslankyně Simona Bonafè, poslankyně ze středolevé skupiny S&D, byla schválena 74 hlasy pro, 8 proti a 5 se zdrželo hlasování.
 
Nařízení Evropské komise o akumulátorech je mamutí legislativou, která se snaží pokrýt jejich celý životní cyklus od těžby surovin až po likvidaci. Jeho deklarovaným cílem je učinit evropské akumulátory nejekologičtějšími na světě a současně i (s kvazifilozofickým podtextem) těmi nejetičtějšími.
 
Tyto vznešené cíle EU dosáhne stanovením limitů emisí uhlíku pro výrobu, povinností výrobců používat recyklovaný obsah a zavedením kontrol, které zabrání zneužívání otrocké a dětské práce v dodavatelském řetězci akumulátorů.
 
„Akumulátory jsou klíčovou technologií pro podporu udržitelné mobility a pro skladování obnovitelné energie. K dosažení cílů Zeleného údělu a přilákání investic musí zákonodárci přistoupit k rychlému přijetí jasných a ambiciózních pravidel a harmonogramů,“ řekla Simona Bonafè.
 
Rostoucí poptávka po elektrických vozidlech, vzestup dalších možností elektrické mobility, jako jsou e-kola a elektroskútry, a zvýšená závislost na ručních zařízeních a nástrojích učinily z akumulátorů strategický průmysl na celém světě. Kromě dopravy se akumulátory formují tak, aby hrály zásadní roli v přechodu na zelenou energii. Schopností ukládat a vydávat obnovitelnou energii když nefouká vítr a nesvítí slunce poskytují energetickému systému tolik potřebnou stabilitu.
 
Místopředseda Evropské komise a milovník akumulátorů Maroš Šefčovič nedávno řekl, že si brzy představuje „chytré obousměrné nabíjení“ elektromobilů, kde mohou elektromobily jak čerpat ze sítě, tak do ní posílat energii.
 
Díky nařízení o akumulátorech jsou zákonodárci EU odhodláni neopakovat minulé chyby v oblasti zelených technologií. Evropa zareagovala na solární revoluci pomalu a umožnila Asii ovládnout výrobu a dodávky fotovoltaických panelů. Dnes je Čína lídrem tohoto globálního průmyslu (každý dovezený solární panel je strašidelnou připomínkou nemístné evropské samolibosti).
 
S nařízením EU o akumulátorech je Evropa odhodlána probojovat se na globální trh a propagovat kvalitu a ekologické vlastnosti.
 
Evropský parlament návrh z velké části vítá, chce však rozšířit některé požadavky. Výbor pro životní prostředí podpořil cíl 70 % sběru přenosných baterií do roku 2025 ve srovnání s původním návrhem Evropské komise 65 % a 80 % do roku 2030 namísto dřív navrhovaných 70 %. Členské státy v Radě se pravděpodobně pokusí stlačit procenta zpět dolů, protože se obávají, že tyto cíle bude v praxi obtížné dosáhnout (takové jsou předvídatelné peripetie tvorby právních předpisů EU).
 
Průmysl je rovněž nespokojen s některými aspekty nařízení, zejména s cíli na získávání vzácných surovin z akumulátorů na konci životnosti. Společný poziční dokument průmyslu varoval, že současné směřování riskuje přetížení výrobců akumulátorů, což ohrožuje strategickou autonomii Evropy.
 
Postoj výboru pro životní prostředí však uvítala nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment (T&E), která uvedla, že hlasování pomůže Evropě dosáhnout budoucnosti s nulovými emisemi.
 
Po schválení výborem ENVI bude zpráva postoupena k březnovému hlasování v plénu, po kterém bude tvořit vyjednávací pozici Parlamentu s vládami EU.
 
Konvoj svobody proti Bruselu
Takzvaný „konvoj svobody“, který dorazil do Bruselu, měl blíž k pouhé poněkud větší nepříjemnosti než paralýze hlavního města Evropy. Zprávy už několik dní varovaly, že se do Bruselu sjedou hordy francouzských náklaďáků, ale to, co se objevilo, bylo poněkud ubohé, polovičaté odklepnutí kanadského originálu.
 
Policie odvedla protestující kamioňáky na parkoviště poblíž Atomia (pro ty, kteří Atomium ještě neviděli - jde o bruselský pokus o ikonickou stavbu ve stylu Eiffelovy věže), kde se podle deníku Le Soir shromáždilo kolem 60 vozidel. Po městě došlo k několika samostatným protestům, ale nic srovnatelného se zkušenostmi z Ottawy (úroveň násilí se také výrazně snížila ve srovnání s předchozími demonstracemi, které už les Bruxellois prožili).
 
Takže proti čemu konvoj svobody protestuje? Zastřešujícím tématem je opozice vůči zdravotnímu průkazu Covid-pasu a všeobecná antipatie vůči uvalování zdravotních opatření, jako jsou příkazy k používání respirátorů. Kromě toho však existují různé stížnosti, které se většinou týkají toho, jak drahé se to všechno stalo. Rostoucí životní náklady, raketový růst cen energií a topení, výdaje za benzin... zdá se, že jednotící pocit je, že ti, kteří jsou u moci, se k průměrnému člověku otočili zády.
 
Může být uspokojující (a pro novináře lákavé) osočovat populistická hnutí za nesprávná, ignorantská a nebezpečná. Ale jak ukázaly protesty před pandemií gilets jaunes (žlutých vest), politici ignorují hlavní příčiny frustrace na vlastní nebezpečí.
 
Weber korunoval mistra Evropy na železnici
Blahopřejeme německému europoslanci a šéfovi skupiny EPP Manfredu Weberovi, který si minulý týden odnesl cenu European Railway Award 2022 jako „šampiona železnic“. Cena, kterou organizuje obchodní sdružení železničního průmyslu CER, oceňuje ty, kteří přispěli k podpoře cestování vlakem v Evropě. Weberovi dostal vyznamenání za legislativní podporu cestování po železnici pro mládež, přičemž silně podpořil systém DiscoverEU, který poskytuje mladým lidem jízdenku mezi železničními společnostmi s laskavým svolením EU.
 
Německý europoslanec na slavnostním ceremoniálu básnil o cestování vlakem. „Cestování vlakem je nezbytnou součástí našeho každodenního života. Nejen to, objevování krásy a rozmanitosti Evropy z vlaku může být také zážitek, který vám změní život. Proto jsem tak hrdý, že jsme výrazně zvýšili přístup k dopravě po železnici pro mladé lidi v Evropě,“ řekl.
 
Weberova práce měla ideální pozici pro uznání, protože „Evropský rok železnice“ 2021 ustupuje „Evropskému roku mládeže“ 2022.
 
Evropský parlament varuje, že navrhovaný mandát EU pro zelené letecké palivo může podněcovat podvody
Podle jednoho ze zákonodárců Evropského parlamentu, odpovědného za legislativní návrh bloku pro letecké palivo, by mělo být stanoveno omezení na množství nízkouhlíkového leteckého paliva vyrobeného z použitého kuchyňského oleje.
 
Průmysl varuje, že kvůli omezením EU hrozí nedostatek zelených paliv
Evropa je v nebezpečí, že nedokáže uspokojit rostoucí poptávku dopravního průmyslu po udržitelných kapalných palivech kvůli omezením EU na biopaliva, tvrdí nový poziční dokument průmyslu.
 
Automobilový průmysl bije na poplach kvůli rozšíření nabíjecích stanic pro elektromobily
Německo podle německého Svazu automobilového průmyslu VDA daleko zaostává za svým cílem pro rozšiřování infrastruktury pro e-elektromobily a pravděpodobně nedosáhne své cíle v oblasti elektromobility do roku 2030.
 
Bude dostatek kovů k udržení revoluce elektrických vozidel?
Rostoucí poptávka po elektrických vozidlech spojená s problémy globálního dodavatelského řetězce akumulátorů v loňském roce výrobcům automobilů způsobila problémy s výrobou. Ale narušení pozorovaná v roce 2021 se pravděpodobně nestane novým normálem, tvrdí Julia Poliscanova z nevládní organizace pro čistou mobilitu Transport & Environment.