name | autoweek.cz

Smutná zpráva pro evropské letní cestující v letecké dopravě

Smutná zpráva pro evropské letní cestující v letecké dopravě

22.06.2022 | | Doprava

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv s nejnovějším souhrnem zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla. Dnešní vydání podporuje ePURE: evropský obnovitelný etanol se vyrábí podle přísných kritérií udržitelnosti EU, která chrání životní prostředí.
Pokud inzerujete nové auto, neukazujte ho uvízlé v provozu. Pokud inzerujete vlak, neukazujte jej rozbitý na kolejích. A pokud inzerujete leteckou společnost v červnu 2022, mohu vám navrhnout, abyste neukazovali, čím si musí cestující projít, než dorazí do cíle.
 
Evropská infrastruktura letecké dopravy se pod tíhou post-covidové poptávky hroutí. Potenciální cestující stojí ve frontě na přeplněných letištích až osm hodin aby se dostali do úzkých míst pro bezpečnostní prověrky. Lety se plošně ruší a v několika zemích se schyluje k protestním akcím. Letošní letní nával byl samozřejmě naprosto předvídatelný – nemusíte být odborníkem v oboru, abyste viděli, že omezení pohybu lidí na téměř dva roky vedlo k růstu touhy po zrušení omezení.
 
Hlavním důvodem kritického stavu letecké dopravy je nedostatek pracovních sil – prostě není dostatek lidí, kteří by zajistili správné fungování systému - od bezpečnostních úředníků přes pozemní odbavovací pracovníky až po palubní personál. Letecký průmysl také obviňuje politiky z matoucích zpráv o omezeních týkajících se pandemie Covid-19, takže je pro ně obtížné adekvátně plánovat.
 
Na vrcholu pandemie se mezinárodní letecká doprava prakticky zastavila, protože země uzavřely hranice v (marné) snaze zastavit šíření viru. Byl to bezprecedentní zásah do tohoto sektoru. V tomto historickém kontextu byly na letištích a v leteckých společnostech v EU propuštěny desítky tisíc pracovníků. Celosvětově v tomto odvětví zaniklo přibližně 2,3 milionu pracovních míst. Nyní, když byla omezení zrušena, se však tito pracovníci zdráhají vrátit. Mezi uváděné důvody patří nepříznivá pracovní doba a nízká mzda vzhledem k náročnosti práce.
 
Logickým krokem je nábor nových pracovníků, ale to vyžaduje čas, zvláště u tak citlivých pozic, jako jsou bezpečnostní operátoři odpovědní za detekční kontrolu zavazadel. Ve Francii může získání požadovaných bezpečnostních prověrek trvat až pět měsíců.
 
Kromě nedostatku personálu zasáhly evropská letiště také stávky, protože pracovníci při rostoucí inflaci tlačí na vyšší mzdy. Celkem 232 odletů z bruselského letiště bylo zrušeno poté, co většina bezpečnostních pracovníků letiště vstoupila do stávky. Letiště zažije v nadcházejících dnech další narušení, protože Brussels Airlines a belgický personál Ryanairu chtějí stávkovat do 26. června. Začátkem měsíce bylo na pařížském letišti Charlese de Gaulla zrušeno více než 100 letů po výpadku vedeném odbory ve snaze o vyšší mzdy. Itálie zažila stávky mezi dispečery a palubním personálem.
 
„Zaměstnanci letectví už to nevydrží. Už nějakou dobu jsou pod výrazným tlakem a je jasné, že to dosáhlo bodu varu. Jsou přetěžováni bez jakékoli odměny. Chceme pro ně lepší pracovní podmínky a spravedlivou mzdu,“ řekla generální tajemnice Evropské federace pracovníků v dopravě Livia Spera.
 
A tak je tu něco jako dokonalá bouře: letecké společnosti a letiště se snaží zaplnit nedostatek pracovních sil uprostřed obrovského nárůstu poptávky po cestování. Pro ty, kteří mají rezervaci k letům v nadcházejících týdnech, doporučujeme počítat s dlouhými frontami a před příjezdem na letiště zkontrolovat, zda váš let probíhá podle plánu. A pokud se přes cestovní chaos dostanete na nějakou písečnou pláž, vychutnejte si ji ještě o trochu víc.
 
Vlna veder dodává impuls kongresu udržitelné mobility
Shakespeare byl zběhlý v používání počasí k udání tónu svých her - strašlivá bouře zuřící v Králi Learovi například symbolizuje jeho vnitřní zmatek, zatímco v Macbethovi déšť a blesky předznamenávají zlé činy. Vzhledem k rekordním vlnám veder, které minulý týden zažila velká část Evropy, by ani on nemohl vylíčit vhodnější kulisu kongresu Global Mobility Call v Madridu. Zatímco se řečníci v rozlehlém hledišti trápili, jak dekarbonizovat náš dopravní systém, venkovní teploty vyšplhaly nad 40 °C. Procházka ulicemi na místo konání se stala potem zalitým utrpením.
 
Tato událost (samozřejmě příjemně klimatizovaná) poskytla fascinující směs praktických kroků k dekarbonizaci systémů mobility v krátkodobém horizontu i vzdálenější scénáře, jako je dojíždění ve virtuální realitě. Sestava řečníků se pohybovala od těch, kteří denně provozují dopravní systémy, jako je šéf madridského metra, až po futuristy, jako je americký autor a vědec Michio Kaku.
 
Během akce se ukázalo, že přechod na udržitelnou mobilitu má ve Španělsku velkou podporu. Země se chce prosadit jako globální referenční bod pro přechod k čisté dopravě. Silná politická podpora ve spojení s inovacemi soukromého sektoru znamená, že Španělsko „má všechny šance proměnit se v mezinárodní centrum udržitelné a sociální mobility,“ řekl na akci premiér Pedro Sánchez. Doufá, že to přiláká nové a inovativní společnosti udržitelné mobility, čímž se Španělsko stane Silicon Valley technologií čisté dopravy v Evropě. Sánchez také uvedl, že „válka na Ukrajině ani pokračující pandemie Covid-19 by neměly zdržovat transformaci Evropy k udržitelné mobilitě.“
 
Španělsko má již druhou největší produkci automobilů v EU (za Německem, ale před Francií), což znamená, že má dobrou pozici, aby využilo své postavení při obratu k elektromobilitě.
 
Slunce vychází a zapadá: nazí cyklisté zvyšují povědomí o změně klimatu
S tím, jak se lámou teplotní rekordy a svět se posouvá směrem ke klimatické katastrofě, aktivisté používají stále rušivější způsoby, jak na tento problém upozornit. Blokování silnic a dálnic ekobojovníky s transparenty se v některých částech Evropy stalo standardem. Je to forma nenásilného protestu, který téměř nevyhnutelně končí násilím, když jsou aktivisté odtahováni rozzuřenými motoristy. Přinutí svým odvážným kouskem řidiče zamyslet se nad svým dopadem na životní prostředí? Těžko říct, ale záběry odhazovaných demonstrantů obvykle získávají slušný ohlas na sociálních sítích, což je velmi pravděpodobně to hlavní.
 
V Bruselu, městě surrealismu, zvolila skupina cyklistů jiný postup - rozhodli se své poselství šířit jízdou na kolech bez lycry nebo vůbec bez ničeho. Akce Cyclonudista, která se vrátila po pandemické přestávce, viděla desítky cyklistů vyjíždět do ulic belgického hlavního města pouze s úsměvem (a v některých případech s helmou). Kolik lidí se zúčastnilo? Obecný přístup zpravodaje je zeptat se organizátora (který obvykle přehání) a poté policejního tiskového oddělení (které obvykle čísla podhodnocuje). V tomto případě pořadatel uvedl 150 účastníků a policie pouze 40.
 
Podle organizátora bylo snahou okázalým krokem upozornit na změnu klimatu (a, ehm, pomoci normalizovat nahotu na veřejnosti). Bohužel ne všichni účastníci si užili ten pocit, jak jim vítr profukuje ...vlasy, když jeden rozhořčený kolemjdoucí v centru Bruselu vyjádřil svůj nesouhlas s akcí tím, že udeřil cyklistu pěstí do obličeje.
 
Prodej paliva s vysokým obsahem etanolu ve Francii prudce vzrostl
Rekordně rostoucí ceny pohonných hmot vedly motoristy, kteří si uvědomili provozní náklady, k tomu, aby se zaměřili na alternativní zdroje, přičemž prodej E85, směsi benzinu a až 85 % bioetanolu, ve Francii vzrostl meziročně na dvojnásobek. E85 má poloviční cenu oproti standardnímu benzinu.
 
Francie je jako zemědělská velmoc jedním z nejsilnějších zastánců použití etanolu v EU, přičemž francouzská vláda nabízí sníženou daň z E85 a podporuje prodej směsí s vysokým obsahem etanolu. V Německu E85 téměř zmizel z čerpacích stanic poté, co Berlín rozhodl ukončit jeho dotování. E85 produkuje méně látek znečišťujících ovzduší než paliva z fosilních paliv. Nevládní environmentální organizace však zpochybňují přínos biopaliv na rostlinné bázi pro životní prostředí a argumentují tím, že půda využívaná pro energetické plodiny by lépe posloužila jako úložiště uhlíku. Výroba biopaliv bývá rovněž spojována s rostoucími cenami potravin. Průmysl jakoukoli souvislost mezi výrobou biopaliv a potravinami odmítá a obvinění označuje jako směšná a postrádající důkazy.
 
Europoslankyně: „Evropa potřebuje spalovací motor“
„Spíš než předepisování řešení, jako je elektrifikace pro dekarbonizaci silniční dopravy, by se zákonodárci měli zaměřit na vytvoření rámce pro inovace, který bude mít technologicky neutrální přístup,“ tvrdí rakouská europoslankyně Barbara Thalerová.
 
„To znamená už žádné měření u výfuku. Doufám, že Komise předloží návrh, který bude zahrnovat měření emisí z celého životního cyklu, namísto maličkého kousku na konci. Emisní povolenky ETS jsou obecně dobrým nástrojem, pokud jsou používány správným způsobem. Aplikovat je pouze na komerční dopravu není správná cesta. Dopravci mohou jednoduše přenést náklady na zákazníky, a tak neexistuje žádná motivace aby přecházeli na alternativy. Nedávné zvýšení na 400 eur za tunu CO2 nic se nezměnilo – nakonec platí spotřebitel. Jde tedy pouze o novou daň, která zasáhne ty, kteří ji už nemohou přenést dále v řetězci.“
 
Paříž si klade za cíl do roku 2024 postupně vyřadit naftu a do roku 2030 vozy se spalovacími motory
Cíle stanovené v Klimatickém energetickém plánu pro Paříž se snaží splnit evropské normy a normy WHO týkající se znečištění ovzduší. „Ve francouzské metropoli to znamená postupné vyřazování vozidel s motory na naftu v roce 2024 a postupné vyřazování vozidel s pohonem na benzin v roce 2030,“ řekl náměstek primátorky Paříže Dan Lert.