name | autoweek.cz

Snížení emisí z dopravy ve stínu covidu

Snížení emisí z dopravy ve stínu covidu

12.01.2022 | Vladimír Rybecký | Doprava

Vítejte zpět u Transport Brief, přehledu novinek Euractivu ze světa mobility od Seana Gouldinga Carrolla.
Vskutku, mnohá závratná očekávání vkládaná do loňského roku - roku, který sliboval návrat k „normálnosti“ - jako by v roce 2022 chyběla. Převládá hlodavý pocit, že možná právě takhle nyní vypadá normální, že vzestupy a poklesy infekčních vln a měnící se omezování nejsou odchylkou, ale trvalým rysem života v Evropě.
 
Možná, že je to příliš pesimistické. Myšlenka pandemie, zasahující do budoucnosti, je demoralizující, zejména pro zranitelné a zdravotnické pracovníky, kteří mají za úkol pečovat o nemocné. A nezapomínejme také na dopravní průmysl.
 
Vánoce 2021 nebyly pro cestovní ruch požehnáním, jak mnozí předpovídali před rokem. Varianta omikron přinesla spoustu zrušených prázdninových letů, protože cestující i posádky se stali obětí vysoce nakažlivého viru. Několik zemí EU těsně před prázdninami přispěchalo s přidáním nových vstupních požadavků, jako je kromě dokladu o očkování i prokázání negativního testu PCR, což zpochybnilo společnou platnost digitálního certifikátu Covid EU pro cestování po Evropě.
 
A v posledních týdnech letecké společnosti létaly prázdné nebo téměř prázdné lety, jen aby se udržely v 50% limitu pro vzlety, který stanovila EU, aby si udržely cenné letištní sloty - přestože tato cvičení jsou jasnou ranou pro životní prostředí i zdravý rozum. Evropská unie je pod rostoucím tlakem, aby dále zmírnila pravidla týkající se letištních slotů pro vzlety a přistání, aby tak snížila počet „letů duchů“.
 
Celkově vzato, cestovní ruch se již pravděpodobně modlí, aby tento rok byl konečně rokem, kdy se obnoví přeshraniční cestování bez mnoha výhrad souvisejících s Covid-19.
 
Kromě řešení probíhající pandemie bude evropský dopravní sektor věnovat velkou část svého času sledování (a ovlivňování) diskusí týkajících se politiky EU o snižování emisí z mobility. Mamutí balíček klimatických zákonů Fit for 55, představený v červenci loňského roku, bude i nadále přitahovat pozornost po celý rok 2022. Spolu s narušení dopravy covidem bud v roce 2022 znovu dominovat debatám o dopravní politice EU, protože EU usiluje o prohloubení pokroku v oblasti zelených dokumentů a zároveň se potýká s dopadem vracejícího se viru na mobilitu.
 
Debaty o složení a dostupnosti udržitelných leteckých paliv SAF, klíčového dekarbonizačního opatření pro letectví, pravděpodobně zesílí, stejně jako otázky týkající se používání zkapalněného zemního plynu (LNG) jako zeleného přechodného paliva pro námořní dopravu.
 
Role spalovacího motoru v budoucnosti ekologičtější dopravy bude v nadcházejících měsících silně zpochybňována, protože někteří prosazují nízkouhlíková e-paliva a biopaliv vyšší úrovně jako způsob, jak prodloužit životnost vozidel se spalovacími motory, zatímco jiní podporují návrh EU, aby se po roce 2035 prodávala pouze vozidla s nulovými emisemi.
 
Kontroverzní návrh na rozšíření trhu EU s uhlíkovými povolenkami, systém obchodování s emisemi, i na silniční dopravu navíc zaměstná zákonodárce, stejně jako diskuse o budování infrastruktury pro vozidla na elektrický a vodíkový pohon a o nových pravidlech týkajících se získávání, výroby a likvidace akumulátorů v rámci EU.
 
Do konce roku 2022 bude cesta, po níž se EU hodlá vydat k dosažení nízkouhlíkové mobility, bude mnohem jasnější.
 
Výrobci automobilů ve Francii inzerují chůzi a cyklistiku
Není neobvyklé, že země při reklamě na určité produkty ukládají varování: alkohol by měl být konzumován zodpovědně, hazardní hry mohou být finančně rizikové, cheeseburgery a Coca-Cola by neměly nahrazovat vyváženou stravu. Tyto produkty však obecně spadají do kategorie neřest nebo nezdravé jídlo - nikoli způsob dopravy.
 
Od března 2022 budou francouzské reklamy na automobily povinny zahrnovat dovětek informující spotřebitele o vlivu nikoli na jejich peněženku nebo tělo, ale na životní prostředí. Francouzská vláda prohlásila, že výrobci automobilů musí povzbuzovat potenciální řidiče, aby volili méně znečišťující alternativy dopravy. Inzerenti budou mít na výběr ze tří možností: „Zvažte spolujízdu“, „Pro každodenní použití jeďte veřejnou dopravou“ nebo „Pro krátké výlety zvolte chůzi nebo jízdu na kole“. Pravidla, která budou platit pro online, tištěnou a vysílanou reklamu, také vyžadují, aby byly uvedeny emise CO2 vozu.
 
Je to silná zpráva od francouzské vlády, že v době klimatické krize nemusí být auto (přinejmenším znečišťující modely) již vhodné jako král. Zdá se, že hlavní město Francie už o tom rozhodlo. Pařížská starostka Anne Hidalgová přerozdělila prostor mimo auta ve snaze proměnit slavné město spletené dopravou v ráj cyklistů.
 
Dánsko si klade za cíl do roku 2030 ozelenit vnitrostátní lety
Jak ve svém novoročním projevu oznámila premiérka Mette Frederiksenová, všechny vnitrostátní lety v Dánsku budou do roku 2030 bez fosilních paliv. Frederiksenová ve svém projevu uznala, že dosažení tohoto cíle bude obtížné, ale uvedla, že její země je odhodlána v této otázce zaujmout vedoucí postavení. Podrobnosti o tom, jak tato severoevropská země hodlá nahradit petrolej, zatím nejsou známy.
 
Technologie letadel s nulovým obsahem uhlíku, jako jsou letadla na elektrický nebo vodíkový pohon, pravděpodobně nebudou komerčně vyspělá dříve než v polovině příštího desetiletí. A alternativy kerosinu, včetně syntetických e-paliv a biopaliv pocházejících z odpadu, nejsou v současné době dostupné v dostatečném množství, aby zcela nahradily fosilní palivo pro proudové motory. Tato udržitelná letecká paliva jsou také mnohem dražší než tradiční petrolej. Zda je lze dostatečně a za přijatelnou cenu rozšířit, aby vyhovovaly potřebám letectví do roku 2030, se teprve uvidí.
 
Dánsko však není jedinou severskou zemí, která takové plány oznámila. Švédsko se také zavázalo, že do roku 2030 zruší fosilní paliva pro vnitrostátní lety.
 
Komise musí prosazovat ekologický přechod v lodní dopravě
Nemůžeme zastavit lodní dopravu. Instituce EU a průmysl tedy musí spolupracovat na nalezení řešení, která drasticky sníží emise skleníkových plynů, píší německý sociálně-demokratický europoslanec Tiemo Wölken a dánská europoslankyně z Evropské lidové strany Pernille Weissová.
 
Během pandemie Covid-19 se tento způsob dopravy ukázal jako životně důležitý při zásobování celého světa vším od potravin po léky. Jedná se o mimořádně důležitý sektor v našem každodenním životě a pro obchod mezi zeměmi a kontinenty je lodní doprava označována jako ekologický způsob dopravy. Není to ale bez problémů. Námořní doprava vypouští 940 milionů tun CO2 ročně. Je to asi 2,5 % všech celosvětových emisí skleníkových plynů. Pokud by tento sektor byl zemí, byl by šestým největším producentem emisí na světě. To je problém, s nímž se musíme vypořádat. A to hned.