sólová jízda s kamionem do dakaru | Užitkové vozy | autoweek.cz

Sólová jízda s kamionem do Dakaru

Sólová jízda s kamionem do Dakaru

15.01.2018 | Rybecký Vladimír | Užitkové vozy

Tomáš Tomeček se zapsal do historie dakarských soutěží, když bez navigátora sám v Tatře úspěšně dokončil Africa Eco Race 2018, a to na druhém místě! „S jiným kamionem bych si na sólo jízdu netroufl,“ řekl v cíli.
Poslední 12. etapě se na původní Rallye Dakar říkalo „mávací“, a tuto tradici při všech deseti ročnících zachovali i pořadatelé Africa Eco Race. Projížďka po pobřeží Atlantského oceánu a slavnostní ceremoniál u Růžového jezera jsou odměnou všem statečným a vytrvalým, kdo zvládli 6000 km od startu až do cíle závodu. Soutěž dokončilo přibližně 60 % startujících, byť mnozí s penalizacemi. Na radosti na podiu u Růžového jezera to ale rozhodně nikomu z nich neubralo.
 
Tomáš Tomeček dokázal neuvěřitelné - sám v Tatře dokončil tak náročnou soutěž na druhém místě mezi kamiony a devátém ve společném hodnocení s osobními auty. Tomeček cestou na podium přemýšlel nad desátým ročníkem Africa Eco Race: „Určitě byl jeden z nejpovedenějších ročníků, možná nejlepší. Když jsme tady byli poprvé v roce 2011, tak to pořadatelé ještě tolik neuměli, ale postupně se to naučili a dělají to moc dobře. „Postavili opravdu krásné tratě. Dokonce jsem si vzpomněl, jak kdysi Patrick Zanirolli vytvořil etapu, která se jmenovala 1000 a jedna duna. Jenže, je to třeba postavit tak, aby to většina závodníků projela. A to letos přesně trefili. Dobře odhadli kvalitu startovního pole a náročnost trati. Bylo to opravdu maso, ale dalo se to zvládnout.“
 
Nadšeni ze soutěže byli například všichni Nizozemci startující v kategorii kamionů: „Skvělá organizace, na širokých tratích se dalo předjíždět, tohle je to správné dakarské závodění,“ ozývalo se. Tomáš Tomeček na jejich adresu dodává: „Jsem rád, že tady byli, zase to pozvedlo úroveň závodu. A rovnou odpovím na jednu častou otázku. S jejich auty nebo jiným kamionem bych si na tu sólo jízdu netroufl. Když tam nějaký senzor začne něco hlásit, co s tím budu dělat v poušti. Zlatá mechanická Tatra!“
 
Soutěž je u konce, a co bude dál? „Mám takový zvyk, že druhý den ráno po závodě vždycky jedu auto umýt. V deset hodin s Tatrama odjíždíme do přístavu. My pak letíme další den ve dvě ráno do Lisabonu. Ale teď jsem na hotelu, vysprchovaný, šťastný jako dítě a těším se na dobré jídlo a místní pivo Gazella. A ještě víc se těším na to, až přivezu domů a na tiskovou konferenci krásnou trofej za druhé místo,“ říká Tomeček
 
Tomeček na Africa Eco Race startoval poosmé v řadě. S Vojtěchem Morávkem byl třikrát první a jednou druhý, s Ladislavem Lálou jednou druhý a dvakrát třetí. Letošní druhé místo je dalším skvělým úspěchem jezdce, týmu a také značky Tatra.
 
„Česká Tatra má tady za ta léta vynikající jméno, jak závodní, tak i naše sběrné kamiony balai. A snad mohu říci, že i my. Jsme normální lidé, které tohle baví a mají z toho radost,” říká pyšně řidič stoprocentní Tatry.
 
Podobným způsobem kolem sebe šíří pohodovou atmosféru také spřátelený Slovakia Rally Team v čele s dobrou duší Zuzanou Nováčkovou. V letošním ročníku se starali o své dva motorkáře a do auta přibrali mechanika z porouchané asistence týmu Pala Anderse Ullevalsetera. Spolupracovali také s ruským týmem Troyka, za který jezdí Dmitrij Agoškov, a pomáhali Tomáši Tomečkovi v práci s motorkářským roadbookem.
 
Ani jeden ze Slováků přitom letos neměl štěstí. Před rokem byli třetí a čtvrtý. Ján Zaťko ale měl ve druhé etapě pád a zranil si žebra, do toho byl silně nachlazený. Jen železnou vůlí závod dokončil na devátém místě, aniž by si v jeho průběhu jedinkrát slevil a spokojil se s penalizací za některý vynechaný úsek. Martin Benko měl na dosah obhajobu 3. místa, ale v první části 10. etapy mu přestala dobíjet motorka. Dostal se do bivaku, ale motorka za ním nikoliv.
 
Devátá a desátá etapa natolik roztrousily závodní pole po dunách, že obě sběrné Tatry balai jezdily skoro dva dny v kuse. Oranžový vůz Petra Foltýna přijel do bivaku následujícího rána, bílý Poldy Paďoura, vezoucí mimo jiné Benkovu motorku, dohnal závod až za dva dny.
 
Kamionům od startu do cíle kraloval Gerard de Roy, ač se ani on v závěru nevyhnul zapadnutím a vítězství v 10. etapě zastavením před cílem speciálu věnoval krajanu Van de Laarovi, který ho v dunách z nesnází vysvobodil. Druhé místo Tomáše Tomečka je navázáním na skvělé české výsledky z předchozích let, ať jich dosáhl Tomeček, Jaroslav Valtr nebo Miroslav Zapletal.
 
V pozadí úspěchů týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další. Mediálně Tomáše Tomečka podporuje redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.africarace.com, www.tomastomecek.cz, www.msrevue.cz a příslušných sociálních sítích.
 
Africa Eco Race 2018, Monako - Dakar
Dohromady 6107 km, z toho 4006 km závodní etapy.
První etapa 2. ledna, poslední etapa 14. ledna, celkem 12 etap a jeden volný den.
Prvních pět etap v Maroku, volný den (Dakhla), šest etap v Mauritánii, závěrečná etapa v Senegalu.
  • Sólová jízda s kamionem do Dakaru
  • Sólová jízda s kamionem do Dakaru
  • Sólová jízda s kamionem do Dakaru
  • Sólová jízda s kamionem do Dakaru
  • Sólová jízda s kamionem do Dakaru