name | autoweek.cz

Taktické obrněné vozidlo 4x4 Gerlach

Taktické obrněné vozidlo 4x4 Gerlach

16.05.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava

Společnost Zetor Engineering Slovakia, součást investiční skupiny HTC Investments, na veletrhu IDEB 2018 v Bratislavě představuje projekt taktického obranného vozidla 4x4 Gerlach, jehož koncept spojuje aktuální technické a konstrukční poznatky a zkušenosti z bojových operací posledních let.

Zetor není jen značkou v Brně vyráběných traktorů. Prostřednictvím dceřiné společnosti Zetor Engineering Slovakia na Slovensku v Bytči vyvíjí i techniku pro obranný průmysl. Právě tam před dvěma roky začaly práce na návrhu a vývoji konceptu obrněného taktického vozidla AFV 4x4 Gerlach. Společnost Zetor Engineering Slovakia, která je profesionálním výzkumným a vývojovým centrem pro vývoj, inovace a komplexní dodávky, mimo jiné také v oblasti obranného průmyslu, také stojí za realizací funkčního prototypu.
 
Gerlach - taktické vozidlo budoucnosti
Hlavní předností vozidla Gerlach je spojení nejnovějších technických, konstrukčních, ale i bojových zkušeností 21. století. Díky tomu, že většina konkurentů z tohoto segmentu jsou vozy, které byly vyvinuty před několika desetiletími, představuje Gerlach zcela novou úroveň ochrany, modularity a komfortu. Gerlach proto nabízí nejrůznější možnosti bojového nasazení. Vozidlo Gerlach vyniká především unikátní kombinací dosaženého stupně ochrany a vysoké mobility. To vše za vysoce konkurenční cenu - v základním provedení od 398 000 eur. Cena platí pro všechny odběratele bez ohledu na cílový trh.
 
Projekt Gerlach najde uplatnění všude tam, kde probíhá modernizace zastaralých modelů víceúčelových vozidel 4x4. Gerlach je proto ideálním řešením pro splnění nejnáročnějších požadavků na modernizaci armád či bezpečnostních složek. Vozidlo se vyznačuje jednoduchou obsluhou a nízkými náklady na servis.
 
Klíčové vlastnosti vozidla Gerlach
Volitelná balistická a protiminová ochrana umožňuje nakonfigurovat Gerlach pro bojové a taktické obrněné verze až na stupeň ochrany Stanag 4569 Volume 3, tedy na jednu z nejvyšších úrovní určených pro podmínky s ohrožením tzv. IED - improvizovanými nástražnými výbušnými systémy. Bezpečností kabina má ochranu řešenou přídavným modulárním pancéřováním spolu s dvojitou podlahou s protiminovým ochranným štítem V.
 
Mimo obvyklých konfigurací komfortního prostoru pro posádku 2+2 a 2+3 je možné nakonfigurovat prostor pro nadstandardní posádku 2+4. Vysoké mobility je dosaženo díky vlastnímu unikátnímu konstrukčnímu řešení a díky použití kvalitních klíčových komponent od renomovaných evropských dodavatelů.
 
Základní technické parametry
Vozidlo je dlouhé 5,65 m (rozvor náprav 3600 mm), široké 2,5 m a vysoké 2,5 m. Průměr zatáčení je 15,0 m. Motor má výkon 240 kW (326 k). Převodovka je šestistupňová samočinná. Pneumatiky 14 R20 s dofukováním CTIS (Central Tire Inflation System). Vůz má rámovou konstrukci se systémem náprav s nezávislým odpružením. Hmotnost vozidla je podle konfigurace posádky 12 t (2+3 resp. 2+2) nebo 12,5 t (2+4). Prostor pro posádku je vybaven klimatizací. Největší rychlost 110 km/h. Dojezd s nádrží na 220 l je 800 km (tzn. 27,5 l/100 km).
 
Zetor Engineering Slovakia
Společnost Zetor Engineering Slovakia je součástí divize Engineering v investiční společnosti HTC Investments. HTC Investments vznikla v roce 1992 jako lokální investiční společnost. Své aktivity postupně rozšířila na výrobně-výzkumnou vývojovou činnost produktů pro aplikace ve strojírenství, zemědělství, v automobilovém, železničním, textilním, energetickém a leteckém průmyslu. Původně malá společnost prostřednictvím nových akvizic přeskočila hranice Slovenska a dnes má zastoupení v Evropě, Severní Americe, Indii a Číně.
 
Společnost Zetor Engineering Slovakia byla založena v červnu 2000. Zabývá se výzkumem a vývojem v oblasti průmyslového know-how. V současnosti se společnost profiluje jako R&D centrum mobilních aplikací strojů a speciálních vozidel mimo jiné také v oblasti obranného průmyslu.
 
Partneři projektu
Na projektu Gerlach spolupracovaly i další společnosti z divize Engineering společnosti HTC Investments, například česká společnost Zetor Engineering Brno, která je podepsána i pod projekty rodiny pásových vozidel Wolfdog a lehkého taktického vozidla Fox, nebo IPM Engineering, která stála u zrodu projektů muničního vozidla, nosiče polního přistávacího systému, cisterny pohonných hmot či bezposádkového dálkově ovládaného vozidla UGV. Využity byly i zkušenosti společnosti Zetor Tractors v oblasti offroad techniky.