name | autoweek.cz

Tatra Trucks v roce 2019 utržila téměř šest miliard korun

Tatra Trucks v roce 2019 utržila téměř šest miliard korun

12.05.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Tatra Trucks v roce 2019 vyrobila 1181 nákladních automobilů a podvozků a prodala jich ještě o 100 kusů více. Tržby dosáhly hodnoty 5882 milionů korun, ukazatel EBITDA 365 milionů korun.
Po zakolísání v roce 2018 se Tatra Trucks vrátila k růstu a podle výhledu by měla být v kladných číslech také v roce 2020. Zakázkově je na příštích šest měsíců naplněná, pomohla také skutečnost, že v době koronavirové pandemie jako jedna z mála evropských automobilek nepřerušila výrobu.
 
Většina produkce společnosti Tatra Trucks směřuje na export. Podíl domácího trhu na celkovém obratu činí 23 %. Polovina vyrobených automobilů a podvozků směřuje do soukromé sféry, druhá část do státní, kde je automobilka tradičním dodavatelem pro hasiče, správy komunikací a armádu.
 
„Na pozitivním hospodářském výsledku se podílelo zejména druhé pololetí minulého roku, kdy byl výrazně zvýšen objem výroby a současně se nám dařilo vyprodávat skladové zásoby vozidel,“ komentuje hospodářský výsledek automobilky za rok 2019 generální ředitel Tatra Trucks Pavel Lazar.
 
Hlavním zahraničním trhem bylo v minulém roce Jordánsko, kam automobilka dodala 300 podvozků. Tradičním trhem je Brazílie, kde dokonce Tatra připravuje vybudování montážního závodu. Tatry se tradičně prodávají také do Austrálie, Nové Kaledonie a dalších vzdálených míst. V minulém roce přibylo Turecko. V Evropě dodala automobilka v roce 2019 78 vozů do Rakouska, a to především díky obnovení spolupráce se společností Rosenbauer, která si objednala téměř padesát letištních hasičských speciálů.
 
V letošním roce Tatra Trucks plánuje vyrobit zhruba stejný počet automobilů jako loni. Podnik díky přísným bezpečnostním opatřením zvládl i úsilí zaměstnanců překonat pandemii koronaviru bez omezení výroby. Odbyt pro výrobu má automobilka zajištěný do konce prázdnin, nové kontrakty podepisuje i v současné době. Žádná storna objednávek nezaznamenala.
 
„Naší výhodou je, že jsme se specializovali a dodáváme výklenkový produkt. Vyrábíme vozidla do těžkého terénu, globálně a v menších objemech. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by poptávka ochladla a měli bychom být schopni vyrábět dál bez zásadních otřesů,“ říká Pavel Lazar.
 
Tatra Trucks aktuálně zaměstnává 1100 pracovníků, dalších 600 jich pracuje v dceřiné společnosti Tatra Metalurgie. Omezit výrobu podnik nemusel ani přes to, že část zaměstnanců je z Polska a Slovenska. Tito lidé v době pandemie koronaviru podnik podrželi, neodjeli domů ani na Velikonoce aby nemuseli do karantény. Také díky tomu automobilka zatím v letošním roce plní plán.