name | autoweek.cz

Ten dobrý a ten špatný COP

Ten dobrý a ten špatný COP

17.11.2021 | | Doprava

Nejnovější souhrn zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla v dopravním zpravodaji Euractiv.
Ve zpravodajství o COP26 najdeme zvláštní dichotomii. Žádná interpretace se neujala, takže v závislosti na tom, odkud své informace čerpáte, můžete nabít zcela odlišný dojem o tom, zda konference v Glasgowě byla velkou nebo bezvýznamnou událostí.
 
Někteří setkání odsuzují jako selhání a další důkaz toho, že globální lídři nejsou schopni přijímat odvážná rozhodnutí pokud jsou v rozporu s úzkými ekonomickými zájmy. Změny textu na poslední chvíli, jako když bylo „postupné vyřazování“ uhlí upraveno na „postupné snižování“, jsou vnímány jako důkaz vlivu fosilní lobby na vlády.
 
Říká se, že Glasgow byl naše šance na ochranu budoucnosti, ale ve jménu trhů odsuzujeme naše děti k extrémnímu počasí, nedostatku potravin, migraci, válce, násilí…
 
Jiní považují setkání za hodné oslavy. Globální klimatická politika vyžaduje konsensus a konečný text COP ukazuje souhlas s tím, že éra fosilních paliv skončila. Je to základ, na němž se dá stavět, spíše základy našich ambicí než jejich strop. „Dohoda COP26 je krok správným směrem. Cíl OSN omezit nárůst globální teploty na 1,5 °C zůstává na dosah, ale práce není zdaleka dokončena,“ řekla po jednání předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
 
Rok 2022 bude také svědkem vyšších aspirací stanovených v plánech jednotlivých zemí na řešení emisí, známých jako Vnitrostátně stanovené příspěvky (NDC). Možná se nepohybujeme závratnou rychlostí, ale naše trajektorie jde správným směrem a náš pokrok je neúprosný.
 
Konference kladla velký důraz na přechod od aut na fosilní paliva k elektromobilům, což vyvolalo hněv aktivistů za aktivní mobilitu: proč důraz na čistá auta když chůze, jízda na kole a veřejná doprava nabízejí lepší a dostupnější řešení klimatu, divili se?
 
Jednou z takových organizací, protestujících proti převažujícímu zaměření na elektrická vozidla, byla Evropská cyklistická federace ECF. Otevřený dopis, napsaný v rámci kampaně vyzývající k většímu financování cyklistiky, získal 350 signatářů. Částečně i díky této kampani bylo do oficiální dopravní deklarace na poslední chvíli přidáno uznání aktivního cestování.
 
Závazek COP26 zastavit prodej znečišťujících vozidel do roku 2040 označili aktivisté za změnu klimatu za nedostatečný. Samostatná deklarace o automobilech a dodávkách s nulovými emisemi, která zavazuje signatáře „pracovat na tom, aby veškerý prodej nových automobilů a lehkých užitkových vozidel byl celosvětově bezemisní do roku 2040 a nejpozději do roku 2035 na vedoucích trzích“, byla nejpozoruhodnější tím, že nedokázala přilákat mnoho velkých ekonomik a velkých automobilek.
 
Mezi země, které odmítly podepsat, patří Německo, Francie, Spojené státy a Čína, přičemž podporu rovněž neposkytli největší výrobci automobilů Volkswagen a Toyota.
 
Německý ministr dopravy (alespoň do sestavení nové vlády) Andreas Scheuer naznačil, že neochota Německa podpořit deklaraci vycházela z toho, že jeho země trvá na tom, že spalovací motory mohou být součástí klimatického řešení pokud používají „zelená“ e-paliva místo fosilních. (Samozřejmě, vzhledem k zanedbatelnému množství e-paliv, která jsou v současnosti k dispozici, Scheuer jasně zaujímá dlouhodobý výhled.)
 
Deklaraci COP o letectví, jejímž cílem je snížit uhlíkovou stopu létání kompenzací a rozšiřováním udržitelných leteckých paliv a kterou podpořily velké země včetně Velké Británie, Spojených států a Francie, nevládní organizace odsoudily jako „příliš slabou“ a dokonce jako „drzý greenwashing“ (obelhávání veřejnosti zelenými nepravdami).
 
Skutečně, mezi různými interpretacemi hodnoty konference se zdá, že jedinou oblastí, v níž panovala naprostá shoda, bylo naprosté pohrdání jídelnou COP26, v níž se menu pyšnilo takovými gastronomickými lahůdkami, jako jsou vegetariánské haggis, pizza s černým pudinkem či míchaná vejce ze sušených vajec dovezených z Argentiny…
 
Klimatická politika pod tlakem
Nová analýza lobbingu v automobilovém sektoru odhaluje BMW jako nejzarytějšího odpůrce ambiciózní klimatické politiky. Německá automobilka podle zprávy vypracované londýnským think-tankem InfluenceMap tlačí proti plánům EU vyřadit spalovací motor do roku 2035 a snaží se snížit další krátkodobé limity emisí motorů.
 
BMW není jediné. Také Mercedes-Benz dostal v analýze známku D, stejně jako obchodní asociace automobilového průmyslu ACEA. O něco lépe si vedl pouze Volkswagen, který dosáhl stupeň C díky podpoře cíle EU pro vozidla s nulovými emisemi do roku 2035.
 
„Německý automobilový sektor chce jasně přesvědčit veřejnost, že přechází na ‚zelenou‘ strategii, ale jeho negativní lobbing ukazuje, že zůstává silným odpůrcem ambiciózních klimatických předpisů,“ řekl analytik InfluenceMap Ben Youriev.
 
V souvisejících zprávách Greenpeace a německé nevládní organizace zabývající se životním prostředím Deutsche Umwelthilfe se uvádí, že podniknou právní kroky proti německým automobilovým gigantům Volkswagenu, BMW, Daimleru (Mercedes-Benz) a plynárenské a ropné společnosti Wintershall Dea pokud neposílí svou politiku pro řešení klimatických změn.
 
Nevládní organizace doufají, že případ bude mít podobný dopad, jako loňská žaloba vznesená proti Royal Dutch Shell v Nizozemsku, v níž bylo úspěšně argumentováno, že společnost neplní svou povinnost péče o občany.
 
 
Soubory „Fit for 55“ míří do výboru pro dopravu
Různé legislativní soubory balíčku EU „Fit for 55“, jejichž společným cílem je snížit emise do roku 2030 o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990, byly rozděleny mezi výbory Evropského parlamentu.
 
Evropská komise oznámila, že dopravní výbor se bude zabývat třemi soubory Fit for 55: FuelEU Maritime, jehož cílem je učinit lodní aktivity ekologičtějšími, ReFuelEU Aviation, která sníží emise z letadel zvýšením používání zeleného leteckého paliva, a Směrnice o infrastruktuře alternativních paliv AFID, jejímž cílem je usnadnit vozidlům s alternativním pohonem dobíjení a doplňování paliva v rámci celé EU.
 
Jörgen Warborn ze skupiny EPP (Evropští lidovci) povede FuelEU Maritime, Ismail Ertug ze S&D (Socialisté a demokrati) převezme řízení AFID, zatímco Søren Gade z Renew (liberální Obnova Evropy) je zpravodajem pro ReFuelEU Aviation.
 
Zvýšení etanolu v rámci dohody s Mercosurem odporuje zeleným slibům EU
Zatímco EU tvrdí, že etanol sehraje důležitou roli v přechodu Evropy k čisté dopravě, výroba etanolu poškozuje životní prostředí a poškozuje místní komunity v Jižní Americe. Tvrdí to Audrey Changoeová v kampani evropské organizace Přátelé země (Friends of the Earth Europe).
 
Znečištění ovzduší v Evropě podle EEA stále zabíjí 300 000 lidí ročně
Předčasná úmrtí, způsobená znečištěním ovzduší jemnými částicemi, klesla v Evropě o 10 % za rok, nicméně tento neviditelný zabiják stále představuje 307 000 předčasných úmrtí ročně, uvedla Evropská agentura pro životní prostředí EEA.