vzkřísí zákaz ruské ropy sedmdesátá léta? | Doprava | autoweek.cz

Vzkřísí zákaz ruské ropy sedmdesátá léta?

Vzkřísí zákaz ruské ropy sedmdesátá léta?

27.04.2022 | | Aktuality

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv, nejnovějšího souhrnu zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Když se obyvatelé bruselské bubliny vraceli z velikonočních prázdnin, klábosení kolem hlavního města EU se zaměřilo na sankce za fosilní paliva. Spekuluje se o tom, že během několika dní budou oznámeny nové sankce zaměřené na ruskou ropu, jeden z největších zdrojů peněz pro Kreml.
 
Co přesně bude oznámeno není jasné. Proslýchá se, že Brusel uvalí úplný zákaz dovozu. Jiní se domnívají, že sankce budou mírnější, spočívající v nových tarifech a stanoveném datu postupného zrušení. Tato nejistota pramení z velké části z politické propasti v této otázce mezi členskými státy.
 
Pokud jde o úplný zákaz, Německo stále není přesvědčeno (ačkoli se zdá, že jeho názory se vyvíjejí), zatímco Maďarsko zůstává nekompromisní proti jakémukoli embargu. To kontrastuje s ostatními zeměmi EU, které projevily významnou ochotu zastavit ruskou ropu, zejména s Francií. Odvážný prezident Emmanuel Macron, povzbuzený svým nedělním znovuzvolením, pravděpodobně přiměje partnery v EU, aby tento koncept přijali s obnovenou vervou.
 
I když je těžké říci, co Brusel nakonec oznámí, jakékoli sankce na ropu téměř jistě vyvolají další cenové šoky, které se projeví u benzinových pump a na celkových životních nákladech.
 
Lídři mají nepříjemnou volbu: přestat financovat brutální válku Ruska na Ukrajině prostřednictvím dovozu ropy a přijmout ekonomický dopad nebo zahodit principy EU ve jménu relativní stability. Pokud bude vyhlášen zákaz, zvýšené ceny pohonných hmot znásobí bolest posledních měsíců a pravděpodobně podnítí další občanské nepokoje (přesvědčte se o masových protestech proti spirálovitě rostoucím životním nákladům, které zachvátily Španělsko).
 
Aby vlády zmírnily ránu, mohou se rozhodnout udržet ceny benzinu a nafty na stabilní úrovni zdvojnásobením dotací a cenových stropů. To má daleko k ideálu. Nejen, že je to v podstatě dotace pro Putina, dokud nebude zákaz plně implementován, ale také to zabrání poklesu poptávky, a tím udrží ceny v reálných hodnotách vysoko. Navíc to komplikuje vládní plány na uhlíkové daně a rozšíření systému EU pro obchodování s emisemi (ETS) na silniční dopravu. Současné dotování ropy za účelem snížení cen a zároveň zdanění ropy za účelem zvýšení cen nedává smysl bez ohledu na původní zdůvodnění obou rozhodnutí.
 
Další možností je oprášit playbook ze 70. let a zacílit na stranu poptávky. Ti starší si možná vzpomenou na nedostatek ropy ze 70. let. Tehdejší americký prezident Jimmy Carter v reakci na krizi v sérii projevů vyzval Američany aby spotřebovávali méně energie. Sám Carter odmítl zapnout klimatizaci v Bílém domě a prezidentskou jachtu jako symbolický akt prodal. Jeho poselství o energetické zdrženlivosti nebylo populární a Carter byl po jednom funkčním období z Bílého domu vyhozen.
 
V roce 2022 budou evropské vlády pravděpodobně doufat, že se jim podaří přesvědčit občany, aby změnili své návyky tím, že se zaměří na pozitiva nízkoenergetického životního stylu - nižší náklady, čistší vzduch a lepší zdraví. Ekologové takovou politiku prosazují už léta: více cyklistiky, levnější a rozsáhlejší veřejná doprava, posun ke sdílení aut a nižší rychlostní limity. Skutečnost je však taková, že říkat občanům, aby méně řídili a spotřebovávali méně energie, bude dnes pravděpodobně stejně nepopulární jako před 50 lety. Ať už se vydáme jakoukoli cestou, závislost Evropy na fosilních palivech – zejména od nestabilního souseda – musí skončit, a to z geopolitických i klimatických důvodů. Ruská invaze pouze urychlila evropské energetické zúčtování.
 
Nařízení EU o akumulátorech bude schváleno do léta
Mamutí nařízení EU o akumulátorech, které pokrývá vše od těžby surovin až po jejich sběr a recyklaci, je v současné době projednáváno Evropským parlamentem a Radou. Legislativa usiluje o to, aby se evropské akumulátory staly nejekologičtějšími na světě, a to stanovením limitů emisí uhlíku pro jejich výrobu, povinností výrobců používat recyklovaný obsah a zavedením kontrol, které zabrání zneužívání dětské práce v dodavatelském řetězci akumulátorů.
 
Výsledek interinstitucionálního jednání bude mít velký dopad na průmysl elektromobilů. Všechny akumulátory vyrobené pro vozidla prodávaná v Evropě budou muset splňovat požadavky legislativy.
 
Podle Euractivu Francie, která do července předsedá Radě, má zájem o co nejrychlejší pokrok v této záležitosti. Již nyní je naplánováno několik dalších trialogů s cílem dosáhnout dohody do letní přestávky.
 
Provozovatelé taxi se obracejí na vodík aby snížili emise
Velká část diskusí o budoucnosti soukromé silniční dopravy se soustředila na auta se spalovacím motorem proti elektricky poháněným vozidlům. Existuje však ještě jedna možnost, která se mezi provozovateli vozových parků taxislužeb těší oblibě - vodíkové palivové články. Města po celé Evropě zaznamenala nárůst počtu taxislužeb na vodíkový pohon, částečně díky příznivé legislativě.
 
Společný podnik EU a průmyslu Clean Hydrogen Partnership má za cíl uvést na trh 180 vozidel s vodíkovými palivovými články v Paříži, Londýně a Kodani. „Vodík je ideální palivo pro taxíky kvůli dlouhému dojezdu, intenzivnímu používání a krátké době plnění,“ řekl generální ředitel Clean Hydrogen Partnership Bart Biebuyck. Vozidla na vodíkové palivové články mají podobný dojezd jako auta se spalovacím motorem a lze je natankovat přibližně za pět minut.
 
EU podporuje partnerství pro čistý vodík částkou 1 miliardy eur na urychlení vývoje aplikací čistého vodíku. Evropský trh s taxi na vodíkový pohon se stává stále více konkurenčním, přičemž mezi přední průkopníky patří francouzská společnost Hype, která je používá v Paříži od roku 2015.
 
Brusel se připravuje zasáhnout Rusko „chytrými sankcemi“ na dovoz ropy
„Evropská unie připravuje „chytré sankce“ proti dovozu ruské ropy,“ uvedly v pondělí The Times s odvoláním na výkonného místopředsedu Evropské komise Valdise Dombrovskise.
 
Jak je zpráva IPCC v rozporu s vizí EU o lodní dopravě
„Zahrnutí zemního plynu do návrhu Evropské komise o nízkouhlíkových palivech pro lodní dopravu je neslučitelné s doporučeními poslední zprávy Mezivládního panelu pro změnu klimatu IPPC,“ píše Faig Abbasov z Transport & Environment.
 
Akademici z Princetonu obviňují politiku EU v oblasti biopaliv z poškozování cílů v oblasti klimatu
„Propagace biopaliv ze strany EU jako obnovitelného zdroje energie podkopává klimatické cíle bloku,“ zjistila nová studie akademiků Princetonské univerzity a francouzského zemědělského výzkumného orgánu CIRAD. Průmysl obvinil zprávu, že ignoruje výhody energetických plodin aby podpořila narativ proti biopalivům.
 
Ukrajina dostává stíhačky, součástky letadel pro posílení letectva
Ukrajina obdržela stíhačky a části letadel, aby posílila své letectvo tváří v tvář ruské invazi, uvedl v úterý Pentagon, přičemž počet letadel ani jejich původ odmítl upřesnit.
 
Dnešní vydání je podpořeno Global Mobility Call
Global Mobility Call je nejvýznamnější světová událost pro udržitelnou mobilitu, která přispívá k postpandemické hospodářské a sociální obnově a energetické odolnosti. Lídři, zapojení do politik udržitelné mobility a podnikatelských iniciativ, se sejdou v Madridu ve dnech 14.–16. června 2022.