name | autoweek.cz

Zájem o plynovou mobilitu překonal očekávání

Zájem o plynovou mobilitu překonal očekávání

09.02.2021 | Vladimír Rybecký | Doprava

Snaha o ozeleňování dopravy vzbudila v loňském roce zájem prvních řidičů o zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. V oblasti nákladní dopravy oslovila firmy úspornější alternativa k naftě v podobě zkapalněného zemního plynu (LNG).
Zájem o plynovou mobilitu v ČR v roce 2020 překonal očekávání. Na zemní plyn jezdí v ČR už téměř každý desátý autobus MHD a roste zájem firem o nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn. V roce 2020 poprvé upoutal pozornost řidičů vozidel na CNG zelený plyn. Prodej BioCNG se začíná promítat do celkových statistik.

Zatímco spotřeba již zavedeného stlačeného zemního plynu (CNG) vyrovnala loňský rekordní výsledek, v případě LNG vzrostla o 57 % na 1,366 milionu m3. V několika parametrech, včetně celkové spotřeby zemního plynu v dopravě, statistiky překonaly i predikce Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM).
 
„Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů. Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z 5 na 36. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších 20 tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních 2 až na 20 veřejných stanic,“ řekla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu (ČPS) Lenka Kovačovská.
 
Celková spotřeba zemního plynu v dopravě dosáhla v ČR za rok 2020 v absolutních číslech 92,954 milionu m³. Tím překonala i nejoptimističtější scénář NAP ČM o více než 10 %. Realita předčila očekávání i v případě celkového počtu vozidel poháněných zemním plynem. Po českých silnicích jich v minulém roce jezdilo 27 750, což převyšuje odhady NAP ČM o více než 2000.
 
„O téměř 30 % překonal predikce NAP ČM i aktuální počet autobusů na CNG. Celkem 1714 vozidel městské a příměstské hromadné dopravy dnes představuje již téměř 10 % celého vozového parku v ČR. Vysoký zájem v tomto segmentu potvrzuje i správně nastavenou dotační politiku, díky které se účinně daří snižovat emise z dopravy ve městech,“ uvedla Kovačovská.
 
V roce 2020 bylo uvedeno do provozu 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě. Od minulého roku mohou čeští řidiči na stanicích plnit své vozy i BioCNG. „Ačkoli se biometan začal do plynárenské sítě vtláčet teprve v průběhu minulého roku, pro využití v dopravě jej již dnes odebírají velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu,“ uzavřela Kovačovská.