name | autoweek.cz

D8 odlehčila silnicím 1. třídy

D8 odlehčila silnicím 1. třídy

22.02.2017 | | Doprava

Kamiony preferují dálnice, jak prokázalo dokončení D8. Těžká nákladní doprava se přesunula ze silnic 1. třídy na autostrádu.
O téměř 70 % meziročně klesl výběr mýta na silnici 1. třídy I/30, která před dokončením dálnice D8 sloužila kamionům jako spojka z Ústí nad Labem k nájezdu na dálnici do Prahy. Pokles počtu kamionů zaznamenaly i další „jedničky“ v okolí zkompletované D8, která naopak ve výběrech mýta vyrostla o 30 %.
 
„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd,“ říká mluvčí Myto CZ David Šimoník, podle nějž se reálná míra objíždění mýta v tuzemsku pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých 3 %.
 
Lednové snížení počtu kamionů na severočeských silnicích 1. třídy dokazují i další čísla. Na I/30 se vybralo meziročně o 2,2 miliony korun méně, zatímco na hotové D8 o 15,5 milionu Kč víc. Rozdíl způsobily více než dvojnásobné kilometrové sazby dálničního mýta proti menším silnicím.
 
Mýtné rostlo v celé republice
„V prvním měsíci nového roku jsme od kamionů vybrali 786 milionů korun, což je historicky nejlepší lednový výsledek,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD.
 
Meziročně vzrostl výběr mýta o 8 %, a to navzdory těžkým klimatickým podmínkám skončeného měsíce. Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamionovou dopravu z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony více peněz rovněž na dálnici D1 a D5. Lze to připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě. Proti lednu 2016 byl ten právě skončený silnější nejen ve výběrech, ale o 11 % vzrostly i mýtné transakce, tedy průjezdy jednotlivých kamionů pod mýtnými branami. Celkem registruje Česká republika za 121 měsíců provozu mýta už 78,3 miliardy Kč vybraného mýta.
 
V lednu rovněž pokračoval ekologický efekt mýta. Nijak se nezbrzdil růst počtu kamionů v emisní třídě EURO VI na zaplaceném mýtném. Mezi prosincem a lednem vzrostl dokonce o 3 %, kamiony šetrné k životnímu prostředí zaplatily 46,8 % celkem vybraného mýta. Protože platí nejnižší kilometrové sazby, absolutní výběry mýta jsou tak nižší, což je ale vyváženo pozitivním efektem na kvalitu životního prostředí.

Rok Mýtné (Kč) Meziročně
2007 5 565 277 630 -
2008 6 144 1521 02 + 10,40 %
2009 5 543 272 476 - 9,78 %
2010  6 574 441 233 + 18,60 %
2011 8 126 016 899 + 23,60 %
2012 8 680 051 033 + 6,82 %
2013 8 554 998 250 + 1,44 %
2014 8 714 961 827 + 1,87 %
2015 9 732 139 723 + 11,67 %
2016 9 887 562 228 + 1,6 %

Měsíc 2016 (Kč) 2017 (Kč) Rozdíl
leden 727 709 728 786 916 553 +8,14 %
Zdroj: MYTO CZ