name | autoweek.cz

Dacia inspirací pro Volkswagen

Dacia inspirací pro Volkswagen

02.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Dacia Sandero si po modernizaci klade za cíl uspokojit poptávku evropských zákazníků po nízkonákladových hatchbacích. Úspěch Dacie přinutil i Volkswagen zareagovat. V lednu by mělo padnout rozhodnutí o nové koncernové značce.

 

Druhá generace hatchbacku Dacia Sandero by podle očekávání měla rychle stát nejprodávanějším modelem nízkonákladové značky Renaultu a předstihnout i malé SUV Duster. První generace Sandera přišla na trh v roce 2008. Nový model je potvrzením nástupu nových, asertivnějších designových rysů značky Dacia. Sandero nese nové stylistické rysy značky Dacia včetně širokých předních světlometů, široké masky chladiče a robustně působícího tvarovaného pásu.

David Holderbach, ředitel Renaultu pro nově zaváděné vozy, řekl: "Dostupná zaváděcí cena a silná poptávka po malých a kompaktních hatchbacích Sanderu pomůže k vysokým prodejním objemům. O tento typ vozu existuje obrovský zájem a mnoho evropských zákazníků požaduje dostupný hatchback této velikosti, jenž je dostatečně prostorný pro pět dospělých. Automobilka Renault neočekává, že pětidveřové Sandero ovlivní prodej malého modelu Clio, jenž byl uveden na trh ve stejné době. Sandero a Clio se velmi doplňují. Jsou určeny pro dva odlišné typy zákazníků, požadující odlišné volitelné prvky a styly automobilu. Zákazníci kupující Clio chtějí prky vyšší úrovně výbavy, které jim luxusnější hatchback se značkou Renaultu poskytuje. Patří mezi ně proměnné elektrické posilové řízení, kameru pro výhled dozadu a nejkvalitnější airbagy."

Analytik Ian Fletcher z IHS Automotive jeho slova potvrzuje: "Renault učinil dobře, když oddělil zákazníky, kteří chtějí nízkonákladový, dobře vybavený vůz od těch, kteří chtějí stylovější a mnoha volitelnými prvky vybavený model jako je Clio."

Agentura IHS Automotive předpovídá, že během dvou let se bude prodávat více vozů modelu Sandero než Dacie Duster. Od ledna se bude Sandero prodávat poprvé také v Británii. Dacia vstoupila na britský trh v polovině roku 2012 s modelem Duster. Projekt Dacia by měl nabízet ročně okolo milionu aut (vč. vozů prodávaných v některých zemích se značkou Renault) a proto se budují nové výrobní resp. montážní závody v dalších zemích jako jsou Maroko nebo Alžírsko.

Obdobný projekt jako Renault s Dacií už brzy odstartuje na jiných trzích (Rusko, Indie, Indonésie aj.) i alianční partner Nissan s obnovenou značkou Datsun. Základem připravovaného modelu Datsun má být platforma vozu Lada Kalina. První Datsuny se budou prodávat v roce 2014, ale představeny by měly být už letos.

Dacie nové generace by měly vylepšit finanční situaci Renaultu, která sice není nejlepší, nicméně zdaleka není tak katastrofální jako u ostatních evropských masových producentů aut vyjma Volkswagenu. Volkswagen je ve zcela jiné situaci než Renault. Většina jeho značek je ziskových, ale největší podíl na zisku koncernu mají vozy Audi. Přesto se i ve Wolfsburgu poohlížejí po možnosti zlepšit svou finanční situaci pomocí prodeje nízkonákladových vozů. Už v lednu bude představenstvo Volkswagenu rozhodovat o možnosti vytvoření nové značky pro podobný typ automobilů jako je Dacia. Projekt připravuje bývalý šéf Opelu Hans Demant s týmem 20 specialistů. Projekt vychází z nové generace čínského modelu Jetta/Santana a měl by nejprve přijít s karoserií sedan, vyhledávané na trzích rozvíjejících se zemí. Posléze by ale měly přijít i kombi, hatchback a crossover (tedy přesně stejná strategie jaký se osvědčil u Dacie, která také začínala se sedanem Logan). Základní cena vozu by neměla překročit hranici 8000 eur (tj. asi 200 000 Kč). Pokud projekt dostane zelenou, první vůz by se měl objevit v roce 2016.

Podle zákulisních informací z Wolfsburgu má projekt smysl jen v případě, že se bude vyrábět minimálně půl milionu takovýchto vozů ročně. Přitom analýzy uvádějí, že celosvětový trh nízkonákladových automobilů v roce 2018 překročí hranici 10 milionů prodaných vozů.

Pokud projekt dostane zelenou, určitě bude pro tyto vozy použita zcela nová podobně, jako Dacia u Renaultu nebo jako Nissan připravuje reinkarnaci Datsunu.

Jisté je, že podobný typ auta, u něhož je nezbytné šetřit na určitých typech technologií, nelze prodávat pod značkou Volkswagen. Otázkou je, zda bude vytvořena zcela nová značka nebo bude obnovena některá ze zaniklých značek koncernu Auto-Union, z něhož přežilo jen Audi. V rámci koncernu Auto-Union podobnou roli zastávala značka DKW, ale zřejmě vhodnějším názvem by byl Wanderer.

Vytvoření nové značky bude současně znamenat definitivní konec spolupráce na přípravě společného projektu levných modelů se Suzuki.

Analytik společnosti IHS Automotive Christoph Stuermer tvrdí: "Kdo chce přežít, ten musí mít do pěti let v nabídce tento typ vozidel. Většina růstu v následujících letech se bude odehrávat právě v tomto segmentu. Pokud nyní do hry vstoupí Volkswagen, pak se bude chtít zapojit každý." Podle Stuermera ale příprava takovéhoto typu vozidla nebude pro velké koncerny jako jsou Volkswagen, General Motors nebo Ford vůbec snadná: "Mají ve zvyku do nového auta jít s plným nasazením po stránce technické úrovně. Ale u auta s cenou pod 8000 eur musejí být inovativní po obchodní stránce a do vozu musejí instalovat jen minimum nových technologií." Technická úroveň vozidla ale musí umožnit jeho prodej i v západní Evropě.

Koncern PSA se rovněž rozhodl pro projekt nízkonákladového vozu, ovšem přes původní úvahy o oživení značek Talbot nebo Simca dala přednost označení Citroen C-Elyssée a Peugeot 301.