name | autoweek.cz

Dacia Logan a Sandero - co lze vytvořit z Clia
30.09.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Nová generace modelů Dacia Logan, Sandero a Sandero Stepway dokazuje, že cenově dostupné nemusí být zastaralé. Levná značka skupiny Renault se snaží držet krok s dobou a přitom udržet nízkou cenu.
Ve třetí generaci mění rumunská značka u svých základních modelů Sandero a Logan poprvé platformu a přidává mnoho nejmodernějších prvků výbavy. Přitom neustupuje ze své filosofie nabízet cenově dostupná robustní auta.
Malý sedan Logan, uvedený v roce 2004, byl koncipován jako levné auto určené pro rozvíjející se trhy. V roce 2008 nabídku rozšířil hatchback Sandero. Ten se setkal s obrovským úspěchem dokonce i v západní Evropě, což původně nebylo v plánu. Dosud se jej prodalo 2,1 milionu kusů, přičemž naprostá většina byla zakoupena soukromníky. Od roku 2017 se dokonce jedná o nejprodávanější model soukromým kupujícím v Evropě. Ještě překvapivější je skutečnost, že kupující nevolí ty nejlevnější varianty a 65 % prodeje představuje crossoverová varianta Stepway, jíž se už prodalo 1,3 milionu kusů!
Třetí generace chce na tyto úspěchy navázat, i když se u ní po technické stránce mění úplně všechno. Už na pohled působí mnohem sebejistěji a moderněji. Vyvolává dojem solidnosti. Sandero i Logan budou mít poprvé přední LED světlomety.
Po technické stránce nová generace využívá alianční platformu CMF-B, kterou již používá zejména 5. generace Renaultu Clio. Znamená to skok rovnou o dvě generace, i když si zachovává klasický koncept podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a zadní nápravou se zkrutnou příčkou. Uložení motoru i konstrukce přední nápravy jsou ovšem zcela nové. Tuhost platformy, stejně jako nosné struktury je ale mnohem vyšší. Přínosem je i použití elektrického posilovače řízení.
Rozvor náprav se prodloužil na 2604 mm což vytváří více místa v interiéru. Délka Loganu je 4396 mm, Sandera 4088 mm a Sandera Stepway 4099 mm. Světlá výška Loganu má nadprůměrných 135 mm, u Sandero 133 mm a Sandero Stepway má crossoverových 174 mm. Zvětšil se i zavazadlový prostor: Sandero má v základu 328 l, Logan až 528 l.
Pod kapotou najdeme známý tříválec skupiny Renault ve třech verzích - nepřeplňovaný s nepřímým vstřikováním paliva 1,0 SCE 65/49 kW (65 k) spojený s pětirychlostní převodovkou, přeplňovaný 1,0 TCe 90/66 kW (90 k) se šestirychlostní převodovkou, za příplatek s převodovkou CVT, a dvoupalivový TCe 100 LPG/74 kW (100 k) se šestirychlostní převodovkou. Poslední z nich s nádrží na 40 l LPG a 50 l benzinu nabídne kombinovaný dojezd 1300 km. S turbodieselem se nepočítá.
Stejně jako navenek i interiér působí solidněji než dosud. Dacia hodně pracovala na materiálech. Plasty zjevně zůstávají tvrdé, nicméně vypadají mnohem lépe. Volant už je výškově i podélně nastavitelný, poloha řidiče se zlepšila a jsou tu i další inovace, jako tlačítkové spouštění, elektrická parkovací brzda nebo automatické stěrače čelního skla. Centrální multimediální dotykový displej 8“ je nejen větší, ale i čitelnější. K dispozici jsou dvě verze - základní Media Display a vyšší spojená s navigací Media Nav schopná replikovat displej telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto. V základní výbavě ovšem není displej, ale integrovaný držák smartphonu a konektor USB.
Také asistenční systémy ADAS doznaly velký pokrok - připraveny jsou automatické nouzového brzdění, detekce mrtvého úhlu, parkovací senzory vzadu (ve spojení s kamerou) i vpředu nebo asistent rozjezdu do kopce. Standardně se dodává šest airbagů.
Malý sedan Logan, uvedený v roce 2004, byl koncipován jako levné auto určené pro rozvíjející se trhy. V roce 2008 nabídku rozšířil hatchback Sandero. Ten se setkal s obrovským úspěchem dokonce i v západní Evropě, což původně nebylo v plánu. Dosud se jej prodalo 2,1 milionu kusů, přičemž naprostá většina byla zakoupena soukromníky. Od roku 2017 se dokonce jedná o nejprodávanější model soukromým kupujícím v Evropě. Ještě překvapivější je skutečnost, že kupující nevolí ty nejlevnější varianty a 65 % prodeje představuje crossoverová varianta Stepway, jíž se už prodalo 1,3 milionu kusů!
Třetí generace chce na tyto úspěchy navázat, i když se u ní po technické stránce mění úplně všechno. Už na pohled působí mnohem sebejistěji a moderněji. Vyvolává dojem solidnosti. Sandero i Logan budou mít poprvé přední LED světlomety.
Po technické stránce nová generace využívá alianční platformu CMF-B, kterou již používá zejména 5. generace Renaultu Clio. Znamená to skok rovnou o dvě generace, i když si zachovává klasický koncept podvozku se vzpěrami McPherson vpředu a zadní nápravou se zkrutnou příčkou. Uložení motoru i konstrukce přední nápravy jsou ovšem zcela nové. Tuhost platformy, stejně jako nosné struktury je ale mnohem vyšší. Přínosem je i použití elektrického posilovače řízení.
Rozvor náprav se prodloužil na 2604 mm což vytváří více místa v interiéru. Délka Loganu je 4396 mm, Sandera 4088 mm a Sandera Stepway 4099 mm. Světlá výška Loganu má nadprůměrných 135 mm, u Sandero 133 mm a Sandero Stepway má crossoverových 174 mm. Zvětšil se i zavazadlový prostor: Sandero má v základu 328 l, Logan až 528 l.
Pod kapotou najdeme známý tříválec skupiny Renault ve třech verzích - nepřeplňovaný s nepřímým vstřikováním paliva 1,0 SCE 65/49 kW (65 k) spojený s pětirychlostní převodovkou, přeplňovaný 1,0 TCe 90/66 kW (90 k) se šestirychlostní převodovkou, za příplatek s převodovkou CVT, a dvoupalivový TCe 100 LPG/74 kW (100 k) se šestirychlostní převodovkou. Poslední z nich s nádrží na 40 l LPG a 50 l benzinu nabídne kombinovaný dojezd 1300 km. S turbodieselem se nepočítá.
Stejně jako navenek i interiér působí solidněji než dosud. Dacia hodně pracovala na materiálech. Plasty zjevně zůstávají tvrdé, nicméně vypadají mnohem lépe. Volant už je výškově i podélně nastavitelný, poloha řidiče se zlepšila a jsou tu i další inovace, jako tlačítkové spouštění, elektrická parkovací brzda nebo automatické stěrače čelního skla. Centrální multimediální dotykový displej 8“ je nejen větší, ale i čitelnější. K dispozici jsou dvě verze - základní Media Display a vyšší spojená s navigací Media Nav schopná replikovat displej telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto. V základní výbavě ovšem není displej, ale integrovaný držák smartphonu a konektor USB.
Také asistenční systémy ADAS doznaly velký pokrok - připraveny jsou automatické nouzového brzdění, detekce mrtvého úhlu, parkovací senzory vzadu (ve spojení s kamerou) i vpředu nebo asistent rozjezdu do kopce. Standardně se dodává šest airbagů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz