name | autoweek.cz

Dacia představila Manifest a Bigster
16.09.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Dacia, nízkonákladová značka skupiny Renault, plánuje držet se spalovacích motorů tak dlouho, jak jen to bude možné, a pomáhat tak řidičům, kteří se zdráhají přejít k elektrickému pohonu. Uvedl to generální ředitel značky Denis Le Vot když představil koncept Manifesto a připravované SUV Bigster.
Zatímco Renault plánuje přejít na plně elektrický pohon do roku 2030, Dacia si zachová možnost udělat tento velký obrat až v roce 2035, kdy bude prodej aut s motory na fosilní paliva v Evropě zakázán. Dacia má pouze jeden elektrický model Spring, který představuje 12 % jejích objednávek. Dacia nadále spoléhá na malé motory poháněné fosilními palivy a zkapalněným ropným plynem (LPG), které tvoří třetinu prodeje značky. Dacia plánuje nabídnout první hybridní model v roce 2023.
„Renault bude tlačit na to, aby byl šampionem v elektrickém pohonu, ale přináší to riziko. To je také důvod, proč je tu Dacia. V závislosti na tom, jak rychle trh přechází na elektrické motory, a na chuti klientů tyto dvě značky mohou koexistovat velmi těsným způsobem,“ řekl Le Vot při prezentaci v Le Bourget u Paříže.
Auta jaká zákazníci opravdu chtějí
Když Dacia před 18 lety vstoupila do skupiny Renault, panoval mezi těmito dvěma značkami jasný odstup. Tehdy pro Dacii platila jedna zásada – být levná a jednoduchá, ale ne atraktivní. To se v posledních letech radikálně změnilo.
„Dacia se již dávno se proměnila v úspěšný projekt. Za posledních 18 let jsme prodali 7,5 milionu automobilů a jsme třetí v Evropě mezi soukromými zákazníky. Nyní Dacia mezi čtyřmi značkami skupiny přebírá roli výrobce dostupné mobility, který se zaměřuje na to podstatné,“ vysvětluje šéf značky Denis Le Vot.
Značka Renault podle De Vota těží z otřesů na trhu: „Dacia letos vzrostla o 7 %, zatímco trh o 10 % klesl. Nyní má Dacia v Evropě 6% podíl v segmentu soukromých zákazníků a cenově dostupné SUV Duster je nejprodávanějším modelem ve svém segmentu.“
Aby Dacia zůstala alternativou pro zákazníky, kteří se starají o cenu, nadále klade důraz na spalovací motory. Kromě městského elektromobilu Spring nemá ve startovních blocích žádné další elektromobily. Konec spalovacího motoru podle příkazu Evropské unie přijde až v roce 2035 a tak dlouho se budou prodávat i konvenčně poháněné modely Dacia. Teprve poté přijdou vhodné novinky z regálu Renaultu. Soustředit se na to podstatné a obejít se bez nadbytečné techniky má efekt: sedmimístný Jogger je o 300 kg lehčí než srovnatelné modely, což se projevuje i na jeho spotřebě.
Manifesto: pohled do budoucnosti, která nenastane
Studie Manifesto nabízí pohled do budoucnosti Dacie - směs buggy a off-roadu, která v této podobě určitě nikdy nesjede z výrobní linky. Nový koncept nepředstavuje budoucí model, ale předznamenává filosofii modelů Dacie budoucnosti. „Manifesto spojuje širokou škálu inovací. Některé jsou extrémní, ale některé z nich přeneseme do budoucích modelů Dacia,“ říká ředitel designu David Durand.
Při soustředění se na to podstatné se kreativci mimo jiné obešli bez druhého světlometu a vyvinuli osvětlovací jednotku, kterou lze vyjmout a použít jako svítilnu. Pohon všech kol jezdí na nepropíchnutelných vzduchových pneumatikách a v interiéru jsou použity přírodní materiály jako je korek. Samotná karoserie je vyrobena z recyklovaného barveného plastu.
Přístrojová deska je velmi jednoduchá - ve skutečnosti jde o prázdný prostor. Všechny ovládací prvky jsou seskupeny na volantu. Multimediální displej, který dnes vnímáme jako nezbytný, zcela chybí. Manifesto je samozřejmě plně propojený automobil, ale pouze v případě, že je k palubnímu počítači připojen váš vlastní smartphone. „Kdo potřebuje tři obrazovky, když mu stačí chytrý telefon s funkcí GPS?“ ptá se De Vot.
Romain Gauvin, zodpovědný za design koncepčních vozů značky, se svými týmy ve Francii a Rumunsku za šest měsíců realizoval projekt, který obvykle vyžaduje celý rok. Ale jaký má smysl vyrábět unikátní koncept, která nikdy nebude určen k výrobě? „Snažili jsme se do něj promítnout sami sebe a dát dohromady celou filosofii budoucnosti Dacie: úspornou, chytrou, cool a outdoorovou i všechny její zásadní stránky.“
Bisgster: pohled do budoucnosti, která je na dosah
Pokud je Manifesto pohledem do budoucnosti, Bigster bude u prodejců za dva roky. Velké SUV s pohonem všech kol je po Joggeru druhým modelem Dacie v segmentu C, který by měl značku Dacia posunout ještě dále dopředu. Bigster dlouhý 460 cm využívá novou platformu CMFB, která byla představena již u Sandera 3. generace. Je téměř o 10 cm delší než například Volkswagen Tiguan, ale kratší než elektricky poháněná studie Škoda Vision 7S, která je dlouhá 502 cm.
Nový styl značky se odráží v přepracovaném logu a designu přední části. „Jsme první v oboru, kteří představují nový design pro všechny modely současně,“ vysvětluje De Vot. Od Stepwaye po Jogger a od Dusteru po Bigster jsou všechny Dacie víceméně v souladu a v budoucnu by měly mít tento dobrodružný vzhled.
Ale jde zde ještě vůbec o nízké náklady? Jde o to, že když cena všech aut vzroste, Dacia se líbí a i když budou její auta dražší, vždy budou levnější než ty ostatní - ať už se jim bude říkat low cost nebo ne.
Další články
© 2023 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz