name | autoweek.cz

Dacia sází na soukromníky a má úspěch

Dacia sází na soukromníky a má úspěch

17.01.2024 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Dacia je na nejlepší cestě stát se v Evropě nejoblíbenější automobilovou značkou pro soukromé zákazníky. Celosvětově prodala 658 321 vozů - o 14,7 % víc než v roce 2022.

Dacia vloni v Evropě prodala 562 890 vozů, o 17,4 % víc než v předchozím roce. Rostla tak rychleji než trh, který vykázal nárůst o 13,9 %. To ji řadí do první desítky v Evropě. Přitom 85 % dodaných vozů směřovalo k soukromým zákazníkům. Vzhledem k tomu, že Dacia se drží zpátky s prodejem fleetovým a firemním klientům, je její celkový podíl na trhu 4,3 %. Prodejní výsledek byl podpořen novou silnou identitou značky zdůrazňující nejen robustnost a cenovou dostupnost ale i ekologickou efektivitu a atraktivní design.

 

„V roce 2023 jsme mezi soukromými zákazníky v Evropě dosáhli podíl na trhu 8,3 % mezi koncovými zákazníky v Evropě. V roce 2022 to bylo 7,6 %. Už tento rok pro nás byl rekordní a vloni jsme dokázali dál růst. To znamená, že Dacia stala druhou nejoblíbenější automobilovou značkou mezi privátními kupujícími. Loni byla Dacia na třetím místě,“ říká Xavier Martinet, vedoucí marketingu a prodeje značky.

 

Pro rok 2024 Martinet očekává růst rumunské značky jako poroste celkový trh. V letošním roce se v modelové nabídce značky Dacia připravuje několik významných novinek. Třetí generace veleúspěšného SUV Duster dorazí k prodejcům v březnu. Elektricky poháněný Spring bude důkladně přepracován a dostane nový design i interiér. V nové podobě se představí na konci února na autosalonu v Ženevě a prodávat se začne od léta. Pro představení veřejnosti v Ženevě je připraven také Bigster, zcela nové SUV segmentu C, které je větší než Duster. Do prodeje přijde v roce 2025.

 

Martinet si je jistý, že tyto nové modely dají značce v letošním roce další impuls k růstu. Prodejní úspěch značky Dacia ukazuje, jak se v době inflace stali zákazníci citliví na cenu. Přestože také modely jako Sandero nebo Jogger v posledních letech zdražily, vozy ve většině zemí představují ve svých segmentech nejlevnější nabídku na trhu.

 

„Sandero je od roku 2017 nejprodávanějším vozem koncovým zákazníkům v Evropě protože to je také nejlevnější nové auto,“ říká Martinet. Musí se tedy Dacia bát levných aut z Číny? „Ne víc než jiné značky. Budou nás motivovat k tomu, abychom i v budoucnu podávali to nejlepší,“ říká Martinet. Dacia sama také vyrábí v Číně, odkud dováží elektricky poháněný model Spring. Krátkodobě se na tom nic nezmění. Dacia s elektrifikací každopádně nespěchá, protože podle Martineta: „Ofenzívu v elektromobilech vede Renault.“

 

Dacia Spring je aktuálně nejlevnějším elektromobilem na evropském trhu a mělo by to tak zůstat. Proto se dá předpokládat, že po uvedení na trh malého elektrického vozu Renault 5 (představí se rovněž na autosalonu v Ženevě) Dacia u Springu sníží cenu.

 

Nejprodávanějším modelem Dacie bylo i v roce 2023 Sandero s 269 899 dodanými vozy (+17,6 %). Od roku 2017 zůstává Sandero jedničkou mezi vozy prodávanými soukromým zákazníkům v Evropě. Celosvětově se prodalo 200 633 Dusterů, což znamenalo nárůst o 1,7 % navzdory už ohlášenému uvedení nové generace. Jogger dosáhl 94 095 dodaných vozů, což představuje nárůst o 65,6 %. Z uvedeného počtu bylo 25 % vozidel s pro Dacii poprvé použitým hybridním pohonem. Vloni se s 61 803 prodanými vozy se celosvětový prodej modelu Dacia Spring ve srovnání s rokem 2022 zvýšil o 26,4 %, přičemž prodej je i nadále limitován kapacitou výroby.