name | autoweek.cz

Dacia se zaměřuje na to podstatné

Dacia se zaměřuje na to podstatné

27.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Značka Dacia po svém znovuoživení před 18 lety vykazuje neustále rostoucí prodejní výsledky. Je jednoznačnou jedničkou v dostupné mobilitě, protože zákazníkům nabízí skutečně jen to podstatné.

Dacia přichází s novým výrazem, ztělesněným novým logem začleněným do nové tváře všech modelů. Nejde jen o kosmetickou úpravu, ale o skutečnou změnu stylu všech modelů provázenou příchodem nových barev a proměnou celého stylu značky včetně jejích prodejních míst. To vše dohromady vyjadřuje proměnu Dacie z nízkonákladové značky v producenta aut s nejlepším poměrem ceny a hodnoty. Nově se v jejím stylu klade důraz na robustnost a outdoorové aktivity. Tomu se přizpůsobuje i nabídka značkového příslušenství.

 

Unikátní postavení

„V celé Evropě na nás velmi tvrdě dopadá inflace. Ceny aut proto rostou rychleji a do vyšších úrovní než kdokoliv očekával. To se samozřejmě nevyhnulo ani vozům Dacia, nicméně současně je volí stále víc klientů, pro něž se auta jiných značek stávají nedostupnými. Je to unikátní situace, protože stále víc klientů nemůže platit tolik peněz za auta vyšších segmentů a s vyšší úrovní výbavy jako dosud, ale také stále víc lidí nechce za auto vydat příliš mnoho peněz. To je přivádí k Dacii, kde si mohou zvolit i vyšší úroveň výbavy a přitom neplatí za nic, co by nepotřebovali. Nabízíme jim nízké náklady a současně nejlepší hodnotu za jejich peníze,“ řekl nám nejvyšší představitel značky Dacia Denis Le Vot.

 

Vozy Dacia postupně dostávají vyšší úroveň výbavy zejména s ohledem na bezpečnost a komunikační systémy, protože tyto prvky jsou v rámci skupiny Renault k dispozici za přijatelnou cenu, nicméně se volí výhradně jen to, co zákazníci skutečně požadují. Současně zůstávají v nabídce i verze jen se základní výbavou danou předpisy aby Dacia neztrácela své dosavadní zákazníky. To je velmi důležité, protože Dacia vykazuje nadprůměrnou věrnost svých kupujících (v mnoha zemích je to kolem 60 %), nicméně stále víc získává i nové klienty hledající nové možnosti dostupné a racionální mobility. Také proto zůstává hlavním polem působnosti značky Dacia prodej soukromým kupujícím.

 

„Prvky aktivní bezpečnosti auta značně zdražují a mnoho zákazníků za ně nechce platit tolik peněz. Nové vozy Dacia pro ně nahrazují ojetá auta stará kolem 15 let, která tyto systémy neměla. Navíc auta vybavená těmito systémy jsou velmi těžká, což se odráží ve vyšší spotřebě. Jenže Dacia se snaží stavět lehká auta,“ konstatuje Denis Le Vot.

 

Typickým příkladem přístupu Dacie jsou komunikační systémy. Pro zájemce nabízí i vyspělý systém Media Nav s centrálním displejem, nicméně pro většinu kupujících se nabízí možnost využití vlastního mobilního telefonu.

 

Elektrifikace i LPG

Po stránce elektrifikace Dacia počátkem roku 2023 nabídne pro model Jogger velmi jednoduché, vysoce efektivní a přitom levné řešení – hybridní pohon E-Tech se zážehovým motorem 1,6 l a akumulátorem 1,2 kWh osvědčený ve vozech Renault Clio a Captur. V Joggeru HEV ovšem bude, pouze z marketingových důvodů, ve verzi s poněkud nižším výkonem 103 kW (140 k) místo 107 kW (145 k). Půjde o nejlevnější rodinné auto s hybridním pohonem na trhu.

 

Jako nízkoemisní Dacia nabízí i unikátní cenově přitažlivou alternativu – vozy s továrně připraveným pohonem Eco-G na LPG, které nyní představuje třetinu vozů prodávaných v Evropě. Přitom zájem by byl větší, ale dodávky jsou limitovány možnostmi výroby.

 

Úspěšně se prodává i elektromobil Spring z čínské produkce. Také ten prošel proměnou vzhledu ve shodě se všemi ostatními modely a přes zvýšení ceny zůstává zdaleka nejdostupnějším elektromobilem na evropském trhu. Krátce po vstupu do roku 2023 zájem o něj nepochybně posílí příchod dlouho očekávané užitkové verze Spring Cargo, která v současné době nemá v segmentu malých městských rozvážkových elektromobilů konkurenci. Rozšíření nabídky o další elektromobil není zatím v plánu. Potřebná technologie je v rámci skupiny Renault k dispozici, ale zákazníci Dacie o čistě elektrický pohon neprojevují zájem nad rámec nabídky modelu Spring.

 

Bestseller značky crossover Duster bude koncem roku 2023 představen v nové generaci, která přijde do prodeje během roku 2024. Dacia už odhalila i podobu velkého sedmimístného SUV Bigster, s nímž se posune do vyššího segmentu. Do prodeje přijde na přelomu let 2024 a 2025.

 

Nejen nový vzhled

První novou prodejnu v nové podobě předvedl generální ředitel společnosti Renault ČR Zdeněk Grunt spolu s generálním ředitelem Dacia Brand Cluster East Grzegorzem Zalewskim, šéfem marketingu Dacia Cluster East Liborem Kavalcem, brand manažerkou Dacie pro ČR a SR Dominikou Beranovou a Blankou Solničkovou, která má na starosti rozvoj prodejní sítě značky Dacia. Jde o prodejnu společnosti TUKas v pražských Strašnicích na Černokostelecké ulici, která změnila svoji vizualizaci jako první v celé východní Evropě po prvních showroomech ve Francii a Rumunsku. Kromě venkovní signalizace tu najdou zákazníci i nový interiér obchodu a servisu. Termín pro dokončení rebrandingu celé prodejní sítě je stanoven na rok 2024.

 

Nový vzhled prodejních míst Dacia nepřináší jen změnu vzhledu. Současně je při jejich proměně kladen velký důraz nejen na ekonomičnost, ale i na udržitelnost. Proto se v nich používají v převážné míře recyklované materiály a pouze výrobky produkované v České republice. Jednoduchý styl se snaží vytvořit pro zákazníky přívětivé rodinné prostředí. To vše je plně v souladu s filosofií značky – nabízet jen to podstatné za příznivou cenu.

 

Úspěšnému návratu značky Dacia na český trh významně dopomohlo úplné oddělení jejích prodejních míst od showroomů Renaultu, což v té době šlo proti zaběhnutým postupům. Zajímavostí českého trhu byla i skutečnost, že se zde úspěšně prodávaly všechny modelové řady – zatímco jinde v EU představovaly 80 % prodeje modely Duster a Sandero, u nás byly velmi úspěšné i modely Doker a Lodgy – až do doby, kdy je v letech 2019/2020 vyřadily ze hry zpřísněné emisní limity.

 

Poptávka po vozech Dacia roste. Výroba v rumunském závodě Mioveni v Pitesti, kde se vyrábějí modely Duster a Jogger, běží na sto procent kapacity. V současné době má Dacia jedny z nejpříznivějších dodacích lhůt na českém trhu, přičemž situace se od ledna ještě zlepší. Nové vozy by měly být dostupné do 3-4 měsíců, přičemž od dubna budou k dispozici i vozy ze skladu. Pouze u nového modelu Jogger poptávka zatím převyšuje možnosti, takže se na něj čeká až šest měsíců. To by se ale mělo od konce března rovněž zlepšit.