name | autoweek.cz

Daimler Trucks představil strategii elektrifikace

Daimler Trucks představil strategii elektrifikace

21.09.2020 | Vladimír Rybecký | Doprava

Výrobce nákladních vozidel Daimler Trucks představil strategii elektrifikace svých vozidel určených pro rozmanitý provoz od městské rozvážkové dopravy až po mezinárodní dálkovou dopravu.
Předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG a člen představenstva společnosti Daimler AG Martin Daum a člen představenstva společnosti Daimler Truck Sven Ennerst, odpovědný za vývoj, nákup a region Čína, v areálu Station Berlin představili technologickou strategii elektrifikace nákladních vozidel. Akce se zaměřila především na technologii nákladních vozidel s palivovými články na vodík pro segment dálkové dopravy.
 
Prvním krokem v oblasti pohonu s palivovými články je koncepční vozidlo Mercedes-Benz GenH2 Truck, které zde mělo světovou premiéru. Daimler Trucks na něm poprvé ukazuje jaké konkrétní technologie vyvíjí aby těžká nákladní vozidla s palivovými články mohla jezdit na náročných trasách v dálkové dopravě s flexibilním provozem díky dojezdu až 1000 km či ještě více na jednu náplň nádrží.
 
Daimler Trucks plánuje zahájení zkušebního provozu nákladních vozidel GenH2 Truck u zákazníků na rok 2023 a spuštění sériové výroby má následovat ve druhé polovině tohoto desetiletí. Výkonnost vozidla bude na stejné úrovni jako u porovnatelných konvenčních nákladních vozidel poháněných vznětovými motory, a to díky používání kapalného vodíku místo plynného, který se vyznačuje výrazně vyšší energetickou hustotou.
 
Daimler Trucks rovněž poprvé prezentoval prototyp nákladního vozidla pro dálkovou dopravu s elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů Mercedes-Benz eActros LongHaul. Zahájení jeho sériové výroby se plánuje na rok 2024. Na jedno nabití akumulátorů bude mít dojezd 500 km, což  umožní energeticky hospodárnou jízdu na plánovatelných dálkových trasách.
 
Již v roce 2018 bylo představeno těžké nákladní vozidlo Mercedes-Benz eActros pro rozvážkovou dopravu s  elektrickým pohonem napájeným akumulátory. Od té doby se eActros intenzivně testuje v každodenním provozu u zákazníků. Jeho sériová výroba bude spuštěna v roce 2021. Dojezd sériově vyráběného eActrosu na jedno nabití výrazně přesáhne hranici 200 km dosahovanou u prototypu. Uplatní se v těžké rozvážkové dopravě ve městech.
 
Technologickým základem všech sériově vyráběných středně těžkých a těžkých nákladních vozidel Daimler Trucks s elektrickým pohonem a neutrální bilancí lokálních emisí CO2 bude nová globální modulární platforma ePowertrain. Je určena pro vozidla s výhradně elektrickým pohonem napájeným z akumulátorů nebo palivových článků na vodík. Její nejdůležitější součástí je integrovaný elektrický pohon eDrive v konceptu eCarrier, tedy elektricky poháněné nápravě s jedním nebo dvěma integrovanými elektromotory včetně převodovky. Technická platforma zajistí vysoký výkon, hospodárnost a dlouhou životnost. Daimler Trucks jejím použitím pro všechna příslušná vozidla a trhy dosáhne výhodné synergie a úspory z rozsahu produkce. Globální platforma ePowertrain nabízí synergie a úspory díky rozsahu nabídky.