name | autoweek.cz

Další krok k Orwellizaci Evropy

Další krok k Orwellizaci Evropy

10.02.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

EU má tajný plán vývoje systému umožňujícího policistům zastavit automobil na dálku. Tímto systémem by měly být vybaveny všechny automobily už od roku 2020!

Britský The Telegraph odhalil, že Evropská komise tajně vyvíjí zařízení na „zastavování automobilů na dálku“, které se má od roku 2020 montovat do všech vozidel, aby policii umožnilo znehybnit vozidla stisknutím tlačítka v řídicí místnosti.

Tajné dokumenty z výboru starších policejních důstojníků EU, kteří své schůze udržují v tajnosti, nastiňují plán s názvem „zastavování vozidel na dálku“ jako součást širšího uplatňování zákona prostřednictvím sledování.

„Projekt bude fungovat na základě technického řešení, kterým může být „vestavěný standard“ pro všechny automobily, které vstoupí na evropský trh,“ uvádí se v utajovaném dokumentu.

 

Zařízení, které by mohlo být součástí všech nových automobilů na konci desetiletí, by aktivoval policejní důstojník sledující obrazovky počítačů v ústředí.

Na základě oprávnění by na dálku zastavil vůz řízený uprchlíkem nebo jiným podezřelým. Přerušil by se přívod paliva a vypnulo by se zapalování. Zvažuje se dokonce i opatření, které by umožnilo vůz uzamknout do doby, než k němu dorazí policisté!

 

Technologie, jejíž vývoj je plánován na šest let, má skoncovat s nebezpečným stíháním ve vysoké rychlosti. Nadbytečnou se stane také metoda zastavování automobilů pomocí propichování pneumatik.

Návrh byl nastíněn jako součást „klíčových cílů“ pro „Evropskou síť technologií na prosazování zákona“, neboli Enlets, utajené odnože evropské „pracovní skupiny“ zaměřené na posílení kooperace policie v EU.

 

Statewatch, hlídací pes monitorující policejní složky, dohled státu a občanská svobody, nechal dokumenty proniknout na veřejnost kvůli obavám, že technologie představuje vážné ohrožení občanských svobod.

„Všichni víme o problémech souvisejících se zastavováním vozů policií a pátráním. Potřebujeme také vědět, zda existují důkazy, že se jedná o rozšířený problém. Dále nás zajímají směrnice pro používání tohoto systému,“ uvedl ředitel Statewatch Tony Bunyan.

 

Zastavování na dálku a další plány na sledování podepsal Stálý výbor pro operativní spolupráci v oblasti vnitřní bezpečnosti EU, známý jako COSI, což znamená, že projekt má podporu státních úředníků a policejních důstojníků britského ministerstva vnitra. Současně ale The Telegraph zjistil, že nad činností COSI nemá kontrolu premiér ani parlament.

Výbor COSI, jenž se schází potají, byl založen na základě Lisabonské smlouvy v roce 2010, aby rozvíjel a uplatňoval to, co bude evropskou politikou vnitřní bezpečnosti.

 

Šestiletý pracovní program pro Enlets rovněž zahrnuje zlepšení technologie automatického rozpoznání poznávací značky a sdílení tajných informací. Třebaže technologii umožňující policii zastavování vozů na dálku je nutno ještě vyvinout, Enlets obhajuje význam takového systému.

„Automobily na útěku mohou být pro občany nebezpečné,“ uvádí se v dokumentu. „Pachatelé trestných činů při útěku riskují. Ve většině případů policie není schopná pronásledovat pachatele z důvodu nedostatku dostatečně účinných prostředků, které by vozidlo bezpečně zastavily.“

 

Zavedení zastavovacího zařízení ovšem vyvolává otázky týkající se bezpečnosti silničního provozu. Člen Britského parlamentu David Davis varoval, že technologie by mohla ohrozit všechny uživatele silnic. Konkrétně ho zajímá odpovědnost státu v případě, kdy by do vozu, jenž by při jízdě velkou rychlostí náhle zastavil, zezadu narazil nákladní automobil: „Je na čase, aby zákonodárci přestali věřit tomu, že technika je zázračná, a uvědomili si, že je nespolehlivá a případná selhání mohou skutečně ublížit.“

 

Podobná technika zastavující automobily je již k dispozici u některých vozidel v USA prostřednictvím systémů jako je On Star, ale na rozdíl od těch, které jsou navrhovány v Evropě, se nabízejí pouze vlastníkům automobilů a mohou být aktivovány výhradně na jejich žádost.

 

Zdá se, že si policejní funkcionáři vůbec neuvědomují, že v případě vypnutí motoru ve voze současně přestanou fungovat i nejrůznější asistenční systémy.

Při znalosti toho, jak se obcházejí emisní standardy EU, je samozřejmé, že si ti, kteří budou uvažovat o porušování zákona, ve svých vozech podobný systém snadno vyřadí z činnosti. Ale to je jen to menší zlo, které bude s tímto systémem spojeno. Jakmile totiž bude něco podobného v autech zabudováno, nebude pro hakkery problém tento systém zneužít.

 

A pokud jde o nebezpečné honičky - při těch jsou nejčastěji naháněna letitá auta, která ještě dlouhou dobu tímto systémem vybavena nebudou. Jediným efektem by tak mohlo být zvýšení cen ojetin, v nichž tento systém nebude zabudován.

 

S blížícími se volbami do evropského parlamentu bychom se měli stále více zamýšlet nad tím, zda opět dostanou rozhodující slovo příznivci Velkého bratra. Podobné nápady totiž zcela mění vnímání boje s kriminalitou - namísto presumpce neviny bude na všechny majitele nových aut nahlíženo jako na potenciální pachatele. Odtud už je jen krůček k povinnému zabudování čipu do hlavy umožňujícímu paralyzovat kohokoliv na dálku!