name | autoweek.cz

Další odklad rozhodnutí o výrobě akumulátorů

Další odklad rozhodnutí o výrobě akumulátorů

09.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen opět odkládá rozhodnutí o závodě na montáž článků akumulátorů ve východní Evropě. Je zřejmé, že se stupňuje tlak na českou vládu, aby česká strana převzala co největší část investičních nákladů na tento projekt.

Volkswagen AG odkládá rozhodnutí o umístění plánované továrny na výrobu akumulátorů pro elektromobily ve východní Evropě o dalších několik měsíců. Uvedla to automobilka s poukazem na současné složité ekonomické prostředí.

 

„Volkswagen AG a jeho společnost PowerCo, která se zabývá výrobou akumulátorů, průběžně vyhodnocují vhodné lokality pro svou další gigafactory v Evropě. Zatím nebylo přijato žádné rozhodnutí, proces vyhodnocování stále probíhá,“ uvedl Volkswagen v komentáři zaslaném e-mailem do médií. (Pojmenování této montovny gigafactory je nesmyslné, protože jedinou skutečnou gigafactory na výrobu akumulátorů a jejich článků postavila Tesla v poušti v Arizoně.)

 

Česká republika je mezi zvažovanými lokalitami pro závod, jehož výstavba má začít v roce 2024 a který by měl začít vyrábět články akumulátorů v roce 2027. Dalšími uchazeči o její umístění jsou Maďarsko, Polsko a Slovensko. Škoda Auto v říjnu uvedla, že se očekává rozhodnutí o umístění závodu do konce roku 2022. Původně měl Volkswagen oznámit výběr místa pro továrnu v pátek 16. prosince.

 

„Není tu žádný tlak, abychom jednali, protože s ohledem na aktuální okolnosti potřebujeme na rozhodnutí ještě nějaký čas. V současné době to nemá žádný vliv na plánované zahájení výstavby nebo zahájení výroby,“ uvedl Volkswagen.

 

Plánovaná továrna na výrobu článků akumulátorů ve východní Evropě má být čtvrtou továrnou Volkswagenu v rámci jeho plánu vybudovat do konce desetiletí šest takovýchto závodů po celé Evropě. Už vybraná místa jsou švédská Skelleftea v rámci projektu Northvolt, na nějž poskytla dotaci ve výši 350 milionů eur Evropská investiční banka, německý Salzgitter, kam Volkswagen vložil do projektu Northvolt II 450 milionů eur, a španělské Sagunto u Valencie, nově schválené poté, co španělská strana navýšila podíl na investici. Minulý měsíc španělská vláda oznámila, že společnosti Volkswagen a Seat obdrží 397,3 milionu eur z veřejných zdrojů, což je téměř polovina z celkové investice 877 milionů eur, která je připravena pro první fázi programu elektrifikace automobilového průmyslu ve Španělsku PERTE, který získal rovněž prostředky z Evropské unie.

 

Česká vláda investici za 120 miliard korun označila za klíčovou pro českou ekonomiku, která je závislá na automobilovém průmyslu. Vláda proto podnikne všechny potřebné kroky pro to, aby byl tento strategický projekt realizován v České republice na letišti Plzeň-Líně. „Automobilový průmysl, který je jedním ze základů českého průmyslu, prochází kvůli nástupu elektromobility velkými změnami. Možná výstavba Gigafactory na našem území nám dává příležitost se těmto změnám přizpůsobit a nahradit pokles produkce komponent pro spalovací vozidla zvýšením produkce výrobků nebo komponent pro automobilový průmysl budoucích desetiletí. Tento projekt by nám v tomto směru měl významně pomoci,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

 

Je jasné, že Volkswagen nadále tlačí na českou vládu, aby na sebe převzala významnou část celkové investice na projekt nemluvě o financování všech souvisejících opatření pro umožnění výstavby, zatím odhadovaných na 9 miliard Kč. Přitom tato továrna nebude nic jiného než vysoce robotizovaná montovna s minimální přidanou hodnotou, do níž se budou muset všechny důležité komponenty dovážet ze zahraničí.