name | autoweek.cz
Další tah EU proti kartelům dodavatelů autodílů
26.03.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Protikarteloví regulátoři z EU se tentokrát zaměřili na dodavatele výfuků Faurecia, Eberspächer a Tenneco. Vyšetřování ale ještě neznamená, že se tyto firmy skutečně zapojily do kartelových dohod.
Při nejnovějším zákroku proti podezřelému stanovování cen v globálním automobilovém průmyslu se protikarteloví regulátoři z EU zaměřili na francouzského výrobce automobilových dílů Faurecia, amerického dodavatele Tenneco a několik výrobců výfukových systémů včetně firmy Eberspächer.
Evropská komise uvedla, že společnosti se nejspíše účastnily kartelu a zneužily při tom své dominantní postavení. V souladu s obvyklým postupem EK nejmenovala společnosti ani země, kde došlo k vyšetřování.
Společnost Faurecia, kterou z 52 % vlastní PSA Peugeot Citroen, razii ze strany EU potvrdila s tím, že s úřady plně spolupracuje. Uvedla, že její „přísný etický kodex“ stanovování cen nebo jiné porušení zákona o konkurenci zakazuje.
Také německý výrobce výfukových systémů Eberspächer uvedl, že s úřady EU spolupracuje.
Americký dodavatel Tenneco uvedl, že úřady v Evropě a USA požádaly o informace v rámci probíhajícího globálního protikartelového vyšetřování většího počtu dodavatelů. Úředníci Evropské komise v německé kanceláři firmy v Edenkobenu shromažďovali informace pro vyšetřování.
„Tenneco rovněž obdrželo obsílku od amerického ministerstva spravedlnosti,“ uvádí se v prohlášení. „Od všech zaměstnanců společnosti se očekává, že budou dodržovat hodnoty firmy a její kodex jednání, jenž vyžaduje etické jednání v souladu se všemi zákony a předpisy a dodržování čestné a otevřené konkurence. Společnost spolupracuje s úřady a nemůže se kvůli probíhajícímu vyšetřování více vyjadřovat.“
Předem neoznámené zátahy podle Evropské komise neznamenají, že se společnosti provinily protikonkurenčním jednáním.
Regulátoři v USA, Japonsku, Evropě a Kanadě v minulých letech výrobcům dílů udělili pokuty za sjednávání cen u výrobků zahrnujících bezpečnostní pásy, chladiče, přední stěrače a klimatizaci.
Evropská komise může společnostem za porušení pravidel EU udělit pokutu do výše 10 % jejich globálního obratu. Vyšetřování kartelů se týká více než 100 automobilových dílů pro více než 70 automobilek.
Začátkem března dostaly společnosti Schaeffler, SKF a tři japonské firmy pokutu v celkové výši 953,3 milionů eur za účast v kartelu s kuličkovými ložisky.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz