name | autoweek.cz

De Meo si balí kufry (od Gucciho)

De Meo si balí kufry (od Gucciho)

17.06.2025 | Aktuality

Aktuality agentury Reuters z automobilového průmyslu od jeho evropského automobilového korespondenta z Londýna Nicka Careyho. Dnes že se de Meo vzdává Renaultu, o boji o daňové úlevy na elektromobily v USA a Muskově vině.

Zrovna když jste si mysleli, že americký prezident Donald Trump už asi začíná být unavený ze zavádění cel, tak koncem minulého týdne pohrozil, že by mohl zvýšit cla z automobilů aby dál podnítil automobilky k větším a rychlejším investicím ve Spojených státech.

 

Trump poukázal na řadu nedávných investičních oznámení, která takový krok ospravedlňují, včetně plánů General Motors investovat 4 miliardy dolarů do tří amerických závodů a přesunout část výroby SUV z Mexika a březnové oznámení společnosti Hyundai o investici ve výši 21 miliard dolarů. „Kdybychom neměli cla, neinvestovali by ani 10 centů,“ řekl Trump. Má pravdu. Tyto investice by nebyly oznámeny bez Trumpovy obchodní války, i když není jasné kolik z oznámení Hyundaie je skutečně nového a nebylo plánováno dřív.

 

I když by výroba většího množství aut ve Spojených státech mohla automobilky ochránit před cly, stále se to promítne do vyšších cen pro americké spotřebitele.

 

De Meo se loučí s Renaultem

Generální ředitel Renaultu Luca de Meo o víkendu náhle oznámil své rozhodnutí opustit francouzskou automobilku a místo toho vést majitele značky Gucci, společnost Kering. Poté, co de Meo oživil s problémy se potýkající automobilku, bude nyní moci totéž dělat v zadluženém luxusním konglomerátu.

 

V krátkodobém horizontu se Renault musí postarat o několik praktických věcí, včetně najmutí nového nástupce. Mezi možné kandidáty na nejvyšší pozici patří dlouholetý pracovník Renaultu Denis Le Vot a Maxime Picat z konkurenční společnosti Stellantis.

 

Nejtěžší však může být vyřešení dlouhodobé budoucnosti Renaultu. Společnost je nejmenší z tradičních mainstreamových výrobců automobilů a je menší i než německé luxusní automobilky BMW a Mercedes-Benz. Renault již předstihly čínské automobilky BYD, Geely a Chery, zatímco Changan jej v prodeji překoná pravděpodobně letos.

 

Renault se pod de Meem spojil s řadou partnerů a investorů, včetně společností Google, Qualcomm a čínské Geely. To jsou chytré kroky. Zdůrazňují však také potřebu pro každého potenciálního generálního ředitele Renaultu - aby globální výrobce automobilů v dnešním automobilovém průmyslu prosperoval, musí značně investovat do elektromobilů a softwaru. A to vyžaduje velikost.

 

Zrušení daňového kreditu na elektromobily v USA?

Republikáni v americkém Senátu navrhli zrušit daňový kredit ve výši 7500 dolarů (182 000 Kč) na prodej nových elektromobilů a ukončit daňový kredit ve výši 4000 dolarů (86 000 Kč) na ojeté elektromobily. Toto je jen jedno z mnoha opatření, která republikáni v čele s Trumpem prosazují a která dále zpomalí přijetí elektromobilů americkými spotřebiteli.

 

Trump minulý týden podepsal tři rezoluce schválené zákonodárci, které zakazují kalifornské nařízení o prodeji elektromobilů a pravidla pro motory na naftu, včetně přelomového plánu na ukončení prodeje vozidel na benzin do roku 2035. Skupina 11 států v čele s Kalifornií okamžitě podala žalobu, která toto zrušení napadla. Vlivná spotřebitelská organizace Consumer Reports vyzvala republikánské zákonodárce, aby upustili od plánů na roční poplatek 250 dolarů (5400 Kč) za elektromobily na úhradu oprav silnic.

 

Tyto kroky republikánů by mohly dramaticky zpomalit zavádění elektromobilů a ztížit detroitským automobilkám ospravedlnění utrácení velkých částek peněz za elektrifikaci, když si dnes mohou prakticky tisknout peníze na výrobu benzín polykajících pick-upů a SUV.

 

Svět mimo Spojené státy však v čele s Čínou postupně přechází na elektřinu. Velkou otázkou je, zda americký pick-up z dlouhodobého hlediska stačí k udržení konkurenceschopnosti Detroitu.

 

Omluva je nejtěžší slovo

Jak se všeobecně očekávalo, generální ředitel Tesly Elon Musk se málem omluvil za svůj urážlivý spor s Donaldem Trumpem. I když ve skutečnosti se neomluvil.

 

Kromě toho, že byl s Trumpem v konfrontaci, je těžké si představit, co Musk za své působení ve Washingtonu dostal. Prodej Tesly v prvním čtvrtletí klesl vlivem negativní reakce spotřebitelů na Muskovu politiku. Musk musí ještě hodně pracovat na zvládání škod, o čemž svědčí žaloba skupiny francouzských majitelů vozů Tesla, kteří tvrdí, že elektromobily této automobilky se staly „krajně pravicovými totemy“, které poškozují jejich pověst.

 

Jak informuje agentura Reuters, Tesla nyní čelí existenční zkoušce, protože se snaží spustit robotická taxi ve své domovské základně v Austinu v Texasu, kde jsou úředníci dbající na bezpečnost stále víc znepokojeni antiregulačním postojem státu k autonomním vozidlům.

 

Přichází to po desetiletí Muskových nenaplněných slibů o autonomních vozidlech. Ten loni vsadil budoucnost Tesly na tuto technologii, protože se Tesla odklonila od prodeje elektromobilů. Někteří analytici a investoři připisují většinu tržní hodnoty Tesly robotickým taxíkům a humanoidním robotům, které dosud nedodala.

 

Toyoda potlačuje vzpouru

Akcionáři společnosti Toyota Motor drtivou většinou znovu zvolili Akia Toyodu předsedou představenstva, a to i přes kritiku odkupu akcií společnosti od zahraničních akcionářů za 33 miliard dolarů. Toyoda za své znovuzvolení vděčí z velké části podpoře rodinných investorů.

 

Před výroční valnou hromadou japonské automobilky akcionáři společnosti skupiny Toyota Industries zasypali manažery otázkami ohledně nabídky automobilky na odkup ve výši 4,7 bilionu jenů (33 miliard dolarů), kterou zahraniční investoři označili za nespravedlivou vůči menšinovým akcionářům.

 

Poprvé za tři roky se proti Toyodovi nepostavila žádná z předních poradenských firem, které dříve upozorňovaly na obavy ohledně správy a řízení.

 

Rychlá kola

Společnost Stellantis v současné době není ovlivněna úzkými místy v dodávkách vzácných zemin z Číny, ale v minulosti měla problémy s jejich nedostatkem. Uvedl to šéf jejích evropských operací.

 

Ferrari odložilo plány na druhý plně elektricky poháněný model, který měl být uveden na trh v roce 2026, a to nejméně na rok 2028 kvůli nízké poptávce po vysoce výkonných luxusních elektromobilech.

 

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover snížil svou prognózu zisku na fiskální rok 2026 uprostřed nejistoty v globálním automobilovém průmyslu ohledně amerických cel, což snížilo akcie indické mateřské společnosti Tata Motors až o 5,2 %.

 

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA uvedl, že zefektivňuje své kontroly žádostí podaných automobilkami, které chtějí nasadit autonomní vozidla bez prvků pro lidské ovládání, jako jsou volant, brzdový pedál nebo zrcátka.

 

Řidiči se stále méně zdráhají kupovat elektromobily, což je trend, který je v Evropě výraznější než ve Spojených státech. Vyplývá to z průzkumu zveřejněného společností Shell.

 

Švédský penzijní fond AP7 zařadil na černou listinu a prodal všechny své akcie společnosti Tesla s odvoláním na porušování amerického pracovního práva.

 

Foto: AutoBest, Newspress USA, Newspressspain, whitehouse gov