name | autoweek.cz

Deeskalace, opětovná eskalace

Deeskalace, opětovná eskalace

09.04.2025 | Aktuality

Aktuality Reuters z automobilového průmyslu přináší tentokrát z Berlína německá korespondentka Victoria Waldersee. Tentokrát o tom, že EU žádá Indii o osvobození od cla, BYD v Evropě uvádí na trh prémiovou značku a automobilky v EU dostaly pokutu za kartel v oblasti recyklace vozidel.

Horská dráha eskalace obchodní války a pokusů o deeskalaci otřásá trhy a nechává všechny, od spotřebitelů po společnosti, které se snaží pochopit, co všechno to pro ně znamená.

 

Prodej aut v USA v prvním čtvrtletí vzrostl o 4,8 %, protože zákazníci se rozhodovali o nákupu uspěchaně, než se auta výrazně zdraží. Některé značky, jako Jaguar Land Rover a Audi, pozastavují dovoz do Spojených států, protože zjišťují, co dělat. Výrobci automobilů mají u svých prodejců zásoby v průměru na 48 dní, což jim dává určitý prostor k rozhodnutí o dlouhodobé strategii… ale ne moc.

 

Neexistuje žádné rychlé řešení. Jednání mezi obchodními úředníky stále probíhají, přičemž Čína slibuje „boj až do konce“, zatímco EU volí smířlivější přístup a vyzývá ke snížení cel na obou stranách na nulu, což Trump jednoznačně odmítl.

 

EU prosí o milost u „tarifního krále“

Víte, že vaše cla jsou vysoká, když vás dokonce prezident Donald Trump nazývá „tarifním králem“. Taková je cesta pro Indii, která má výjimečně vysoké clo přes 100 % na dovoz automobilů, protože si klade za cíl chránit místní výrobce automobilů, kteří budují její automobilový sektor, zejména s elektromobily.

 

Tato záležitost však vyvolává napětí, protože premiér Narendra Modi se snaží uzavřít obchodní dohody se západními mocnostmi od EU po Spojené státy.

 

Zdroje agentuře Reuters v Indii sdělily, že vláda plánuje výrazně snížit dovozní cla na elektromobily, aby dosáhla obchodní dohodu s Trumpem, a to navzdory protestům místních producentů.

 

Nyní agentura Reuters zjistila, že zareagovala EU s požadavkem, aby se clo snížilo na pouhých 10 %, což je dohoda, se kterou by Modi měl souhlasit, aby mohl konečně připojit svůj podpis pod obchodní dohodu, o níž obě strany vyjednávaly dlouhá léta.

 

Pokud dohoda projde, budou  zahraniční výrobci automobilů jásat, ale domácí výrobci, jako Tata a Mahindra & Mahindra, tvrdí, že tento krok podkope jejich úsilí o posílení místní výroby tím, že zlevní dovoz, zejména pro elektromobily, což je sice malý, ale rychle rostoucí sektor.

 

BYD směřuje do vyšších tříd

Čínský výrobce elektromobilů BYD má za úkol získat podíl na evropském trhu. Po těžkém začátku loňského roku, zejména v Německu, kde marketingové chyby a nedostatek místního know-how brzdily prodej, se automobilka v roce 2025 tvrdě vrací zpět se dvěma závody ve výstavbě v regionu a třetím potenciálně na obzoru.

 

Společnost BYD, která v loňském roce prodala více než 4,2 milionu vozů, je možná nejlépe známá tím, že se jí podařilo snížit cenu elektromobilů instalací technologie autonomního řízení (pokorně nazývané „Boží oko“) v Číně do vozidel s cenou pod 10 000 dolarů (228 000 Kč). Ale také vyrábí auta na horním konci cenového spektra.

 

V Miláně uvedla na trh svou prémiovou značku Denza, která koncem tohoto roku začne prodávat vozy vyrobené v Číně za cenu vyšší než 72 000 eur (1,8 milionu Kč), počínaje elektrickou verzí svého sportovního kombi Z9 GT.

 

Tento krok je v souladu s nedávnými komentáři předsedy BYD Wang Chuanfu, že doufá, že zahraniční prodej podpoří ziskovost, protože v Číně vede brutální cenovou válku.

 

Víc pokut, víc problémů

Investoři do automobilového průmyslu, kteří si již zoufají nad tím, jak se jejich společnostem bude dařit při nákladech na cla, určitě z této zprávy nemají radost: Volkswagen, Stellantis a 13 dalších výrobců automobilů dostalo od antimonopolních regulátorů EU pokutu v celkové výši 458 milionů eur za účast v kartelu o recyklaci vozidel.

 

Podle komise EU měly provinilé společnosti (všechny automobilky se přiznaly k provinění výměnou za 10% snížení pokuty) skrytou dohodu, aby zamlčely, kolik jejich nových aut bylo vyrobeno z recyklovaných materiálů, a nekonkurovaly si v reklamě, do jaké míry lze jejich auta recyklovat, přičemž asociace evropských výrobců automobilů ACEA setkání mezi nimi organizovala.

 

Mercedes-Benz se vyhnul placení pokuty výměnou za upozornění unijnímu vymahači na kartel.

 

Rychlá kola

CATL jedná o koupi kontrolního podílu ve výrobci elektromobilů Nio. CATL, největší výrobce akumulátorů na světě, zvyšuje investice do zařízení na výměnu akumulátorů, což je nový přístup k elektromobilům, který přijala společnost Nio a několik dalších. Zákazníci si zde mohou vyměnit vybitý akumulátor svého vozu za plně nabitý za méně než tři minuty.

 

Čína omezila vývoz vzácných zemin, což je skupina 17 prvků důležitých pro obranu, elektrická vozidla, energetiku a elektronický průmysl. Tento krok je součástí reakce země na Trumpova cla, ale ovlivní svět, přičemž Čína kontroluje 90 % globální nabídky.

 

Dodávky Porsche se v Číně v prvním čtvrtletí roku 2025 snížily, což je znamením, že problémy, které sužovaly zahraniční výrobce automobilů v zemi po celý loňský rok, nevykazují žádné známky ústupu, konkurence je tvrdší než kdy jindy a spotřebitelé se zdráhají dělat velké nákupy uprostřed nejisté ekonomiky.

 

Foto: Tata, BYD, Jaguar Land Rover