name | autoweek.cz

Dekarbonizace české dopravy: Elektromobilita není vše

Dekarbonizace české dopravy: Elektromobilita není vše

02.12.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Portál Euractiv uspořádal kulatý stůl na téma Dekarbonizace české dopravy: Elektromobilita není vše. Diskusní panel byl součástí třídenní konference Dekarbonizace české ekonomiky 2022. Bohužel žádné konkrétní návrhy řešení zde nezazněly.

Doprava je jedním ze sektorů, kde emise skleníkových plynů nadále rostou. Naděje jsou nyní vkládány především do rozvoje elektrických vozidel, která mají postupně nahradit vysoce emisní spalovací motory. Elektromobilita je však pouze jednou z alternativ, jež má česká společnost k dispozici. Klíčový je i rozvoj dalších prvků čisté mobility, od vlakové dopravy přes bezemisní městskou dopravu nebo cyklistiku. Důležité především bude, aby se čistá mobilita stala dostupnou a pohodlnou variantou k vysoce emisním způsobům dopravy.

 

Témata pro diskusi byla:

Jaké alternativy má české doprava, odhlédneme-li od spalovacích motorů a elektrických vozidel?

Jak dekarbonizovat českou městskou a meziměstskou dopravu? Jak to vypadá s rozvojem rychlé a čisté vlakové dopravy v ČR?

Jak efektivně propojit meziměstskou a městskou dopravu, tak aby města nebyla přetížená auty a emisemi? Jaké příležitost poskytuje multimodální doprava?

Jak efektivně využít evropské prostředky? Do kterých konkrétních opatření je potřeba investovat?

 

Účastníky byli:

Ondřej Kovařík, poslanec Evropského parlamentu za ANO (Renew Europe)

Daniel Adamka, ředitel společnosti Arriva

Jiří Pavel, ředitel odboru strategie, Správa železnic

Lukáš Tittl, dopravní expert, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy

Jaroslav Martinek, národní cyklokoordinátor České republiky, Partnerství pro městskou mobilitu

Petr Panský, Centrum pro efektivní dopravu

Moderace: Ondřej Plevák, EURACTIV.cz.

Nedostavila se Lenka Hlubučková, náměstkyně ministra dopravy ČR

 

Z jejich příspěvků ale bohužel nic s náznakem konkrétního řešení nevyplynulo. Skutečnost, že na řešení jsou připraveny prostředky z unijních fondů není moc platné, když navrhovaná řešení jsou víc proklamace než skutečné technicky realizovatelné projekty. V rámci EU hojně podporovaný přesun podstatné části osobní a nákladní dopravy na železnici naráží na problémy s dostupnými kapacitami a kolejovou infrastrukturou, která se do značné míry míjí se současnými potřebami – například s rozšiřujícími se skladovými prostory, které zcela mimo dosah železnice a bez železničních vleček. Navíc všechny úvahy se točí jen kolem dopravy ve městech a nedávají šanci k opuštění individuální mobility v malých obcích. Zlepšování dostupnosti pro cyklisty nemůže být celoročně a pro všechny řešením.

 

Z vystoupení panelistů uvádíme alespoň některé myšlenky.

 

Daniel Adamka: „Hromadná doprava by měla mít výraznou podporu a být preferovaná proti individuální dopravě. Je lepší mít 40 lidí v autobusu než 30 aut na silnici. Nejvíc snížíme emise z dopravy když budeme využívat veřejnou dopravu, přičemž platí známé pravidlo, že nejlepší doprava je žádná doprava. Z hlediska dopravní obsluhy jsou největším problémem rozrůstající se satelitní městečka bez infrastruktury s drahou obslužností. Z hlediska hromadné dopravy je výhodnější vyšší hustota obyvatel pokud je město dobře plánováno aby člověk co nejvíc vyřídil kam dojde pěšky a dopravu nepotřeboval. Pro městskou dopravu jsou ideální elektrické autobusy a trolejbusy, protože elektromotor je nejefektivnější při rozjezdu. Arriva provozuje 31 elektrobusů a do konce příštího roku získá dalších 16. Byli jsme také první, kdo u nás provozoval v Neratovicích autobus na vodík. Diesel je nejhospodárnější při jízdě ustálenou rychlostí. Je proto otázkou, co bude s ohledem na potřebu husté sítě nabíjecích míst nejvýhodnější pro regionální a dálkovou dopravu.“

                                                                                                                                

Jaroslav Martinek: „Všechna města mají alespoň minimální plán městské mobility. Tu je ale potřeba řešit v rámci celého kraje a neřešit jen parkování pro auta dojíždějící do měst. Je potřeba vybudovat kvalitní dopravní síť cyklodopravy propojenou s hromadnou dopravou.“

 

Lukáš Tittl: „Fosilní paliva bohatá na obsaženou energii nám poskytla bohatství energie a naučila nás s ní plýtvat. Pokrok, který jsme díky tomu získali, je nyní potřeba využít k nalezení bezfosilních cest k výrobě energie. Cestou musí být i úspory energie - nejen dekarbonizace její výroby, ale celkové snížení externalit z dopravy.“

 

Záznam celého jednání najdete zde:

https://euractiv.cz/section/doprava/video/vysilame-zive-od-14-00-dekarbonizace-ceske-dopravy-elektromobilita-neni-vse/