name | autoweek.cz

Dieselgate: úpravy softwaru jsou podvod!

Dieselgate: úpravy softwaru jsou podvod!

09.07.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Majitelé vozů Volkswagen, Audi, Seat a Škoda s motory TDI EA 189 začali být svoláváni do servisů k úpravám softwaru. Italská organizace Altroconsumo ale u vozu Audi Q5 zjistila, že po této úpravě překračují jedovaté emise NOx o 25 % povolený limit! Mezinárodní zákaznická organizace BEUC označila řešení VW za podvod!
Aféra se vznětovými motory koncernu Volkswagen se dále zhoršuje. Kontrola italské zákaznické organizace bourá dosavadní výmluvy vedení koncernu, týkající se potenciálního odškodnění evropských zákazníků. Navíc staví do nepříliš lichotivého světla německou kontrolní autoritu KBA, která úpravy motorů TDI schválila. Zdá se, že Volkswagen v Německu dosud těžil z určité míry ochrany, ale sílící tlak na spolkové ministerstvo dopravy by mohl situaci náhle změnit.
 
Italská organizace Altroconsumo, hájící zájmy zákazníků, u vozu Audi Q5 s motorem 2,0 TDI laboratorně i v běžném provozu změřila emise jedovatých oxidů dusíku. Poté vůz přistavila do servisu Audi k úpravě softwaru, spočívající v odstranění možnosti měnit provozní režim motoru při kontrole emisí. Následně s tímto vozem znovu absolvovala měření emisí NOx v laboratorních podmínkách i v běžném provozu. Přitom se ukázalo, že emise oxidů dusíku po úpravě softwaru dosáhly hodnotu o 25 % překračující limit Euro 5! Při laboratorním testu Audi uvádí emise NOx 129 mg/km, zatímco povolený limit Euro 5 je 180 mg/km. Jenže vůz Audi Q5 po úpravě softwaru v laboratoři při měření na válcích vykázal emise NOx 225,5 mg/km!
 
Altroconsumo je členem mezinárodního sdružení BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), zastřešujícího z Bruselu zákaznické organizace ve 41 zemích. BEUC prověřuje i všechna rozhodnutí EU. BEUC ve zprávě, hodnotící výsledky měření své italské členské organizace, označuje řešení aféry Volkswagenem za podvod.
 
Výbor BEUC už dříve ostře kritizoval Volkswagen za přístup k jeho milionům evropských klientů, z nichž činí zákazníky nižší kategorie, než jsou ti ve Spojených státech. Současně ale BEUC také kritizuje ministry dopravy členských zemí EU za to, že tento přístup Volkswagenu tolerují a odmítají automobilku postihnout za její podvodné chování.
 
Generální ředitelka organizace evropských zákazníků BEUC Monique Goyensová k tomu prohlásila: „Jedná se o další podvod na zákaznících v EU a o nový rozměr skandálu Volkswagenu. Tento test, uskutečněný naším italským členem, prokázal, že řešení Volkswagenu s deaktivací odpojovacího systému v softwaru není důvěryhodné. Je nezbytné, aby německá kontrolní agentura KBA, která úpravy prověřovala, okamžitě znovu přezkoumala použité řešení pro postižené vozy a zveřejnila všechny výsledky. Zákazníci musejí mít 100% jistotu, že jejich vozy budou po svolávací akci zcela v souladu s emisními předpisy. Volkswagen ve Spojených státech finančně odškodňuje své zákazníky a argumentuje při tom, že jejich vozy nelze tak snadno upravit jako ty evropské. Tato omluva ale nyní ztrácí smysl. Volkswagen musí odškodnit i evropské zákazníky! To je jediná možná cesta pro Volkswagen aby předešel poškozování svých zákazníků. Národní orgány konečně musejí přijmout patřičná opatření a vyvinout tlak na Volkswagen, aby skutečně začal napravovat své chování.“
 
Zatímco v USA Volkswagen nabídl téměř půl milionu majitelům vozů s motory 2,0 TDI řady EA 189 odkoupení jejich aut za 5000 až 10 000 dolarů, v Evropě, kde se tento problém týká 8,5 milionu automobilů, přikročil jen k úpravám softwaru. Německý kontrolní orgán KBA už schválil úpravy softwaru pro více než 3,7 milionu vozidel s motory TDI 2,0 l, 1,6 l a 1,2 l řady EA 189 Euro 5.
 
V USA Volkswagen počítá s celkovým odstupným ve výši 15,3 miliardy dolarů (což zdaleka nejsou všechny náklady, na které jej aféra Dieselgate v USA přijde). V Evropě se odvolává na odlišné zákony. Kontrolní orgány v Německu a Velké Británii v dubnu skutečně potvrdily, že použité „odpojovací zařízení“ v softwaru uvedených motorů, měnící pracovní režim motoru při měření emisí, není ilegální.
 
Koncernový šéf Volkswagenu Matthias Müller nedávno na požadavek eurokomisařky pro průmysl Elzbiety Bienkowské prohlásil: „Nemusíte být matematik, abyste si uvědomili, že odškodnění v tak vysoké výši by pro Volkswagen bylo likvidační.“ Hodně tím popudil německé poslance za stranu Zelených, kteří nyní po ministerstvu dopravy požadují opatření proti Volkswagenu. Proti Volkswagenu se už staví i německá média, včetně jeho tradičního podporovatele mediálního koncernu Axel Springer. Jeho deník Bild napsal: „Místo 10 000 dolarů dostanou němečtí zákazníci dopis s pozvánkou k návštěvě servisu. Jsou snad němečtí zákazníci druhou třídou?“
 
Nepochybně náhodnou shodou okolností je, že dva dny před zveřejněním zprávy italské organizace Altroconsumo německá organizace DUH (Deutsche Umwelthilfe) obvinila Fiat z toho, že u jeho vozu 500X se vznětovým motorem 2,0 se po 22 minutách provozu aktivuje systém umožňující obcházet systémy zachycující škodlivé emise. Ty pak vzrostou na 22násobek povoleného limitu, což tento vůz činí jedním z nejvíc ovzduší znečišťujících aut na trhu. DUH proto už delší dobu bojuje za zákaz prodeje vozů Fiat 500X v Německu.