name | autoweek.cz

Diessova sázka na software

Diessova sázka na software

25.07.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Posedlost Herberta Diesse dohnat Teslu brzdily potíže s přeměnou VW ve vývojáře softwaru, který bude srdcem moderních elektromobilů i budoucích autonomních vozidel. Přetrvávající problémy v softwarové divizi Cariad nakonec stály za jeho odstraněním z vedení koncernu Volkswagen.
Generální ředitelé automobilového průmyslu po celém světě zápasí s tím, jak nejlépe přejít k nové technice, přičemž mnohé z technických inovací nejsou základem odborných znalostí jejich společností a vyžadují odlišné myšlení, nákladové struktury a dovednosti. Manažeři automobilek jsou pod tlakem, aby předstihli nové soupeře, z nichž mnozí pocházející ze Silicon Valley a nejsou zatíženi kapitálově náročným starším podnikáním zaměřeným na výrobu vozidel.
 
Odvolaný šéf Volkswagenu Herbert Diess viděl budoucnost automobilového průmyslu v posunu od výroby aut k vytvoření softwarově definovaných vozidel, která mají víc společného s iPhonem než s konvenčním autem.
 
Diess veřejně zdůrazňoval, že Tesla „dláždí cestu která je dobrá pro průmysl.“ Neúnavně chválil úspěchy Elona Muska a dokonce ho pozval, aby přednášel v sále plném manažerů VW. Také se pokoušel ho napodobit používáním sociálních sítí. V posledních týdnech restartoval svůj plán na vývoj jednotného operačního systému pro koncernové vozy v rámci softwarové divizi Cariad, za níž nesl osobní odpovědnost.
 
Softwarová část koncernu Volkswagen měla dodat software potřebný k přechodu vozového parku společnosti do éry autonomního řízení a zbavit jí tak závislosti nad externími dodavateli. Jenže začátkem července se ukázalo, že Cariad nedokáže splnit svůj slib a nejziskovější koncernové značky Porsche, Audi a Bentley musely dlouhodobě odložit uvedení některých svých klíčových modelů. To je pro společnost katastrofa, i když se Diess snažil svalit vinu na Porsche a Audi, protože údajně opakovaně kladly speciální požadavky na vývoj software.
 
Otázkou je, zda nový koncernový šéf Oliver Blume bude pokračovat v Diessově strategii, spočívající v udržování vlastního vývoje základního softwaru, nebo zda se obrátí na Google nebo Apple Inc., jak to činí někteří konkurenti. V březnu Blume řekl, že on a jeho manažerský tým se setkali s vedoucími pracovníky Applu aby diskutovali o řadě potenciálních projektů.
 
Ferdinand Dudenhöffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum v Duisburgu, řekl, že se dá očekávat, že Blume představí novou softwarovou strategii: „Tento velký problém softwarově definovaného vozu je obrovskou výzvou pro výrobce konvenčních automobilů. Buď se výrobci automobilů stanou technologickými společnostmi jako Google, Apple a Microsoft, nebo se stanou závislými na těchto technologických gigantech.“
 
„Dozorčí rada musí doufat, že nový generální ředitel skupiny Blume bude úspěšnější při řízení softwarové strategie skupiny. Nicméně bude trvat měsíce, než přijde s novým plánem,“ řekl analytik společnosti Bernstein Research Daniel Roeska.