name | autoweek.cz

Díky za klukovské sny

Díky za klukovské sny

14.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Marcello Gandini nebyl jen designér, byl tvůrcem snů, které mohli kluci snít víc než půl století. Neuvěřitelně skromný introvert po sobě zanechal neuvěřitelné dědictví připomínající doby, kdy auta dokázala být uměleckými díly.

Plakáty s jeho výtvory půl století zdobily stěny klukovských pokojů, i když jen málokterý z těch kluků věděl, kdo je ve skutečnosti tvůrcem aut jejich snů se jmény, která dokáží rozbušit jejich srdce i s odstupem desítek let: Miura, Stratos, Countach... Práce Marcella Gandiniho se totiž většinou skrývala pod značkou Carozzeria Bertone, pro níž navrhoval tvary vozidel, která vstoupila do historie.

 

Z rýsovacího prkna Marcella Gandiniho vzešla neuvěřitelná řada konceptů i sériových aut představujících to nejlepší, co ve zlaté éře automobilového designu vzniklo. Gandiniho karoserie přinášely nepřekonatelnou vyváženost mezi elegancí a agresivitou. Jeho styl inspiroval generace designérů, ale jeho kouzlu se nikdo nedokázal ani přiblížit.

 

Vše začalo možná nejúžasnějším vozem, jaké kdy bylo vyrobeno - Lamborghini Miura. Dvě z Gandiniho kreací si ve své době vysloužily označení jako nejkrásnější auto všech dob - Lamborghini Espada a Alfa Romeo Montreal. A k tomu vytvořil tak mimořádné vozy, jako jsou Lancia Stratos nebo dvojice z nejsenzačnějších superaut všech dob Lamborghini Countach a Lamborghini Diablo. Ale jeho díly byla i malá auta jako Fiat X1/9 nebo Renault 5 Turbo.

 

Narodil se v roce 1938 jako syn dirigenta a pianisty. Vystudoval ale Liceo Classico a poté strojařinu v Turíně. „Narodil jsem se jako konstruktér mechanických věcí, který musí nejprve vědět, k čemu věci slouží. Jinak jak je můžete navrhovat? Nemůžete oddělit design od mechanické podstaty,“ říkal.

 

Do světa automobilového designu vstoupil v roce 1965 když ho angažoval Nuccio Bertone aby nahradil Giorgetta Giugiara, který se rozhodl odejít do studia Ghia. Oba geniální designéři se narodili během dvou týdnů nedaleko od sebe aby posléze vytvořili jednu z velkých tvůrčích rivalit své doby. Ale zatímco Giugiaro svá nejslavnější díla vytvořil pod svým jménem resp. své společnosti Ital Design, téměř vše, co navrhl Gandini se ukrývalo pod znakem Carozzeria Bertone.

 

Projekt Lamborghini Miura začal Giugiaro, ale byl to Gandini, kdo nekonvenční vůz skutečně stvořil do podoby, která je po více než půl století od svého vzniku označována za jeden z nejkrásnějších automobilů, jaké kdy byly vyrobeny. Miura byla jeho první samostatnou prací, o níž při oslavě 60 let od jejího vzniku řekl: „Když jsem navrhoval Miuru, bylo pro mě a Bertoneho důležité udělat něco nového, co bylo přijatelné pro všechny. Miura proto byla agresivní, ale měla měkkost. Byl to začátek mé kariéry, takže jsem musel být opatrný. Potom jsem však chtěl dělat něco úplně jiného. Na Countach, ať už v dobrém nebo ve zlém, je stále příjemné se dívat i po 50 letech, zatímco Miura mě tak trochu štve.“

 

Jeho designérským podpisem se stal klínovitý tvar, který počínaje studií Marzal (1967) a extrémním konceptem Carabo (1968) najdeme u studií i sériových aut po celou dobu jeho aktivní činnosti. Jeho koncepty se nezřídka proměňovaly do sériové podoby. Například první BMW řady 5 (E12) vzniklo ve spolupráci s šéfem designu značky Paulem Bracqem na základě konceptu Garmisch z roku 1970, který BMW jako na poctu Gandinimu oživilo v roce 2019 pro Concorso d'Eleganza ve Villa d'Este. Podobně vznikl i méně nápadný projekt jako Autobianchi A112 nebo Fiat 132 a jako poradce se podílel i na vzniku prvního Volkswagenu Polo.

 

V roce 1979 opustil Bertoneho, aby se osamostatnil a pokračoval ve své práci na samotě svého venkovského domu ze 17. století. Spolupracoval přímo s automobilkami, ale jeho jméno zůstávalo skryté za jeho prací, která často nebyla jen záležitostí designu ale navrhoval i technická řešení. Takto se podílel na vzniku vozů jako Citroën BX nebo Renault 5 Turbo a Supercinq. Až do 90. let navrhoval i méně slavné vozy, jako byly Cizeta-Moroder V16T, Bugatti EB110, Qvale Mangusta nebo několik modelů Maserati.

 

Později se věnoval motocyklům, vrtulníkům ale i vybavení nočních klubů a továren, protože byl frustrován nedostatkem vize v automobilového průmyslu. „Co se týče stylu, musíte vytvořit emoce. Bez nich je auto k ničemu,“ řekl v jednom z řídkých rozhovorů, které k stáru dával velmi neochotně a neměl rád, když trvaly dlouho. Když v roce 1912 Carozzeria Bertone slavila sto let existence, skrýval se mezi hosty a brzy se vytratil...

 

Marcello Gandini zemřel ve věku 85 let. Odešel jeden z nejvýznamnějších návrhářů druhé poloviny 20. století, kouzelník, který dokázal v klucích probouzet sny. Díky za to.

 

1966 Lamborghini Miura

1967 Lamborghini Marzal

1968 Alfa Romeo Carabo

1968 Lamborghini Espada

1969 Autobianchi A112 Runabout

1969 Bertone BMW Spicup

1970 Alfa Romeo Montreal

1970 Lamborghini Jarama

1970 Lancia Prototipo Zero

1971 De Tomaso Pantera

1972 BMW řady 5 E12

1972 Fiat 132

1972 Fiat X1/9

1972 Lamborghini Urraco

1973 Lancia Stratos

1973 Maserati Khamsin

1974 Ferrari Dino 308 GT4

1974 Innocenti Mini DeTomaso

1974 Lamborghini Countach

1979 Volvo Tundra

1980 Renault 5 Turbo

1982 Citroën BX

1984 Renault Supercinque

1988 Maserati Biturbo

1989 Maserati Shamal

1990 Lamborghini Diablo

1991 Bugatti EB110

1991 Cizeta V16T

1991 Iso Grifo 90

1991 Maserati Biturbo

1992 Maserati Ghibli

1994 Maserati Quattroporte

2000 Qvale Mangusta