name | autoweek.cz

Dlouhý seznam problémů Porsche
05.05.2025 | Aktuality
Šéfredaktor Automobilwoche Burkhard Riering komentuje vývoj v automobilovém průmyslu.
Porsche je v krizovém režimu. Společnost se neostýchá svou situaci ospravedlňovat dlouhým seznamem vysvětlení. Vezměme si tři – a podívejme se dopředu.
Důvod první: Trumpova cla
Porsche nevyrábí v USA a v současné době absorbuje vyšší dovozní náklady. Už se říká, že se jedná o trojcifernou sumu v milionech a rok je ještě dlouhý. Podle Porsche by nebyla jeho vlastní americká výroba zisková. Co bychom měli dělat?
Porsche jistě přepočítává, zda se vůbec vyplatí zastavit výrobu, pokud to takto bude pokračovat roky. Dalším řešením je použití montážního závodu CKD, jak to Porsche již dělá v Malajsii. V zákulisí generální ředitel Oliver Blume také připravuje dohodu s Trumpem, slibuje větší produkci od skupiny VW a tím potenciálně zajišťuje výhody pro Porsche.
Důvod druhý: čínský trh
Společnost uvádí makroekonomické důvody poklesu prodeje. Ale na trhu miliardářů a milionářů se ročně stále prodává víc než 20 milionů aut. Proto musí být nutná korekce nabídky produktů a pohonů. V Číně se kromě elektromobilů prodávají i plug-in hybridy – a stále dostatečný počet spalovacích motorů. Taycan nestačí.
Důvod třetí: špatné plánování v dodavatelském řetězci a nákupu
Dalším problémem je, že Porsche objednalo velké kapacity od dodavatelů, které již nejsou potřeba. Stuttgartská společnost za to nyní musí platit spoustu peněz.
Totéž platí v obchodě s články akumulátorů: před pouhými dvěma lety Porsche za velkou sumu koupilo společnost Cellforce, aby si mohla články vyrábět sama. Nyní se však stuttgartská společnost náhle stahuje. Koneckonců se to nevyplatí. Volný trh v současné době zažívá nadprodukci kvůli pomalému nárůstu výroby elektromobilů. Ceny článků klesají.
Seznam úkolů, které je třeba splnit, je mnohem delší. Porsche, tato ikonická, nadčasová značka, se setkává tváří v tvář s drsnou realitou.
Porsche AG Group |
Q1 2025 |
Q1 2024 |
změna |
Obrat |
8,86 miiardy eur |
9,01 miiardy eur |
-1,7 % |
Provozní zisk |
0,76 miiardy eur |
1,28 miiardy eur |
-40,6 % |
Provozní návratnost tržeb |
8,6 % |
14,2 % |
|
Dodávky zákazníkům |
71 470 |
77 640 |
-7,9 % |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz