name | autoweek.cz

Do budoucnosti s elektrickým pohonem i vodíkem

Do budoucnosti s elektrickým pohonem i vodíkem

02.11.2020 | | Doprava

Společnost MAN chce podporovat alternativní pohony v nákladních automobilech a autobusech společně s bavorskými výzkumnými institucemi.
MAN hodlá do budoucnosti zamířit alespoň dvěma jízdními pruhy. V budoucnu chce stále více spoléhat na elektrické pohony a vodík jako palivo. Zaměří se na elektrický pohon s akumulátory pro autobusy v místní veřejné dopravě a od příštího roku by měly vyrazit na silnice první prototypy s vodíkovým pohonem pro nákladní automobily na dálkových trasách.
 
Podle automobilky bylo učiněno rozhodnutí ve prospěch vozidel na elektrický pohon ve veřejné dopravě a distribuci. V dálkové dopravě představuje vodík podle mnichovské společnosti „doplňkovou alternativu jako alternativní palivo“.
 
Vozidly s akumulátory se MAN Truck & Bus již zabývá, a to s městským autobusem Lion's City E, dodávkou eTGE a elektrickým distribučním nákladním vozem eTGM. „Plně elektrický nákladní vůz nové generace nákladních vozidel bude na silnici od roku 2023,“ uvádí společnost.
 
MAN představil i svůj vývojový plán pro vodíkovou strategii. Podle aktuálně probíhajících předvývojových projektů mají být první prototypy vyrobeny již v roce 2021. „MAN testuje použití palivového článku i spalovacího motoru na H2,“ uvádí se ve zprávě. MAN chce při vývojových krocích úzce spolupracovat s bavorskými výzkumnými institucemi Universitou Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) a Nuremberg Tech (THN).
 
Podle MAN jsou výhody zřejmé: „Na jedné straně je tato forma elektromobility velmi šetrná k životnímu prostředí. Při používání palivových článků nevznikají žádné emise škodlivé pro klima, protože emitují pouze vodní páru. Na druhé straně mají dojezd kolem 800 km díky výrobě energie na palubě, což je dostatečné pro dálkovou přepravu s vysokým užitečným zatížením.“
 
Vodíkový spalovací motor nabízí rychlejší dostupné a robustní řešení díky známé základní technologii a mohl by sloužit jako přemosťovací technologie. První testovací jízdy ve spolupráci s vybranými zákazníky jsou plánovány na období 2023/2024.
 
Cílem je otestovat celý vodíkový ekosystém v dopravní logistice v rámci tzv. Bavorské flotily. MAN chce otestovat vodík v dálkové silniční přepravě společně s bavorskými provozovateli infrastruktury a spedičními partnery. „Bavorsko by se mělo stát vedoucím místem vodíkové technologie. Svobodný stát Bavorsko v Norimberku spolupracuje se společností MAN na vývoji vodíkových motorů pro nákladní vozidla. Nyní startuje výzkumné turbo pro zelené technologie,“ napsal bavorský premiér Markus Söder na Twitteru po návštěvě společnosti MAN Truck & Bus.
 
„Bereme naši odpovědnost za životní prostředí a společnost velmi vážně. Proto MAN Truck & Bus vynakládá spoustu energie na vývoj alternativních pohonů. Vodík zde může být zajímavým řešením, ale vyžaduje výrazné rozšíření infrastruktury,“ řekl člen představenstva pro výzkum a vývoj ve společnosti MAN Truck & Bus Frederik Zohm.