name | autoweek.cz

Dodavatelé automobilového průmyslu čelí zdražení energií

Dodavatelé automobilového průmyslu čelí zdražení energií

17.10.2022 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Velké německé automobilky si sice zajistily vlastní dodávky energie, ale tisíce malých dodavatelů, kteří čelí tlaku rostoucích účtů, čelí nebezpečí, že jejich výroba bude v zimě narušena.

Stále víc dodavatelů vyzývá německý automobilový průmysl, aby znovu projednal smlouvy a zahrnul do nich ustanovení o cenách energií aby mohl pokrýt rostoucí náklady. Automobilky BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz prohlásily, že mají zajištěny vlastní dodávky energií, ale pokud jejich dodavatelská síť selže, mohou se jejich výrobní linky zastavit. „Pokud nemůžeme vyrobit auto kvůli jednomu chybějícímu dílu, zasáhne to nás všechny,“ řekl Geng Wu, šéf koncernového nákupu ve Volkswagenu na dodavatelské konferenci ve Wolfsburgu.

 

Výrobce výlisků z kovů a plastů pro automobilový a elektronický průmysl Kron Solingen čelí desetinásobnému nárůstu nákladů na energie a má jen dva týdny na to, aby se zavázal ke smlouvě o dodávkách energií, která vstoupí v platnost 1. ledna. Snaží se znovu vyjednat nové smlouvy, přičemž mu dochází čas. „Žádáme o pomoc s náklady na suroviny, o doložky zahrnující inflaci, ale červenou čarou pro nás jsou náklady na energie. Pokud nám na ně zákazníci nepřispějí, nemůžeme pokračovat. Smlouvy vypovíme sami,“ řekl agentuře Reuters obchodní ředitel Christian Hofmann.

 

Podle Hofmanna 112 let stará společnost, jejímiž zákazníky jsou většinou větší dodavatelé v řetězci, jako je Bosch, přesně kalkuluje kolik elektřiny jde do každého z jejích výrobků aby si pomohla při jednání se zákazníky a zjistila, co by mohla vyrábět s menší spotřebou. Bosch odmítl jednání o smlouvě komentovat, stejně jako BMW i Mercedes-Benz. Volkswagen uvedl, že se svými dodavateli vede úzká jednání o společných řešeních, ale konkrétní informace nesdělil. „Naším hlavním cílem je zachovat výrobu a vyhnout se negativním dopadům na obchodní operace,“ uvedl mluvčí VW.

 

Německá vláda zatím nerealizovala plánované úlevy pro malé podniky v účtech za energie, který by letos poskytl jednorázovou platbu v hodnotě jednoho měsíčního účtu za plyn a od března má zavést mechanismus omezení cen.

 

Zatímco smlouvy v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu v Německu často obsahují doložky, které upravují ceny v závislosti na nákladech na suroviny, doložky týkající se energií jsou mnohem méně časté. Mohou být problematické, protože se složitě vypočítávají a vyžadují, aby dodavatelé sdělovali podrobnosti o svých maržích, výrobním procesu a smlouvách na dodávky energie.

 

„Mnoho menších dodavatelů nemá dostatek likvidity, aby byli schopni platit účty za energie po dobu 4-5 měsíců, které mohou trvat, než budou uhrazeny faktury,“ uvedl vedoucí Svazu německých sléváren Max Schumacher.

 

Výrobci automobilů a jejich hlavní dodavatelé sami bojují s vyššími náklady a pokračujícím nedostatkem polovodičů, ale do značné míry se jim daří dodržovat finanční cíle tím, že přenášejí náklady na zákazníky zvyšováním cen. Někteří z nich v posledních týdnech uvedli, že by mohli odebírat energii od dodavatelů v jiných zemích se stabilnějšími dodávkami aby si zajistili výrobu.

 

Portugalský dodavatel Soplast uvedl, že mnohem víc než obvykle dostává žádosti o nabídky od německých výrobců automobilů, kteří se stále více zajímají o to, jaký je jejich energetický mix.

 

„V automobilovém průmyslu může nalezení nového dodavatele trvat nejméně šest měsíců,“ uvedl Mauricio Morales, vrchní ředitel nákupu ve společnosti Wuerth Industrie Service, která patří mezi největší světové dodavatele šroubů, matic a svorníků pro automobilky a má energetické doložky pouze s několika důležitými dodavateli. Dokonce i u změny tak malé položky, jako je šroub, mohou výrobci automobilů potřebovat realizaci nové crash testy automobilů, aby zjistili kvalitu součástky.

 

„Dodavatelé, kteří mají továrny na více místech, očekávají, že v dlouhodobém horizontu přesunou energeticky náročnější výrobu do zahraničí,“ uvedl Christian Hennerkes, šéf výrobce tepelné ochrany pro akumulátory s továrnami v Asii, Evropě a Spojených státech. Jeho společnosti Von Roll, která dodává akumulátory firmě ACC, společnému podniku společností Mercedes-Benz, Stellantis a TotalEnergies, se podařilo do některých svých smluv vyjednat náklady na energii. „Výrobci automobilů k tomu v minulosti nebyli ochotni, ale nyní ano, i když jen na omezenou dobu. Není v jejich zájmu, aby se jejich dodavatelská síť zhroutila,“ řekl Hennerkes.

 

Von Roll nyní vyjednává se svou zaměstnaneckou radou, aby přidal další směny a vyrobil co nejvíc než příští rok začne platit nová smlouva o dodávkách energií. „Toto zvýšení cen energií je dlouhodobé. Krátkodobá pomoc od vlády nám pouze kupuje čas. Tohle není požár, ale sucho,“ dodal Hennerkes.