name | autoweek.cz

Dodavatelé v USA stále pod tlakem

Dodavatelé v USA stále pod tlakem

22.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Autosalon v Detroitu ukázal, že automobilky chtějí letos v USA představit 61 nových nebo přepracovaných modelů, což je o 50 % více než kdykoliv od roku 2006. Zatímco zákazníkům to poskytne větší výběr, dodavatelé budou pod velkým tlakem, aby tomuto tempu stačili. 

Jeff Green a Mark Clothier na stránkách Automotive News upozorňují jak problémy, spojené s velkými vlnami, jimiž v současné době prochází automobilový průmysl, dopadají na dodavatele.

„Vzhledem k rostoucí poptávce se dá očekávat, že určité oblasti trhu by nemusely dodávky stihnout, což by mohlo způsobit zpoždění při zavádění nových modelů,“ řekl Jeff Schuster, vícepresident pro prognózy společnosti LMC z Michiganu.

V době kolapsu automobilového průmyslu výrobci automobilových dílů uzavřeli továrny a propustili tisíce pracovníků. Ti, kteří přežili, se po třech letech musí vyrovnat s 10% nárůstem prodeje v USA. Poté, co v recesi utrpěli ztráty, jsou mnozí dodavatelé při rozšiřování konstrukční nebo výrobní kapacity opatrní. Tlak zvyšuje i skutečnost, že se v příštím roce počet nových modelů může zvýšit na 74, zatímco v typickém roce to bývá jen 40.

„Je zřejmé, že řada automobilek poněkud zpanikařila a snaží se nové produkty uvést na trh příliš brzy,“ řekl Dennis DesRosier, president poradenské firmy DesRosier Automotive Consultants z Ontaria. Vzhledem k tomu, že rychlé zvyšování výroby může vést k problémům, označil letošní detroitský autosalon za dosud nejrizikovější.

"Automobilky budou nadále pod tlakem aby inovovaly své výrobky a nové modely pak stárnou velmi rychle, takže se při prodeji musejí spoléhat na drahé pobídky aby zachovaly prodejnost," uvedl Jeremy Anywl, vicepředseda Edmunds.com. I přes rizika jsou proto automobilky nuceny v tomto tlaku pokračovat.

Dominový efekt poklesu a oživení dodavatelské základny se pro celé odvětví stal problémem, a to i pro Ford, jak uvedl Alan Mulally když oznamoval svolávací akci vozů Ford Escape. "Dodavatelé skutečně museli restrukturalizovat," řekl na kongresu Automotive News World v Detroitu. „Problémy, které sledujeme, souvisí především s tím, zda jsou schopni se vrátit.“

Prodej automobilů v USA letos může stoupnout na 15,1 milionů ze 14,5 milionů v roce 2012. Automobilový průmysl těží z toho, že spotřebitelé nahrazují svá auta, která jsou nyní v průměru nejstarší, jaké kdy na amerických silnicích jezdily. Přírůstek počtu registrací bude čtvrtý v řadě od roku 2009, kdy americká vláda zachránila GM a Chrysler před bankrotem. Americký automobilový průmysl bude vyrábět zhruba stejný počet vozů jako v roce 2007, ale podle Organizace dodavatelů originálních dílů OESA bude zaměstnávat téměř o 100 000 pracovníků méně. A to navzdory zhruba 100 000 místům, která dodavatelé v USA od roku 2009 nově vytvořili. Mnoho dodavatelů letos podle průzkumu OESA očekává přeplnění výrobní kapacity, platy za přesčasy pracovníkům ve výrobě a nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Omezení dodávek se pravděpodobně bude týkat materiálů, dílů motorů a elektronických zařízení.

Skupina OESA uvádí, že dodavatelé automobilového průmyslu v USA využívají 82 % své výrobní kapacity. U některých dílů, včetně těch, které vyžadují odlévání a kování, může kapacita využití přesáhnout 90 %. Uvedl to Jeoff Burris, zakladatel poradenské firmy Advanced Purchasing Dynamics z Michiganu. „Některé slévárny byly vyřazeny a rozebrány a některé dosud nebyly schopné dosáhnout největší kapacity. To vytváří problémy.“

Díky poptávce po automobilových dílech jsou dodavatelé velmi zaneprázdněni a zvyšují ceny zásob. Společnost Delphi Automotive předpovídá, že loňských 24 miliard dolarů bude letos překonáno, neboť získala nové smlouvy od automobilek Volkswagen a BMW.

Nahromaděná práce v hodnotě 2,3 miliardy dolarů pro roky 2013 až 2015 pomohla výrobci turbodmychadel BorgWarner z Auburn Hills v Michiganu zvýšit výrobu za posledních šest měsíců o 19 %. To je více než dvojnásobek 8,8% přírůstku v indexu Standard & Poor’s 500.

Pokračují investice do vytváření nových pracovních míst. Japonský výrobce Denso, jehož z 23 % vlastní Toyota, uvedl, že v příštích čtyřech letech chce v USA investovat 750 milionů dolarů aby splnil poptávku po dílech jako jsou klimatizační systémy a chladiče. V řadě amerických států vytvoří více než 1200 pracovních míst.

"Obavy o nedostatečnou kapacitu jsou v příkrém kontrastu se situací před deseti lety, kdy hlavním problémem byla nadbytečná kapacita," uvedl Dave Andrea, vicepresident obchodní skupiny OESA. „Lidé si ale velmi dobře pamatují situaci z let 2008 a 2009 a jsou velmi opatrní při zvyšování kapacity.“ Dodavatelé si podle něj poradí z jakýmkoli požadovaných objemem. Problém je v tom, jak drahé to bude pokud zpoždění bude vyžadovat zvýšené náklady za urychlenou přepravu nebo pokud nedostatky způsobí, že některé nadstandardní prvky nebudou k dispozici.

„Máme méně dodavatelů, méně manažerů i méně konstruktérů u těchto dodavatelů, takže je obtížné zachovat stejný počet nových modelů,“ řekl Kimberley Rodriguez, vedoucí poradenské pobočky KPMG pro automobilový průmysl v Detroitu. „Tato rychlost vytváří vlastní problémy, a to zejména pokud dodavatelé nemohou dodávat.“