name | autoweek.cz

Dohoda o uhlíkových povolenkách s přízrakem žlutých vest

Dohoda o uhlíkových povolenkách s přízrakem žlutých vest

20.12.2022 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího souhrnu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla, posledním vydání pro rok 2022 (další bude vydáno 10. ledna 2023).

Zákonodárci EU se v neděli v časných ranních hodinách dohodli na zavedení sazby za emise uhlíku z automobilů, což je kontroverzní rozhodnutí, které hrozí oživením spících protestních hnutí.

 

Mladí muži oblečení převážně v černém, jen někteří v reflexních vestách, se shromáždili kolem malého automobilu na předměstí Paříže. Jednali ve shodě, tlačili vozidlo dokud se nepřevrátilo, a pak ho zapálili, když rozbitým oknem prohodili hořící papír. Byl to jen jeden z aktů ničení ve městě, které zažívalo kolektivní násilí v reakci na rostoucí životní náklady. Žluté vesty, koalice roztrpčených občanů bez pevné ideologie, zahájily své dlouhodobé protesty v listopadu 2018 po rozhodnutí francouzské vlády zvýšit daně z benzinu a nafty, což zvýšilo jejich ceny pro motoristy. Po násilné reakci prezident Emmanuel Macron zvýšení daní zrušil.

 

Navzdory tomuto varování z nedávné minulosti se zákonodárci EU tento týden dohodli, že budou pokračovat v rozšiřování unijního trhu s emisními povolenkami na silniční dopravu a budovy, a to nejen pro podniky, jak je obvyklé, ale i pro domácnosti. Je to působivý, důležitý a riskantní legislativní počin. Měl by pomoci snížit emise. Pokud však nebude prováděn s náležitou péčí hrozí, že vyvolá stejný pocit roztrpčení, který zrodil „Gilets jaunes“.

 

Zákonodárci si jsou vědomi, že by to mohlo být vnímáno jako nespravedlivé zvýšení daňové zátěže, které umožní bohatým majitelům vozů Tesla vyhnout se placení za emise oxidu uhličitého, zatímco řidiči Fiatů Panda je zaplatí v plné výši. Proto přidali řadu ochranných opatření. Podle původního návrhu Evropské komise měl systém obchodování s emisemi pro budovy a silniční dopravu (ETS2) začít fungovat od roku 2026. V rámci uzavřené dohody však byl tento krok odložen na rok 2027, a pokud by ceny energií zůstaly stejně vysoké jako dnes, byl by dále posunut na rok 2028.

 

Cena uhlíku v rámci systému ETS2 nemá překročit 45 eur za tunu, což je podstatně méně než hlavní cena ETS, která se vztahuje na průmyslové znečišťovatele a v současnosti přesahuje 80 eur. Podle Pascala Canfina, francouzského poslance Evropského parlamentu z centristické skupiny Renew v Evropském parlamentu, to znamená, že pro průměrného řidiče bude maximální zvýšení ceny pohonných hmot činit přibližně 10 eurocentů za litr (2,42 Kč/l). „Ve skutečnosti bude tato cena mnohem nižší a v některých případech nebude činit nic,“ tvrdil Canfin když v pondělí informoval novináře o výsledku víkendového jednání.

 

Peter Liese, německý zákonodárce, který má v Parlamentu na starosti vyjednávání o spisu ETS, uvedl, že pro většinu zemí EU, které již mají cenu uhlíku na pohonné hmoty, bude vliv ETS2 na cenu benzinu velmi omezený. „Byl jsem dotázán, jaký to bude mít vliv na Rakousko? Nulový. Pro Německo? Nulový. Francie? Maximálně něco mnohem menšího než jeden cent,“ řekl Liese.

 

Podle dohody bude část výnosů z ETS2 vyčleněna pro Sociální klimatický fond SCF, rezervu určenou ke zmírnění dopadů na nejchudší vrstvy společnosti. Zda bude SCF, který má mít rozpočet 86,7 miliardy eur, fungovat tak, jak je zamýšleno, závisí v praxi na tom, jak bude v jednotlivých členských státech implementován. Aby mohla každá země EU získat přístup k fondům, musí Bruselu předložit ke schválení „Plán sociálního klimatu“. Podle Evropského parlamentu podporu získají „pouze ta opatření a investice, které respektují zásadu nezpůsobit významnou škodu a jejichž cílem je snížit závislost na fosilních palivech.“ Tato opatření mají zajistit, aby systém ETS2 snížil emise aniž by vyvolal odpor znevýhodněných osob.

 

Uvidíme, zda budou stačit k potlačení atraktivního, i když údajně zavádějícího narativu - že nedotknutelná elita EU uvaluje další daně na průměrné občany, kteří se již nyní potýkají s rostoucími cenami. Pokud jde o EU, možná více než u jiných vlád platí, že vnímání převažuje nad realitou. Brexit byl nejčistší ukázkou toho, jak mohou být fakta zneužívána pro politické účely. A tak je ETS2 legislativním ekvivalentem akrobacie na vysokém laně, jehož správné provedení bude vyžadovat maximální péči.

 

Nakonec je ETS2 mechanismus sloužící širšímu cíli. Pokud vyvolá odpor, existují způsoby, jak jej omezit, upravit a aktualizovat. Sociální rozvrat, způsobený nekontrolovanou změnou klimatu provázenou rozsáhlými záplavami, neúrodou, masovou migrací, však podle bruselských politiků nelze vrátit zpět.

 

Komentář Timmermanse k emisním normám CO2 - výtka Bretonci?

V článku „Evropský automobilový průmysl musí hledět do budoucnosti, ne do minulosti“, který zveřejnil Euractiv, Frans Timmermans vyzývá evropské výrobce automobilů, aby se zasadili o přechod na elektromobily. „Rok 2035 je to správné datum,“ napsal šéf EU pro klima na adresu kritiky cíle 100% snížení emisí uhlíku do roku 2035 pro nové osobní a lehké užitkové automobily, který de facto zakazuje prodej nových vozidel na benzin a naftu.

 

„Většina evropských výrobců automobilů již prohlásila, že do té doby přejdou na plně elektrický pohon a mnozí tak učiní mnohem dříve,“ napsal Timmermans a vyzval výrobce v EU, aby do tohoto data vyváželi z EU výhradně čisté automobily. „Musíme na jiné kontinenty posílat evropské automobily s nulovými emisemi a ne evropská pracovní místa a ekonomické příležitosti,“ napsal a věnoval se rostoucí konkurenci čínských výrobců elektromobilů a dotacím poskytovaným v USA prostřednictvím zákona o snižování inflace.

 

Jeho slova lze chápat jako reakci na slova komisaře EU pro vnitřní trh Thierryho Bretona, který vyvolal pochybnosti o tom, zda je datum vyřazení v roce 2035 dosažitelné. V rozhovoru pro Politico Breton vyzval Evropskou komisi k přezkumu dohody v roce 2026 „bez jakýchkoliv tabu“.  „Tento přezkum se bude týkat toho, jak závazku do roku 2035 dosáhneme, nikoliv zda ho chceme dosáhnout,“ odpověděl mu ve svém textu Timmermans.

 

V textu naráží také na prohlášení, například německé vlády, která vyzvala Komisi, aby navrhla, jak by bylo možné povolit spalovací automobily na syntetická paliva i po roce 2035. „Ponechávání mezer a navrhování zadních vrátek nijak nepodporuje náš průmysl a jeho pracovníky,“ napsal Timmermans.

 

Dohoda s Qatar Airways se po úplatkářském skandálu přezkoumává

Bylo cosi surrealistického vidět usměvavého katarského emíra, jak předává trofej mistrů světa ve fotbale Lionelu Messimu v černém plášti. Zpět v Bruselu je emírova vláda zodpovědná za skandál, který zachvátil politickou sféru EU, protože obvinění z úplatkářství zmítají Evropským parlamentem.

 

Vyšetřování belgické policie, které zatím odhalilo obrovské částky v hotovosti v domech dnes již bývalé místopředsedkyně Evropského parlamentu Evi Kalliové, vedlo ke spekulacím, kam až sahá katarský vliv. Jednou ze zkoumaných je dohoda z roku 2021, která poskytla letecké společnosti Qatar Airways neomezený přístup na trh EU s přibližně 447 miliony obyvatel. Na oplátku evropské letecké společnosti získaly přímý přístup na jakékoli letiště v Kataru, což je poněkud menší reciprocita vzhledem k tomu, že země má méně než 3 miliony obyvatel. Dohoda se po svém oznámení stala terčem ostré kritiky, přičemž evropské letecké společnosti a odborové svazy zpochybňovaly její výhody.

 

Podle tiskového prohlášení Evropského parlamentu v reakci na otázky ohledně katarského vměšování Parlament pozastavil práci na dohodě dokud se „věci nevyjasní“. V praxi to znamená, že Parlament dohodu s konečnou platností neschválí. Kromě toho Parlament odložil hlasování o povolení katarským občanům cestovat do bloku bez víz do doby, než bude skandál s ovlivňováním dále vyšetřován. Katarská vláda ze své strany odmítla pochybení a obvinila rozhodnutí Parlamentu pozastavit práci na spisech týkajících se Kataru z „předpojatých předsudků“.

 

Propuštění dělníci z automobilek jsou povzbuzováni, aby se zapojili do vzkvétajícího evropského cyklistického průmyslu

Zatímco se automobilový průmysl připravuje na propouštění v důsledku rostoucí konkurence a konce spalovacích motorů, výrobci jízdních kol vybízejí propuštěné pracovníky, aby se zapojili do rostoucího cyklistického průmyslu.

 

Komise EU schválila nový německý systém nabíjení elektromobilů v hodnotě miliardy eur

Evropská komise schválila německý vládní program nabíjení elektromobilů v hodnotě několika miliard eur, jehož cílem je podpořit rozšíření elektromobility. Původně plánovaný cenový strop ale musel být zrušen.

 

Roztříštěný železniční systém brání přechodu na vlaky

Železniční systémy v Evropě se napříč EU značně liší, což zvyšuje náročnost přepravy zboží napříč jednotným trhem. Historicky se vlakové systémy vyvíjely na národní úrovni, ale pro přesun většího množství dopravy na železnici je zásadní jejich harmonizace, uvedl šéf Železniční agentury EU.