name | autoweek.cz

Dopravní politika EU bude pokračovat v zelené trajektorii

Dopravní politika EU bude pokračovat v zelené trajektorii

27.08.2023 | | Aktuality

Od července 2021 dominuje dopravní politice EU balíček Fit for 55, plán Evropské komise, který má zajistit, aby blok do roku 2030 snížil emise CO2 o 55 %. Jonathan Packroff and Sean Goulding Carroll pro Euractiv připomenuli, co je připraveno pro zbytek letošního roku.

Legislativní balíček je nyní v závěrečné fázi, přičemž Evropský parlament a Rada prozatím dosáhly dohody o všech otázkách týkajících se dopravy. Ale vzhledem k tomu, že evropské volby jsou naplánované na červen 2024, zůstává v dopravní politice EU několik nevyřešených záležitostí.

 

Euro 7

Podle letos schválené legislativy musí být nová osobní a lehká užitková auta prodávaná po roce 2035 provozovaná bez emisí CO2, což znamená konec nových osobních vozidel a dodávek s motory na benzin, naftu ale i zemní plyn a LPG. Než toto datum nastane, chce Evropská komise zpřísnit přijatou úroveň znečištění vypouštěného z nových automobilů prodávaných od roku 2025 a těžkých nákladních vozidel prodávaných od roku 2027. Na rozdíl od legislativy o emisích CO2 se Euro 7 zaměřuje na škodliviny zdraví škodlivé, jako jsou pevné částice, oxidy dusíku a oxid uhelnatý.

 

Tato legislativa se ukazuje jako kontroverzní – označuje se jako příliš slabá ze strany zelených kampaní a jako příliš nákladná a příliš brzká pro automobilový průmysl. V Radě EU se vytvořila koalice zemí aby se pokusila zmírnit nová pravidla (ne-li je rovnou zrušit) s argumentem, že při minimálním přínosu přinesou nepřijatelnou finanční zátěž pro průmysl.

 

Vzhledem k tomu je cesta pro Euro 7 nejasná. Španělské předsednictví bude potřebovat všechny své diplomatické schopnosti, aby nalezlo stanovisko, na němž se shodne většina zemí. V Parlamentu hlavní vyjednavač souboru a člen konzervativní nacionalistické frakce ECR Alexandr Vondra návrh zákona tvrdě kritizoval: „Navrhovaná norma Euro 7 poškodí spotřebitele a výrobce. Její dopady jsou neúměrné pozitivním dopadům na životní prostředí.“ Jeho kritický postoj silně podporuje středopravý zákonodárce z lidovecké frakce EPP Jens Gieseke.

 

Jiní zákonodárci však bojují za ještě přísnější Euro 7. Christel Schaldemose ze středolevé skupiny S&D a Bas Eickhout ze Zelených vyzvali k větším ambicím a kritizovali předpis za to, že jde proti legislativě, která je podle nich životně důležitá pro zlepšení kvality ovzduší ve městech.

 

V důsledku rozdělení se centristická frakce Renew (z ČR v ní je zastoupeno hnutí ANO) ocitá v důležité pozici – tím, zda se zařadí doprava nebo doleva, silně ovlivní osud předpisu.

 

Normy CO2 pro těžká nákladní vozidla

Dalším legislativním spisem, který je stále na pořadu dne, jsou normy emisí CO2 pro těžká nákladní vozidla, jako jsou nákladní automobily a autobusy, tedy „sesterská“ legislativa ke kontroverzním normám o emisích CO2 pro osobní automobily.

 

Mnoho výrobců vozidel si oddechlo, když bylo oznámeno, že Komisí připravený návrh norem pro emise CO2 pro těžká užitková vozidla nebude obsahovat požadavek na 100% snížení uhlíku, jako tomu bylo v případě osobních automobilů a dodávek. Navrhovaný 90% cíl do roku 2040 znamená, že průmysl může pokračovat ve výrobě standardních nákladních automobilů a autobusů se spalovacími motory, i když ve značně limitovaném množství.

 

Návrhem chce exekutiva EU stimulovat nástup vozidel na elektrický pohon s akumulátory a vodíkovými palivovými články. Nařízení také obsahuje přísnější standardy pro městské autobusy a nařizuje jejich přechod na bezemisní technologii do roku 2030.

 

To, že Komise nezakázala spalovací motory, uvítal německý europoslanec Jens Gieseke, který řekl, že je to důkaz, že Komise „konečně ustupuje od své ideologie zákazů.“

 

Zpravodaj souboru Yannick Jadot ze Zelených však chce zavést 100% limit od roku 2040 a tvrdí, že je to z hlediska životního prostředí nejen důležité, ale také nezbytné, aby automobilový průmysl EU zůstal konkurenceschopný.

 

V Radě se otevřely známé zlomové linie mezi zeměmi, které prosazují větší ambice, a těmi, které chtějí, aby byl návrh realističtější. Některé země, např. Dánsko a Nizozemsko, chtějí mít 100% cíl nejpozději do roku 2040. Jiné, včetně České republiky, Polska a Itálie, tvrdí, že standardy se už zavádějí příliš rychle.

 

Učinit nákladní dopravu ekologičtější

Krátce předtím, než zákonodárci odletěli na letní prázdniny, Komise předložila „balíček ekologičtější nákladní dopravy“. Obsahuje několik souborů a jeho cílem je přesunout nákladní dopravu ze silnic na železnice a vodní cesty, podněcovat nákup nákladních vozidel s nízkými emisemi a usnadnit a zpřesnit výpočet uhlíkové stopy cest nákladní dopravy.

 

V současné době musí parlamentní skupiny a země EU ještě formulovat svá stanoviska, protože balíček stále studují. Průmysl však již identifikoval oblasti, kde by rád viděl změnu, a vyslal řadu bodů k jednání. Významná evropská železniční obchodní asociace CER vyjádřila vážné znepokojení nad krokem Komise povolit na silnicích EU delší a těžší kamiony a varovala, že to „vystavuje riziko obráceného modálního přesunu ze železniční na silniční nákladní dopravu.“

 

Obchodní sdružení zastupující provozovatele nákladní dopravy IRU naopak pochválilo Komisi za to, že zveřejňování uhlíkové stopy je pro společnosti dobrovolné.

 

Politická debata o nákladní dopravě se vyostří jakmile se zákonodárci vrátí z dovolené.

 

Americký zákon o snižování inflace

Dotace, poskytované Spojenými státy podle jejich „zákona o snižování inflace“, způsobily rozruch v mnoha průmyslových odvětvích EU zejména kvůli ustanovením, která zvýhodňují domácí produkci. Pokud jde o elektricky poháněná vozidla, EU stále doufá, že pro své výrobce automobilů a akumulátorů získá lepší nabídku.

 

Státy EU daly zelenou pro vyjednávání o „Dohodě o kritických nerostných surovinách mezi EU a USA“, která by měla umožnit, aby se příslušné kritické nerosty těžené nebo zpracovávané v EU započítávaly do splnění požadavků systému daňových kreditů USA pro elektrická vozidla.

 

Cílem Komise je jednání uzavřít co nejdřív. Výrobci automobilů však tvrdí, že to řeší jen polovinu problému, protože konečná montáž automobilů musí stejně proběhnout v Severní Americe, aby spotřebitelé získali slevu na dani. „Taková dohoda by řešila pouze jeden problém, daňový kredit na kritické nerosty. Ostatní podmínky – zejména montáž vozidla v Severní Americe a nepřekročení předpokládaných cenových prahů – musí být stále splněny bez ohledu na možnou dohodu mezi EU a USA o surovinách, která tyto body nemůže napravit,“ upozorňuje Sdružení německého automobilového průmyslu VDA.

 

Recyklovatelnost automobilů

Exekutiva EU předložila nařízení o vozidlech s ukončenou životností, které představuje nová pravidla, jak by se s automobily mělo zacházet jakmile dosáhnou konce jejich motoristických dnů. Návrh si klade za cíl usnadnit recyklaci vozidel stanovením nových pravidel jejich konstrukce a prosazováním většího využití a opětovného použití cenných materiálů.

 

„Náš nový návrh podpoří přechod automobilového průmyslového ekosystému na oběhový systém, podpoří recyklační průmysl a zároveň vytvoří více než 22 000 pracovních míst a zlepší fungování jednotného trhu,“ tvrdí komisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

 

Spis nyní půjde ke kontrole v Parlamentu a Radě.

 

Ještě přijde

Jedním z velmi diskutovaných nařízení, které má být předloženo ještě letos, je iniciativa Multimodální služby digitální mobility MDMS (Multimodal Digital Mobility Services), zákon, který usnadní rezervaci jízd vlakem na dlouhé vzdálenosti po celé EU a zjednoduší kombinaci různých způsobů dopravy.

 

MDMS již vyvolalo ostré reakce. Letecké a železniční společnosti se kvůli poskytování cestovních údajů střetly s prodejci letenek třetích stran. Očekává se, že soubor bude představen v září, i když, jako vždy, se to může změnit.

 

Také iniciativa Ekologizace firemních flotil Greening Corporate Fleets, která bude tlačit společnosti k přechodu na čistá vozidla, má být také vydána dřív, než se rozloučíme s rokem 2023.

 

Naopak připravovaná legislativa regulující Hyperloop – tolik vychvalovanou technologii, která slibuje vystřelovat lidi pomocí vakuově utěsněných trubic neuvěřitelnou rychlostí – byla odložena. Je to zřejmě proto, že dosud neexistují žádné příklady tohoto způsobu dopravy.