name | autoweek.cz

Dopravní politika EU u volebních uren

Dopravní politika EU u volebních uren

04.06.2024 | | Doprava

Vítejte u týdenního přehledu informací z dopravy Euractivu, který napsala Bárbara Machado.

Dopravní politika EU možná není jedním z horkých témat voleb v EU, ale rozhodně má vliv na to, jak lidé přemýšlejí a jak se cítí, když ve dnech 6.–9. června zamíří k volebním urnám. To platí zejména v kontextu venkova. Podle průzkumu Eurobarometr z roku 2021 se 44 % respondentů domnívá, že by EU měla při rozhodování o výdajích na dopravu konkrétně zohledňovat potřeby venkovských oblastí. A 56 % lidí žijících ve venkovských oblastech a vesnicích chce vidět rozvinutější místní autobusovou dopravu a cyklistické stezky.

 

V evropských městech to není o moc lepší. Realitou pro mnohé je buď strávit alespoň dvě hodiny v dopravních zácpách, nebo se snažit nacpat do přeplněných vlaků či autobusů, někdy s několika přestupy. V konečném součtu je kvalita života narušena.

 

A doprava je jedním z nevyřčených problémů, které se zabývají tématem, které je extrémně horké – evropská bytová krize. Mnoho lidí je v současné době nuceno usilovat o ubytování v nejvíce centrálních nebo dobře propojených oblastech. Lepší místní konektivita by ale mohla tento boj usnadnit.

 

Není nutně problém, když se lidé stěhují na předměstí a periferie velkých měst – pokud se stále mohou pohodlně dostat tam, kde každý den potřebují být. Dopravní politika EU nutně myslí ve velkém. Silně se zaměřuje na ambiciózní projekty, velké programy financování, nové technologie a přeshraniční koordinaci.

 

Ale často jsou to menší, lokálnější změny, které ovlivňují životy lidí. Například spolehlivá autobusová doprava, vyhřívaná nádraží nebo bezpečnější cyklostezky. Národní, regionální a místní samosprávy mají tendenci se těmito otázkami zabývat, a je to tak správně. Ale Evropa už možná nebude schopna soustředit se výhradně na celkový obraz. Očekává se, že volby do Evropského parlamentu tento týden odmění krajní pravici a přiživí nespokojenost frustrovaných nájemníků a venkovských obyvatel, kteří se cítí být odsouváni stranou.

 

EU má rozmanitý soubor finančních nástrojů, včetně Fondu soudržnosti – který má dopravní infrastrukturu jako jednu ze svých dvou priorit. Pokud příští Komise a Parlament chtějí mít přímý pozitivní dopad na každodenní život lidí, bylo by velmi rozumnou sázkou vynaložit víc peněz na projekty místní dopravy.

 

Francouzský zelený průmysl si během jednoho týdne zajistil podporu ve výši mnoha miliard eur

Mezi čtvrtkem (23. května) a úterým (28. května) vláda a komerční investoři oznámili financování francouzského průmyslu ve výši více než 5,3 miliardy eur, což posílilo snahu země o revitalizaci a dekarbonizaci své průmyslové základny.

 

Německý ministr Wissing: Clo na čínská auta jsou „nesprávný přístup“

„Zavedení cel na čínské elektromobily pro ochranu evropského průmyslu by byl špatný přístup k podpoře mezinárodní konkurence,“ řekl v rozhovoru pro Euractiv německý liberální ministr dopravy Volker Wissing.

 

Čína přistává na odvrácené straně Měsíce v historické misi na získávání vzorků

Čína přistála s bezposádkovou kosmickou lodí na odvrácené straně Měsíce, což je mezník, jehož cílem je získat první vzorky hornin a půdy z temné měsíční polokoule. Uvedla to čínská vesmírná agentura.

 

První dřevěnou družici na světě postavili japonští výzkumníci

První dřevěnou družici na světě sestrojili japonští vědci, kteří uvedli, že jejich malé kvádrové plavidlo bude v září vyneseno raketou SpaceX.