name | autoweek.cz

Dosáhlo létání své hranice?

Dosáhlo létání své hranice?

08.11.2023 | | Doprava

Vítejte u nejnovějšího přehledu zpráv Euractivu o mobilitě z celé Evropy, který připravili Sean Goulding Carroll a Jonathan Packroff.

Nizozemsko za pobouření leteckých společností potvrdilo omezení počtu letů na letišti Schiphol ve snaze omezit hlukové znečištění a klimatické emise. Tento krok vyvolává složité otázky, zda je nekonečné rozšiřování letecké dopravy pro kontinent čistým přínosem nebo nákladem.

 

Abychom parafrázovali Marka Twaina, zprávy o zániku leteckého průmyslu v důsledku pandemie byly značně přehnané. Ti, kteří sledují letectví, si jistě vzpomenou na nejistotu ohledně budoucnosti tohoto odvětví v letech 2020 a 2021, kdy země uzavřely své hranice a létat se přestalo.

 

Podaří se tomuto odvětví přimět cestující, aby se vrátili na oblohu, nebo Covid, spolu s masovým přijetím internetové komunikace, akceptací práce na dálku a odklonem od dovolených v zahraničí - nenávratně snížil počet cestujících letadlem?

 

Zdá se, že už máme odpověď: počet cestujících v celé Evropě se blíží k úrovni roku 2019 a očekává se, že toto číslo bude překonáno. Letiště namísto omezování uvažují o rozšíření, aby uspokojila budoucí poptávku - což často vyžaduje souhlas vlády.

 

Mnoho letišť je ze zákona vázáno požadavkem nepřekročit určitý počet letů nebo množství cestujících, zpravidla proto, aby místní komunity nebyly zaplaveny hlukem. V Nizozemsku však nizozemské úřady vyvolaly opovržení leteckých společností tím, že snížily počet povolených letů na amsterdamském letišti Schiphol, největším leteckém uzlu v zemi. Podle opatření, které bylo definitivně schváleno minulý týden, se počet povolených letů do příští zimy sníží na 452 500, což je o 9,5 % méně než v roce 2019. Hlavním cílem je snížit hluk způsobený letadly. Vláda však při zdůvodňování omezení uvedla také své klimatické ambice.

 

Očekává se, že nejvíc zasažen bude nizozemský dopravce KLM, ale dopad pocítí i řada dalších leteckých společností - například americký dopravce Jet Blue přijde v létě o všechny své sloty na letišti Schiphol (jako odvetu americká letecká společnost tlačí na americké úřady, aby pro KLM zablokovaly přístup na newyorské letiště JFK).

 

Světové sdružení leteckých dopravců IATA varovalo, že toto opatření bude mít pro Nizozemsko „vážné důsledky“, včetně ztráty pracovních míst a zhoršení obchodních vztahů a vyjádřilo tak obecně kritický postoj leteckého průmyslu.

 

Nizozemsko přitom není jedinou zemí, kde se omezení provozu letišť dostává do popředí zájmu. V Irsku se dublinské letiště rychle blíží svému ročnímu limitu 32 milionů cestujících. Aby se letiště vešlo do zákonných mezí, požádalo letecké společnosti, aby snížily počet ad hoc letů, například těch, které se přidávají kvůli poptávce vyvolané sportovními zápasy (podle všeho se ale jejich žádost nesetkala s kladným přijetím).

 

Na rozdíl od nizozemských kolegů se však zdá, že irská vláda je zvýšení limitu nakloněna. „Letecká doprava je hlavním způsobem, jak se dostáváme na ostrov a z ostrova, a to jak pro obchodní, tak pro osobní cesty, a její omezení podle mého názoru vytváří potíže,“ řekl irský premiér Leo Varadkar.

 

Výkonný orgán letiště DAA uvedl, že bude usilovat o povolení zvýšit limit na 40 milionů cestujících - navzdory masivnímu nárůstu počtu stížností na hluk z letadel podaných v první polovině roku 2023.

 

O tom, zda bude žádosti vyhověno, nakonec rozhoduje místní vláda v součinnosti se státními orgány (i když si lze představit, že pokud úřady zvýšení zamítnou, může vichřice kritiky ze strany samotného Ryanairu překročit limity hlučnosti).

 

Jsou tedy náklady na stále rostoucí leteckou dopravu vyšší, než jsme ochotni platit? Nebo se letiště, která budou následovat příkladu Schipholu, vzdají výhod většího počtu leteckých spojů?

 

S tím se budou muset evropské orgány vypořádat.

 

Německo urychluje infrastrukturu automatickým schvalováním

Německá spolková vláda a vlády spolkových zemí se v pondělí pozdě večer dohodly na balíčku opatření, která mají urychlit zavádění nových infrastrukturních projektů, jako jsou železnice a silnice, mimo jiné automatickým schvalováním žádostí, pokud úřady včas nereagují. K dohodě došlo poté, co kancléř Olaf Scholz (SPD) v září vyzval k celostátnímu úsilí o snížení byrokracie. „Pondělní dohodou toho bylo dosaženo,“ uvedl Scholz.

 

„Není to tak, že další politik říká, že by vše mělo být rychlejší, ale skutečně se to děje,“ řekl Scholz novinářům a dodal: „Balíček obsahuje pravděpodobně 100 jednotlivých opatření, která s tím souvisejí.“

 

Podle vládních zdrojů balíček zahrnuje opatření, která mají automaticky schválit některé žádosti o infrastrukturní projekty pokud příslušný úřad neodpoví včas. Mimo jiné by se v určitých případech „předpokládá nebo nahrazuje schválení orgánů ochrany přírody pokud nebylo v určité lhůtě nedošlo k zamítnutí.“

 

Cílem dohody je v mnoha případech co nejlépe využít pravidla EU k usnadnění zavádění infrastruktury. Uznává však také, že pravidla EU, například pravidla týkající se ochrany životního prostředí nebo přístupu k právní ochraně, jsou někdy překážkou rychlejšího schvalování projektů. „V případě potřeby bude německá vláda usilovat o příslušné změny v právních předpisech EU,“ uvádí se v dohodě.

 

V zájmu dalšího urychlení infrastrukturních projektů by měla být výstavba zahájena ještě před udělením konečného povolení. „V případě projektů, u nichž existuje vysoká pravděpodobnost pozdějšího schválení během probíhajícího schvalovacího procesu, může včasné zahájení stavebních prací vést k výrazným časovým úsporám,“ uvedl vládní zdroj.

 

Polští dopravci na protest zablokují hraniční přechody s Ukrajinou

Polští autodopravci budou od příštího týdne blokovat několik hraničních přechodů s Ukrajinou na protest proti tomu, že ukrajinští dopravci mají podle nich v Polsku volnou ruku, což poškozuje jejich podnikání. Řekl to agentuře Reuters jeden ze spoluorganizátorů protestu.

 

Francie vede v EU v prodeji elektromobilů, protože společnost Stellantis zaznamenala obrovský nárůst prodeje

Automobilový gigant Stellantis, jehož většina zaměstnanců pracuje ve Francii, v úterý oznámil 7% meziroční nárůst prodeje, který byl způsoben 37% nárůstem prodeje elektromobilů, neboť EU s Francií v čele sází na domácí elektromobily aby čelila čínské ofenzívě elektromobilů.

 

Volkswagen odmítá umístění české gigafactory s odkazem na nízkou poptávku po akumulátorech pro elektromobily

„Volkswagen prozatím nebude zřizovat další evropské gigafactory pro výrobu akumulátorů pro elektromobily,“ prozradil generální ředitel automobilky Oliver Blume, přestože Česká republika doufala v investici automobilového gigantu.

 

Chcete francouzskou hotovost? Zůstaňte ve Francii, vzkazuje podnikům poslanec

Nadnárodní společnosti, které chtějí získat přístup k francouzským veřejným investicím, musí podle pozměňovacího návrhu k návrhu zákona o rozpočtu pro rok 2024 zůstat v zemi minimálně deset let po obdržení finančních prostředků.

 

Ať už milované nebo nenáviděné, zachycování uhlíku tu zůstane

„Místo útoků a snah o zastavení zachycování a ukládání uhlíku by novináři a ekologičtí aktivisté měli hnát ropné společnosti a státy k odpovědnosti a požadovat, aby plnily své závazky v oblasti CCS,“ řekl generální ředitel společnosti Qamar Energy Robin Mills.